Sensmoral: ta aldrig ut pengar på natten!

ATM

Genre: Skräck
Format: DVD, region 2, 1 skivor
Bolag: Noble Entertainment, 2012
Ljud: Dolby Digital 5.1
Bild: Anamorfisk widescreen 1.85:1
FILMEN

Omslaget skyltar med att "ATM" är skriven av Chris Sparling som även skrev "Buried" och i och med denna film har Sparling nischat in sig i en otroligt smal subgenre: instängd skräck. I "Buried" låg Ryan Reynolds i en låda, i "ATM" hamnar tre unga vuxna i en bankomatkiosk och kan egentligen inte komma ut.

De är dock inte inlåsta utan hålls mer eller mindre gisslan av en psykopat som står utanför och vakar och garanterat inte vill dem väl. Det är mitt i natten, David (Brian Geraghty), Emily (Alice Eve) och Corey (Josh Peck) har lämnat en gemensam julfest där David äntligen vågat fråga Emily om en dejt och Corey hakar på som en effektiv cockblocker. På väg till en nattöppen pizzeria stannar de vid en inglasad bankomat för att ta ut pengar. Alla hamnar därinne och givetvis har ingen av dem med sig någon mobiltelefon. Det är då de upptäcker mannen utanför som oroväckande står och bevakar dem. När mannen sedan helt iskallt slår ihjäl en man som rastar sin hund förstår de att deras liv är i fara.

Att skriva en film som till större delen utspelar sig i "det stängda rummet" är inte så vidare lätt, men liksom i "Buried" får Sparling till det, även om "Buried" var bättre. Filmen är ganska kort och kunde egentligen varit ännu kortare då den inleds med lite överflödigt material från julfesten som enbart ska etablera karaktärerna och faktiskt även en tänkbar gärningsman. Hur som helst - mannen utanför är otroligt påhittig när det gäller metoder för att plåga de inburade utan att egentligen komma dem nära, och Sparling får till ett riktigt finurligt slut på historien. Jag var oerhört nervös för att den skulle sluta på ett annat sätt, men kunde andas ut när eftertexterna började rulla.

Filmen skulle dock tjänat på lite mer karismatiska skådespelare. De som är med nu är lite för trista och trots att de skildrar paniken karaktärerna upplever efter bästa förmåga så känner jag aldrig något speciellt för dem. En godkänd film är det dock.


EXTRAMATERIALET

Inget.


TRE SAKER

1. Filmfotot krediteras svenska Bengt Jan Jönsson vars tidigaste uppdrag i branschen var som ljusanvarig i "Gumman som blev liten som en tesked" 1967, det vill säga julkalendern med "Teskedsgumman"...

2. Mannens utanför förklädnad - som syns på omslaget - är enkel men effektiv då den inom historiens ramar är väldigt vanlig.

3. Om bara en av dem hade haft en mobiltelefon hade hela historien varit över på fem minuter. Mannen utanför hade alltså en väldig tur.


Arkiv
ANDERS JAKOBSON (2012-10-16)