En film som garanterat går till historien
Monsters
Genre: Science fictionFormat: Blu-ray, region B, 1 skivor
Bolag: Scanbox, 2011
Ljud: DTS-HD MA 5.1
Bild: 1080p High Definition 2.35:1
Historien om hur "Monsters" gjordes är nästan mer spännande än själva filmen. Den engelska specialeffektsmakaren Gareth Edwards satte ihop ett rekordlitet team (sju personer, inklusive skådespelare) och kuskade runt i Sydamerika och USA under tre veckor och gjorde filmen. De sekundära karaktärerna spelades av folk de träffade på under resans gång, och Edwards gav upp planerna på att följa ett manus utan gav bara instruktioner om vad scenen gick ut på och vad som behövde sägas.
Efter avslutad inspelning hade Edwards 100 filmade timmar som under åtta månader klipptes ned dryga 90 minuter och sedan lade han fem månader på att själv knåpa ihop alla specialeffekter med hjälp av program som vem som helst kan köpa. Edwards satt i sitt sovrum och animerade.
Har man allt detta i minnet – de spartanska förutsättningarna, den improviserade stilen, och hemmameckandet i sovrummet – så är slutresultatet smått förbluffande. Det känns inte som en film som gjordes under de förutsättningarna, men samtidigt känns det självklart att det var så det gick till.
Filmen utspelar sig sex år efter att jorden invaderats av varelser från rymden. Varelserna har slagit sig ned i Mexiko, precis vid gränsen till USA. Området kallas "Den infekterade zonen" och är så klart livsfarlig att vistas i. Andrew (Scoot McNairy) är en fotograf på plats i Mexiko för att ta bilder på varelserna. Jobbet har gjort honom cynisk då han insett att vad som ger de stora pengarna är barn som blivit dödade av varelserna och inte barn som lever och glada. Motvilligt går han med på att leta rätt på sin chefs dotter Samantha (Whitney Able) och se till att hon kommer hem till USA.
Vid randen till den infekterade zonen går en färja till USA men Andrew lyckas efter en våt natt med en tillfällig bekantskap bli rånad på alla pengar och biljetterna, och han och Samantha tvingas ta vägen genom zonen för att komma hem, en resa som är precis lika farlig som man kan tro, men som ändå ger dem båda insikt och vägledning i sina liv.
Man kan jämföra med både "Världarnas krig", "Cloverfield" och kanske främst "District 9", men samtidigt liknar "Monsters" ingen av dem. Faktum är att filmen är oväntat tillbakadragen och betydligt mindre actionbetonad än vad jag hade trott. Edwards finlirar och bygger upp spänningen genom att inte visa så speciellt mycket, utan det är det vi i stället hör och till större delen kan ana som blir det otäcka i filmen.
Det är effektfullt och välgjort, men jag hade velat haft lite mer action. Gareth Edwards har dock gjort ett mycket minnesvärt avtryck och det ska bli riktigt spännande att se vad han kommer att göra framöver, och "Monsters" är en film som garanterat går till historien hur man än vrider och vänder på det.
Efter avslutad inspelning hade Edwards 100 filmade timmar som under åtta månader klipptes ned dryga 90 minuter och sedan lade han fem månader på att själv knåpa ihop alla specialeffekter med hjälp av program som vem som helst kan köpa. Edwards satt i sitt sovrum och animerade.
Har man allt detta i minnet – de spartanska förutsättningarna, den improviserade stilen, och hemmameckandet i sovrummet – så är slutresultatet smått förbluffande. Det känns inte som en film som gjordes under de förutsättningarna, men samtidigt känns det självklart att det var så det gick till.
Filmen utspelar sig sex år efter att jorden invaderats av varelser från rymden. Varelserna har slagit sig ned i Mexiko, precis vid gränsen till USA. Området kallas "Den infekterade zonen" och är så klart livsfarlig att vistas i. Andrew (Scoot McNairy) är en fotograf på plats i Mexiko för att ta bilder på varelserna. Jobbet har gjort honom cynisk då han insett att vad som ger de stora pengarna är barn som blivit dödade av varelserna och inte barn som lever och glada. Motvilligt går han med på att leta rätt på sin chefs dotter Samantha (Whitney Able) och se till att hon kommer hem till USA.
Vid randen till den infekterade zonen går en färja till USA men Andrew lyckas efter en våt natt med en tillfällig bekantskap bli rånad på alla pengar och biljetterna, och han och Samantha tvingas ta vägen genom zonen för att komma hem, en resa som är precis lika farlig som man kan tro, men som ändå ger dem båda insikt och vägledning i sina liv.
Man kan jämföra med både "Världarnas krig", "Cloverfield" och kanske främst "District 9", men samtidigt liknar "Monsters" ingen av dem. Faktum är att filmen är oväntat tillbakadragen och betydligt mindre actionbetonad än vad jag hade trott. Edwards finlirar och bygger upp spänningen genom att inte visa så speciellt mycket, utan det är det vi i stället hör och till större delen kan ana som blir det otäcka i filmen.
Det är effektfullt och välgjort, men jag hade velat haft lite mer action. Gareth Edwards har dock gjort ett mycket minnesvärt avtryck och det ska bli riktigt spännande att se vad han kommer att göra framöver, och "Monsters" är en film som garanterat går till historien hur man än vrider och vänder på det.
EXTRAMATERIALET
Jag är oerhört glad över att "Monsters" fått rejält med extramaterial i sin skandinaviska utgåva. Det kunde lika gärna blivit ingenting, så all heder åt Scanbox. Det enda som saknas är textning men spetsar man öronen så hänger man med.
Vi får två timmar bakommaterial som är fördelade på inspelningen, specialeffekterna och klippningen men även om det är tre separata filmer så flyter de ändå in i varandra. I princip får vi ta del av allt det jag skrev i inledningen av recensionen - guerillaattityden under inspelningen, det svåra klipparbetet och Gareth Edwards soloshow med effekterna. Jag blir gång på gång förbluffad över slutresultatet när jag ser hur det faktiskt gick till. Det är svårt att få ihop det. Allting drivs framåt av en inställning om att det inte ska behöva vara så förbannat komplicerat att göra en film. Det är en anti-Hollywood-mentalitet som känns väldigt uppfriskande och - som det påpekas vid ett flertal tillfällen - är ett resultat av den tekniska utvecklingen. Vem som helst kan göra en film... Fast det krävs en hel del talang också så klart.
Biten om specialeffekterna blir också en ögonöppnare. Vissa bolag spenderar miljontals med dollars och sätter samman massiva team med animatörer - här har vi en (1) kille som fixar 250+ specialeffektsscener helt själv. Hur är det möjligt? Man kan inte undvika att bli imponerad.
Utöver bakommaterialet och ett kommentarspår finns det även en telefonintervju gjord av en dansk journalist. Informationen som kommer fram är dock sådant som man redan snappat upp i bakomfilmerna, och det märks att det inte är första gången Edwards pratar om filmen. Men journalisten ställer en fråga om ljudeffekterna som inte berörs i det övriga extramaterialet och det är ju bra.
Bra extramaterial som stärker intrycken av filmen.
Vi får två timmar bakommaterial som är fördelade på inspelningen, specialeffekterna och klippningen men även om det är tre separata filmer så flyter de ändå in i varandra. I princip får vi ta del av allt det jag skrev i inledningen av recensionen - guerillaattityden under inspelningen, det svåra klipparbetet och Gareth Edwards soloshow med effekterna. Jag blir gång på gång förbluffad över slutresultatet när jag ser hur det faktiskt gick till. Det är svårt att få ihop det. Allting drivs framåt av en inställning om att det inte ska behöva vara så förbannat komplicerat att göra en film. Det är en anti-Hollywood-mentalitet som känns väldigt uppfriskande och - som det påpekas vid ett flertal tillfällen - är ett resultat av den tekniska utvecklingen. Vem som helst kan göra en film... Fast det krävs en hel del talang också så klart.
Biten om specialeffekterna blir också en ögonöppnare. Vissa bolag spenderar miljontals med dollars och sätter samman massiva team med animatörer - här har vi en (1) kille som fixar 250+ specialeffektsscener helt själv. Hur är det möjligt? Man kan inte undvika att bli imponerad.
Utöver bakommaterialet och ett kommentarspår finns det även en telefonintervju gjord av en dansk journalist. Informationen som kommer fram är dock sådant som man redan snappat upp i bakomfilmerna, och det märks att det inte är första gången Edwards pratar om filmen. Men journalisten ställer en fråga om ljudeffekterna som inte berörs i det övriga extramaterialet och det är ju bra.
Bra extramaterial som stärker intrycken av filmen.
TRE SAKER
1. Trots att filmen heter "Monsters" så kallas monstren i filmen hela tiden för "Varelser".
2. Whitney Able och Scoot McNairy var ett par på riktigt under inspelningen och är numera gifta. Gareth Edwards ville ha ett verkligt par i rollerna för att kemin skulle bli rätt.
3. Härnäst för Gareth Edwards står en nyfilmatisering av "Godzilla". Känns som helt rätt man på rätt plats.
2. Whitney Able och Scoot McNairy var ett par på riktigt under inspelningen och är numera gifta. Gareth Edwards ville ha ett verkligt par i rollerna för att kemin skulle bli rätt.
3. Härnäst för Gareth Edwards står en nyfilmatisering av "Godzilla". Känns som helt rätt man på rätt plats.
ANDERS JAKOBSON (2011-05-11)