Mannen i den gula hjälmen
Senna
Genre: DokumentärFormat: DVD, region 2, 1 skivor
Bolag: Universal, 2011
Ljud: Dolby digital 5.1
Bild: Anamorfisk widescreen 1.85:1
Motorsport har väl aldrig varit någon favoritidrott för mig, men som örebroare är namnet Ronnie Peterson välbekant. Peterson, född 1944 i Örebro, var en av de främsta Formel 1-åkarna under sin verksamma tid, fram till den ödesdigra söndagen den 10 september 1978 då han dödskraschade under Italiens Grand Prix och avled dagen därpå. Ett öde han tyvärr delar med många andra inom motorsporten.
Vid den tiden satt den brasilianska föraren Ayrton Senna i en Go-Kart med stor framgång, och med tiden arbetade han sig upp via större fordon och debuterade i Formel 1 1984.
Så småningom började Senna även göra sig ett namn inom denna gren. Han gillade att åka under riktigt dåliga förhållanden. Regn var inga problem för brasilianaren och om det inte vore för att ett lopp vinkades av hade han slagit den stora förebilden Alain Prost då. Prost var den stora stjärnan, kallad "professorn" för sin förmåga att taktiskt planera sina lopp.
1988 skrev Senna på för McLaren och blev stallkamrat med Prost. Till en början hade de en vänlig relation som snabbt utvecklade sig till ren konkurrens. Vännerna blev ovänner och när VM-titeln vid slutet av säsongen hamnade i Sennas händer kunde inget rädda situationen.
Både politiken och tekniken inom sporten förändras vid varje ny säsong, men för en tävlingsmänniska som Ayrton Senna är det bara det man presterar som räknas, oavsett om det kan innebära vissa risker.
Dokumentären bygger helt och hållet på rörliga bilder från förr. De färskare kommentarer som finns med ligger enbart som ljudspår ovanpå de äldre bilderna. För mig är det väldigt imponerande att det fanns så mycket material att använda. Det är inte enbart intervjuer efter tävlingar etc utan väldigt mycket bakombilder som förstärker dokumentärkänslan. Filmskaparna bakom "Senna" har gjort ett hästjobb med att klippa ihop detta till en story som verkligen engagerar. Genom att använda många bilder tagna från bilen under tävlingarna får man in fartkänslan och närvaron.
Senna framstår som en genuint trevlig person. Målmedveten och ibland lite så där Ingemar Stenmark-obekväm över uppmärksamheten. Han var djupt troende, vilket speglar av sig i många citat under filmens gång. Men man märker även en annan sida, den tävlingsinriktade där Senna i andras ögon blev en jobbig idiot och som fick skulden för olyckor och andra konstigheter.
Porträttet är väldigt bra och det är hela dokumentären. Även för vi som inte är så intresserade av motorsport i vanliga fall, och Ayrton Sennas karriär var på alla sätt fantastisk, men alldeles för kort.
Vid den tiden satt den brasilianska föraren Ayrton Senna i en Go-Kart med stor framgång, och med tiden arbetade han sig upp via större fordon och debuterade i Formel 1 1984.
Så småningom började Senna även göra sig ett namn inom denna gren. Han gillade att åka under riktigt dåliga förhållanden. Regn var inga problem för brasilianaren och om det inte vore för att ett lopp vinkades av hade han slagit den stora förebilden Alain Prost då. Prost var den stora stjärnan, kallad "professorn" för sin förmåga att taktiskt planera sina lopp.
1988 skrev Senna på för McLaren och blev stallkamrat med Prost. Till en början hade de en vänlig relation som snabbt utvecklade sig till ren konkurrens. Vännerna blev ovänner och när VM-titeln vid slutet av säsongen hamnade i Sennas händer kunde inget rädda situationen.
Både politiken och tekniken inom sporten förändras vid varje ny säsong, men för en tävlingsmänniska som Ayrton Senna är det bara det man presterar som räknas, oavsett om det kan innebära vissa risker.
Dokumentären bygger helt och hållet på rörliga bilder från förr. De färskare kommentarer som finns med ligger enbart som ljudspår ovanpå de äldre bilderna. För mig är det väldigt imponerande att det fanns så mycket material att använda. Det är inte enbart intervjuer efter tävlingar etc utan väldigt mycket bakombilder som förstärker dokumentärkänslan. Filmskaparna bakom "Senna" har gjort ett hästjobb med att klippa ihop detta till en story som verkligen engagerar. Genom att använda många bilder tagna från bilen under tävlingarna får man in fartkänslan och närvaron.
Senna framstår som en genuint trevlig person. Målmedveten och ibland lite så där Ingemar Stenmark-obekväm över uppmärksamheten. Han var djupt troende, vilket speglar av sig i många citat under filmens gång. Men man märker även en annan sida, den tävlingsinriktade där Senna i andras ögon blev en jobbig idiot och som fick skulden för olyckor och andra konstigheter.
Porträttet är väldigt bra och det är hela dokumentären. Även för vi som inte är så intresserade av motorsport i vanliga fall, och Ayrton Sennas karriär var på alla sätt fantastisk, men alldeles för kort.
EXTRAMATERIALET
Utöver ett kommentarspår finns det en kort liten reklamfilm för Instituto Ayrton Senna som grundades 1994 och som sedan dess hjälpt barn och ungdomar med utbildning med mera.
TRE SAKER
1. Ayrton Sennas betydelse som idrottsman i Brasilien var oerhört stor, vilket bevisas av många bilder i dokumentären.
2. En intressant inblick i sporten är från de möten vi får se innan tävlingarna med alla förare samlade tillsammans med arrangörer och representanter från FIA, Internationella Bilsportsförbundet. Där kan det uppenbarligen hetta till.
3. Senna tävlade i gokart-VM 1982 som gick i Kalmar. Framgången uteblev och han slutade på en 14:e plats.
2. En intressant inblick i sporten är från de möten vi får se innan tävlingarna med alla förare samlade tillsammans med arrangörer och representanter från FIA, Internationella Bilsportsförbundet. Där kan det uppenbarligen hetta till.
3. Senna tävlade i gokart-VM 1982 som gick i Kalmar. Framgången uteblev och han slutade på en 14:e plats.
ANDERS JAKOBSON (2011-07-31)