Unikt äventyr ovan och under vattnet

The Life Aquatic with Steve Zissou - Criterion Collection

Genre: Dramakomedi
Format: DVD, region 1, 2 skivor
Bolag: Touchstone, 2005
Ljud: Dolby digital 5.1
Bild: Anamorfisk widescreen 2.35:1
FILMEN

Bill Murray debuterade i Wes Anderson-sammanhang i "Rushmore" med en ganska stor biroll, och har sedan dess varit med i samtliga filmer. I "The Royal Tenenbaums" hade han en betydligt mindre roll, men i "The Life Aquatic with Steve Zissou" gör han huvudrollen. Han spelar Steve Zissou, en Jacques Cousteau-liknande dykare och dokumentärfilmare. Hans specialitet är att upptäcka djur som ingen annan sett, och som andra har svårt tro på eftersom han har problem med att bevisa att han sett det han har sett.

Under den senaste resan har en kollega blivit uppäten av något Steve beskriver som en "jaguar-haj", men eftersom han inte fick några bilder på djuret tror ingen på honom och han får svårt att få finansiering till sin nästa dokumentär där han ska hitta, och döda, jaguar-hajen.

Från ingenstans dyker piloten Ned Plimpton (Owen Wilson) upp och är troligen Steves son. De vet inte riktigt. Men när Ned har pengarna som behövs för att sätta igång bjuds han in till Team Zissou och äventyret kan börja.

Där har Anderson satt målet för filmen, men vägen dit knappast rak. På sedvanligt Anderson-manér vet man aldrig riktigt vad man kommer att vara med om så därför är det inte så konstigt att filmen helt plötsligt blir väldigt actionbetonad när några pirater kapar Zissous fartyg och kidnappar folk. Det blir visserligen ett väldigt märkligt stilbrott, men samtidigt är det helt rätt i helheten. Det ingår i det oväntade.

En del går igen från Andersons tidigare filmer - relationen mellan en fader och en son och den här mycket mellankoliska känslan som han förmedlar så duktigt. Zissou är precis på gränsen till att bryta ihop. Han har förlorat en kär vän, hans fru (Anjelica Huston) har lämnat honom, men finns fortfarande med i organisationen. Han har svårt att få ihop pengar till sitt arbete. Samtidigt är han en väldigt överlägsen person som utan problem kan köra över vem som helst och få sin vilja igenom. Det går säkert att sätta någon bokstavskombination på honom, och Bill Murray är helt rätt val för rollen.

Även om jag bara nämnt några få karaktärer så har filmen en hel ensemble med både Willem Dafoe, Cate Blanchett, Jeff Goldblum och Michael Gambon i betydande roller.

"The Life Aquatic with Steve Zissou" är dock inte lika bra som "Rushmore" och "The Royal Tenenbaums", men det är ännu en del av Wes Andersons unika filmskapande som man inte får missa.


EXTRAMATERIALET

Extramaterialet på denna fina Criterion Collection-utgåva av filmen är som ni kan se i den nästa onödigt detaljerade faktarutan till höger väldigt omfattande, men också bra. På den första skivan finns kommentarspår och några bortklippta scener, men även en "Starz On the set"-featurette på ungefär en kvart som faktiskt är en riktigt bra bakomfilm, även om de flesta bilderna på Wes Anderson är när han säger "Cut!", mycket märkligt gjort. I övrigt får man en schysst helhetsbild av inspelningen och produktionen.

Byter man till skiva två finns det en rad mindre featuretter som i vissa fall innehåller grundmaterialet till den bakomfilm som fanns på första skivan. Här finns tittar på filmens utseende och kulisser, de påhittade djuren och hur stop-motion-animationen av dessa gjordes, kostymerna, samt några närmare tittar på ett par utvalda karaktärer och skådespelarna som gör dem.

Tre olika bakomfilmer finns även med, en kortare under namnet "Creating a scene" som bryter ned en viss scen, en lite längre "Intern video journal" som via skådespelaren Matthew Gray Gubler, som spelar en praktikant i filmen, skildrar inspelningen från skådespelarnas synvinkel, och slutligen en betydligt längre "This is an adventure" som är väldigt fokuserad på Wes Andersons regi och är därför väldigt intressant att se.

Det samma kan man säga om intervjuen med ex-Devo-medlemmen Mark Motherbaugh som gör musiken till Andersons filmer, alltså inte låtarna utan det som kallas score på engelska. Jag har sett liknande intervjuer tidigare, men aldrig någon som gripit tag i mig så mycket som denna. Mothersbaugh har mycket att berätta och visar upp exempel på musik och hur den används i filmen.

Mer musik får man när Seu Jorge under ca 40 minuter framför David Bowie-låtar på portugisiska.

Ett knepigt inslag heter "Mondo Monda" och är utformat som ett kornigt och taskigt producerat film-tv-program från 70-talet. Anderson och Noah Baumbach intervjuas av Antonio Monda som ställer frågorna på italienska och Anderson och Baumbach svarar på engelska utan att riktigt fatta vad frågan är. Uppenbart är det hela konstruerat, men Monda är en riktig journalist/filmmakare och intervjun är faktiskt riktigt bra, men formatet är knepigt utan att egentligen ha någon funktion.

Till sist finns det foton och tavlor att titta på.


TRE SAKER

1. Wes Anderson har ett öga för detaljer och detaljerade scenbyggen, och här är det Steves skepp "The Bellafonte" som står för den biten. Ett makalöst scenbygge där Andersons kamera kan gå från rum till rum i en enda tagning.

2. Musiken spelar alltid stor roll i Andersons filmer. Förutom Matt Motherbaughs musik, binds historien ihop av akustiska David Bowie-låtar på portugisiska, framförda av en medlem i besättningen. Ett originellt grepp som väger upp den enda moderna låten i filmen, en mycket välplacerad bit av isländska Sigur Rós.

3. Den här Criterion Collection-utgåvan innehåller ett specialtecknat omslag och en tjusig inlaga av Andersons bror Eric Chase Anderson. Bröderna intervjuas i textform i inlagan.


Arkiv
ANDERS JAKOBSON (2005-05-10)