Top-of-the-line-effekter à la 1992
Den osynlige mannen
Genre: ActionkomediFormat: DVD, region 2, 1 skivor
Bolag: Studio S, 2012
Ljud: Dolby digital 2.0
Bild: Anamorfisk widescreen 2.35:1
Det grämer mig en smula att jag inte har sett John Carpenters "Den osynlige mannen" tidigare för det är en film som håller väldigt väl efter 20 år, både som film och när det gäller specialeffekterna. De är nämligen väldigt spektakulära och extremt välgjorda, så där så att jag faktiskt inte har någon aning om hur de gjordes.
I huvudrollen återfinns Chevy Chase. I och med att filmen på baksidan av omslaget kategoriseras som en thriller blev jag lite spänd på att se hur han hanterade genren. Chase är ju uteslutande känd för komiska roller. Givetvis är det helt galet att kategorisera filmen som en thriller, utan det är snarare en actionkomedi där Chase använder sitt humoristiska register men under lite mer actionbetonade förutsättningar.
Chase spelar börsanalytikern Nick Halloway som hamnar i samma byggnad som företaget Magnascopic Labaratories. En spilld kaffekopp får laboratoriet att kortslutas och delar av huset blir osynligt och så även Nick. Mystiska CIA-agenten David Jenkins (Sam Neill) försöker genast få tag på Nick, men den osynlige mannen väljer att inte lita på Jenkins löften om ett fredligt omhändertagande och flyr fältet efter bästa förmåga. Nick inser att det enda sättet att hantera situationen är att hålla sig borta från agenterna, men samtidigt spionera på dem för att försöka komma underfund med hur han ska bli synlig igen. Den enda personen han anförtror sig åt är Alice Monroe (Daryl Hannah) som han träffat som hastigast och blivit förtjust i.
Filmen är både spännande och underhållande. Det tyckte dock inte samtidiga recensenter som gav den ganska ljumna betyg. Några undrade varför John Carpenter var inblandad och det gjorde han möjligtvis även själv då han valde att inte kalla filmen "John Carpenter's..." då han antog att filmstudion inte skulle ge honom fria händer.
Hur det än är med den saken tycker jag ingen av de inblandade ska skämmas på något sätt. I mitt tycke känns filmen pigg och fräsch fortfarande och jag är positivt överraskad av det. Framför allt kan jag inte riktigt smälta hur bra effekterna är och hur väl de överlevt den smått bisarra utveckling som skett på den fronten de senaste 20 åren. Imponerande.
I huvudrollen återfinns Chevy Chase. I och med att filmen på baksidan av omslaget kategoriseras som en thriller blev jag lite spänd på att se hur han hanterade genren. Chase är ju uteslutande känd för komiska roller. Givetvis är det helt galet att kategorisera filmen som en thriller, utan det är snarare en actionkomedi där Chase använder sitt humoristiska register men under lite mer actionbetonade förutsättningar.
Chase spelar börsanalytikern Nick Halloway som hamnar i samma byggnad som företaget Magnascopic Labaratories. En spilld kaffekopp får laboratoriet att kortslutas och delar av huset blir osynligt och så även Nick. Mystiska CIA-agenten David Jenkins (Sam Neill) försöker genast få tag på Nick, men den osynlige mannen väljer att inte lita på Jenkins löften om ett fredligt omhändertagande och flyr fältet efter bästa förmåga. Nick inser att det enda sättet att hantera situationen är att hålla sig borta från agenterna, men samtidigt spionera på dem för att försöka komma underfund med hur han ska bli synlig igen. Den enda personen han anförtror sig åt är Alice Monroe (Daryl Hannah) som han träffat som hastigast och blivit förtjust i.
Filmen är både spännande och underhållande. Det tyckte dock inte samtidiga recensenter som gav den ganska ljumna betyg. Några undrade varför John Carpenter var inblandad och det gjorde han möjligtvis även själv då han valde att inte kalla filmen "John Carpenter's..." då han antog att filmstudion inte skulle ge honom fria händer.
Hur det än är med den saken tycker jag ingen av de inblandade ska skämmas på något sätt. I mitt tycke känns filmen pigg och fräsch fortfarande och jag är positivt överraskad av det. Framför allt kan jag inte riktigt smälta hur bra effekterna är och hur väl de överlevt den smått bisarra utveckling som skett på den fronten de senaste 20 åren. Imponerande.
EXTRAMATERIALET
Exemplariskt nog finns det ett litet klipp som förklarar hur specialeffekterna gjordes, även om det bara är fyra minuter långt. Det räcker lustigt nog väldigt långt. Klippet är daterat till 2003 och förklarar att filmen gjordes i "de digitala effekternas gryning".
Ytterligare fyra minuter med bortklippt material finns att se, där hela blocket avslutas med lite B-roll från en viss sekvens i filmen.
Utöver detta finns filmens trailer och jag tycker att det sammanfattningsvis är ett fullt godkänt extramaterial till en så pass gammal film.
Ytterligare fyra minuter med bortklippt material finns att se, där hela blocket avslutas med lite B-roll från en viss sekvens i filmen.
Utöver detta finns filmens trailer och jag tycker att det sammanfattningsvis är ett fullt godkänt extramaterial till en så pass gammal film.
TRE SAKER
1. I och med att filmen innehåller voice-over av Chevy Chase är det helt omöjligt att inte tänka på "Fletch"-filmerna som också kombinerar komedi och action.
2. Musiken känns nästan som om den skulle varit plockat från någon Alfred Hitchcock-film. Pampig och dramatisk.
3. Filmen är baserad på en bok av H.F. Saint som i sin tur är en sorts modern adaption av H.G. Wells bok "The invisible man" från 1897.
2. Musiken känns nästan som om den skulle varit plockat från någon Alfred Hitchcock-film. Pampig och dramatisk.
3. Filmen är baserad på en bok av H.F. Saint som i sin tur är en sorts modern adaption av H.G. Wells bok "The invisible man" från 1897.
ANDERS JAKOBSON (2012-04-07)