En tät säsong som tar SAMCRO till Irland
Sons of Anarchy - Säsong 3
Genre: DramaFormat: DVD, region 2, 4 skivor
Bolag: FOX, 2011
Ljud: Dolby digital 5.1
Bild: Anamorfisk widescreen 1.78:1
Den tredje säsongen om motorcykelgänget Sons of Anarchy Motorcycle Club, Redwood Original (SAMCRO) är en tät historia som verkar utspela sig över lika många dagar som säsongen har avsnitt, det vill säga tretton. Den börjar direkt där den förra slutade, i efterspelet av SAMCRO:s fight med vit makt-ledaren Zobelle och hans gäng. Den slutade med att Gemma Teller (Katey Sagal) fick skulden för ett mord ATF-agenten Stahl (Ally Walker) utfört där irländaren Cameron Hayes son sköts ihjäl. I en snabb vedergällning kidnappade Hayes Jackson "Jax" Tellers (Charlie Hunnam) son och försvann från Charming.
Situationen som följer är rörig och desperat. Ett barn är borta. Gemma sitter löst till och även hela SAMCRO riskerar att åka dit, men framför allt: ett barn är borta. På omvägar visar det sig att Cameron tagit sig hem till Irland med barnet, där han sedan blivit avrättad. Barnet är fortfarande borta, men har blivit omhändertaget. SAMCRO använder sina irländska kontakter, men kan inte lita på någon information. Inte från vapensäljaren Jimmy O'Phelan (Titus Welliver) eller ens från sin egen Belfastavdelning SAMBEL. Alltså måste de ta sig till Irland där det även finns andra hemligheter att hitta.
Men det finns även fler hemligheter på hemmaplan. Jax beslutar sig för att göra en överenskommelse med Stahl för att både skydda sin familj och klubben. ATF vill ha tag på den terroriststämplade O'Phelan och Jax lovar att leverera honom levande, även om det betyder att han måste uppge all information om klubbens vapenhandel och därmed bli en hatad tjallare.
Allt detta medan det händer ännu mer i Charming med både konkurrerande motorcykelgäng, polisen, politiker och inte minst familjen. Familjen är aldrig helt säker...
Vid det här laget är man som trogen tittare totalt investerad i serien och skådespelarna oerhört varma i kläderna, så säsong 3 går snabbt att konsumera. I ett större perspektiv är det möjligtvis den svagaste säsongen, men det betyder samtidigt ingenting. Det är en oerhört välskriven och välspelad serie som fortfarande imponerar med sitt drama. Det finns stunder då det går lite för enkelt i serien och ATF-agenten Stahl beter sig på ett inte speciellt trovärdigt sätt, men det är bara mindre repor på en annars glänsande helhet.
Jag gillar även att det finns utrymme för att utveckla alla karaktärer i serien, inte bara de som räknas som huvudrollerna. Här tänker jag främst på den lite lustiga Chuck Marstein (Michael Marisi Ornstein) som dykt upp som en kuf i de tidigare säsongerna, men som nu fått en plats och ett värde i helheten. Jag ska inte säga att det är någon stor roll men ändå betydande.
Just sådana detaljer gillar jag, och "Sons of Anarchy" rullar på med en fjärde säsong och i den vet jag att Danny Trejo kommer att dyka upp. Känns fullt naturligt.
Situationen som följer är rörig och desperat. Ett barn är borta. Gemma sitter löst till och även hela SAMCRO riskerar att åka dit, men framför allt: ett barn är borta. På omvägar visar det sig att Cameron tagit sig hem till Irland med barnet, där han sedan blivit avrättad. Barnet är fortfarande borta, men har blivit omhändertaget. SAMCRO använder sina irländska kontakter, men kan inte lita på någon information. Inte från vapensäljaren Jimmy O'Phelan (Titus Welliver) eller ens från sin egen Belfastavdelning SAMBEL. Alltså måste de ta sig till Irland där det även finns andra hemligheter att hitta.
Men det finns även fler hemligheter på hemmaplan. Jax beslutar sig för att göra en överenskommelse med Stahl för att både skydda sin familj och klubben. ATF vill ha tag på den terroriststämplade O'Phelan och Jax lovar att leverera honom levande, även om det betyder att han måste uppge all information om klubbens vapenhandel och därmed bli en hatad tjallare.
Allt detta medan det händer ännu mer i Charming med både konkurrerande motorcykelgäng, polisen, politiker och inte minst familjen. Familjen är aldrig helt säker...
Vid det här laget är man som trogen tittare totalt investerad i serien och skådespelarna oerhört varma i kläderna, så säsong 3 går snabbt att konsumera. I ett större perspektiv är det möjligtvis den svagaste säsongen, men det betyder samtidigt ingenting. Det är en oerhört välskriven och välspelad serie som fortfarande imponerar med sitt drama. Det finns stunder då det går lite för enkelt i serien och ATF-agenten Stahl beter sig på ett inte speciellt trovärdigt sätt, men det är bara mindre repor på en annars glänsande helhet.
Jag gillar även att det finns utrymme för att utveckla alla karaktärer i serien, inte bara de som räknas som huvudrollerna. Här tänker jag främst på den lite lustiga Chuck Marstein (Michael Marisi Ornstein) som dykt upp som en kuf i de tidigare säsongerna, men som nu fått en plats och ett värde i helheten. Jag ska inte säga att det är någon stor roll men ändå betydande.
Just sådana detaljer gillar jag, och "Sons of Anarchy" rullar på med en fjärde säsong och i den vet jag att Danny Trejo kommer att dyka upp. Känns fullt naturligt.
EXTRAMATERIALET
Fox har klantat sig lite och tryckt säsong tvås extramaterial på baksidan av omslaget, men lyckligtvis är det rätt på skivorna. Och här får vi massor av bra extramaterial. Det finns kommentarspår till utvalda avsnitt samt lite bortklippta scener, som jag alltid tycker är lite knepigt när det gäller tv-serier. Det är så svårt att hitta dess sammanhang när de presenteras separat.
Sedan finns det fyra scener på tio minuter under rubriken "The Future Begins Now" som vad jag har förstått ska knyta ihop säsong tre och fyra. Alltså är detta väldigt viktigt material för de som följer serien.
I förra säsongsboxen fick vi ett inte allt för givande runda bordssamtal med skådespelarna och den här gången är det manusförfattarna som samlas runt ett visserligen fyrkantigt bord och delar med sig av tankesätt, processer och annat som hör till deras uppdrag. Mycket mer seriöst och givande än sist. Lite mer om skapelseprocessen ser vi i ett kortare klipp med seriens skapare och showrunner Kurt Sutter som till varje säsong går in och regisserar finalavsnittet. Ännu mer om processen kommer i en genomläsning av manuset till finalavsnittet. Sådant gillar jag och det är ganska uppenbart att skådespelarna inte har någon aning om vad som kommer att hända och reagerar fullt naturligt på det drama de skapar genom att bara läsa manuset högt.
Ur en lite lättare synvinkel finns det en samling bloopers att ta del av samt intervjuer från "världspremiären" på säsongen - det vill säga ett klassiskt röda mattan-program men där frågorna och den information som kommer fram är initierad och bra och inte bara ytligt fluff. Det finns även en kortare featurette om när en motorcykel specialbyggdes till en välgörenhetsauktion. Det blir lite "Pimp my ride"-häftigt fast inte lika hysteriskt, dock väldigt snabbt och ganska tekniskt men faktiskt lite intressant även om man inte är överdrivet intresserad av fordon och fordonsbygge.
Exemplariskt extramaterial.
Sedan finns det fyra scener på tio minuter under rubriken "The Future Begins Now" som vad jag har förstått ska knyta ihop säsong tre och fyra. Alltså är detta väldigt viktigt material för de som följer serien.
I förra säsongsboxen fick vi ett inte allt för givande runda bordssamtal med skådespelarna och den här gången är det manusförfattarna som samlas runt ett visserligen fyrkantigt bord och delar med sig av tankesätt, processer och annat som hör till deras uppdrag. Mycket mer seriöst och givande än sist. Lite mer om skapelseprocessen ser vi i ett kortare klipp med seriens skapare och showrunner Kurt Sutter som till varje säsong går in och regisserar finalavsnittet. Ännu mer om processen kommer i en genomläsning av manuset till finalavsnittet. Sådant gillar jag och det är ganska uppenbart att skådespelarna inte har någon aning om vad som kommer att hända och reagerar fullt naturligt på det drama de skapar genom att bara läsa manuset högt.
Ur en lite lättare synvinkel finns det en samling bloopers att ta del av samt intervjuer från "världspremiären" på säsongen - det vill säga ett klassiskt röda mattan-program men där frågorna och den information som kommer fram är initierad och bra och inte bara ytligt fluff. Det finns även en kortare featurette om när en motorcykel specialbyggdes till en välgörenhetsauktion. Det blir lite "Pimp my ride"-häftigt fast inte lika hysteriskt, dock väldigt snabbt och ganska tekniskt men faktiskt lite intressant även om man inte är överdrivet intresserad av fordon och fordonsbygge.
Exemplariskt extramaterial.
TRE SAKER
1. Stephen King gästspelar i avsnitt tre i en liten roll som en riktigt obehaglig typ som är expert på att "städa undan" knepiga situationer. King har inte så många minuter i rutan och ännu färre repliker men lyckas ändå gestalta en karaktär som ens egen fantasi skapar en hemsk vardag och bakgrundshistoria åt. Karaktären heter för övrigt Bachman vilket är den pseudonym King använt till sju romaner, bland annat "The Running Man" och "Thinner" som är de enda av dem som filmats.
2. När SAMCRO är på Irland ändras vinjettmusiken och blir följaktligen lite mer irländsk.
3. Vanligtvis är tv-serieavsnitt 42 minuter långa, eller runt 55 om det handlar om kanaler utan reklam. Avsnittslängden i den här säsongen varierar och kan vara allt från 40 till 60 minuter. Någon fast längd verkar inte finnas. Bland extramaterialet säger Kurt Sutter att tv-bolaget FX är väldigt toleranta och ger honom extra tid till avsnitten när det behövs.
2. När SAMCRO är på Irland ändras vinjettmusiken och blir följaktligen lite mer irländsk.
3. Vanligtvis är tv-serieavsnitt 42 minuter långa, eller runt 55 om det handlar om kanaler utan reklam. Avsnittslängden i den här säsongen varierar och kan vara allt från 40 till 60 minuter. Någon fast längd verkar inte finnas. Bland extramaterialet säger Kurt Sutter att tv-bolaget FX är väldigt toleranta och ger honom extra tid till avsnitten när det behövs.
ANDERS JAKOBSON (2011-10-24)