Håller måttet trots stampande på stället
Game of Thrones - Säsong 3
Genre: Äventyr, TV-serieFormat: Blu-ray, region B, 5 skivor
Bolag: Warner Bros., 2014
Ljud: DTS-HD Master Audio 5.1
Bild: 1080p High Definition 1.78:1
Jag har inte läst böckerna i serien "Sången om is och eld" av George R.R. Martin som ligger till grund för "Game of Thrones", men jag börjar bli sugen på att göra det. Så sugen att jag tittat på böckerna i olika webshoppar och faktiskt införskaffat den första som ligger i "att läsa högen". Vad jag har förstått så är böckerna rejält tjocka, till och med så tjocka att man till tv-serien tvingats dela upp den tredje boken "Svärdets makt" till två säsonger, där denna tredje säsong av serien inte nödvändigtvis utgörs av första halvan av boken. De som läst böckerna är förmodligen mer på det klara över vad som är med och inte med.
Känslan jag får efter att ha sett klart säsongen är att den framstår som den svagaste hittills och att den övergripande storyn knallar på i myrsteg, och att det trots att det händer mycket ändå känns som man står kvar och stampar på samma ställe. Det är först i det nionde och näst sista avsnittet som det händer något radikalt som får konsekvenser för serien i stort.
Tio timmar "Game of Thrones" är som alltid väldigt svårt att sammanfatta. Det är ett myller av karaktärer och små grupperingar att hålla isär, som dessutom under säsongens gång faller samman i ännu mindre grupperingar och plötsligt följer man karaktärer som tidigare bara haft en mindre, sekundär roll. Som till exempel den "fega" Nattvakten Sam (John Bradley) som tidigare mer eller mindre bara var en person runt Jon Snow (Kit Harington), men som i den här säsongen hamnar i ett litet eget äventyr där han gör något som ingen annan gjort på tusentals år...
Vi kan väl fortsätta med Jon Snow. Han hamnade under förra säsongen på andra sidan The Wall och slutligen fasttagen av The Wildlings som får honom att gå över till deras sida, och vara med i deras försök att klättra över The Wall för en invasion. Men Jon Snows tillit ligger fortfarande till de löften han avgivit som Nattvakt. Samtidigt är hans halvbröder Bran (Isaac Hempstead-Wright) och Rickon (Art Parkinson) på väg mot The Wall och Castle Black efter utplåningen av Winterfell. De slår följe med ett syskonpar (Thomas Brodie-Sangster och Ellie Kendrick) som Bran först sett i en dröm, och med hjälp av dessa får Bran möjlighet att utveckla sina egenskaper och slutligen inse att hans uppgift är att hitta en treögd korp på andra sidan The Wall. Detta är helt klart en spännande utveckling för karaktären. Vad är hans uppgift egentligen?
Robb (Richard Madden) och Catelyn Stark (Michelle Fairley) fortsätter med att försöka skydda Norden, och drar upp strategier för att tvåla dit Huset Lannister ordentligt, men ett felaktigt val ska visa sig bli oerhört katastrofalt. Unga Arya (Maisie Williams) gör allt för att återförenas med sin familj och får oväntad hjälp av en högst osannolik följeslagare. Storasystern Sasha (Sophie Turner) är fortfarande hopplöst fast i King's Landing, men nu med ett hopp om att komma därifrån efter att Kung Joffrey Baratheon (Jack Gleeson) valt en ny kvinna till att bli hans drottning, men den strategiska Tywin Lannister (Charles Dance) sätter stopp för hoppet genom att ge Sasha en ny, motvillig partner.
Jag kan fortsätta hur länge som helst, men väljer som vanligt att avsluta med seriens höjdpunkter, nämligen scenerna med drakmodern Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) som kommer allt närmare sin hämnd mot Westeros. Hon är fortfarande långt borta, men hon rekryterar en armé på ett synnerligen listigt sätt och kommer snart att bli ett rejält hot. Karaktären är fruktansvärt välutvecklad där Daenerys har både empatiska och genombrutala drag. Bakom den oskuldsfulla fasaden finns något skrämmande...
"Game of Thrones" håller förstås måttet även om säsongen känns lite svagare. I och med att jag inte läst böckerna vet jag inte riktigt hur säsongen kunde ha blivit bättre. Hade det ens gått att få plats med hela boken och "kommit längre"? Jag vet inte, men det är främst känslan av att stå på samma ställe som jag inte kan komma i från. Det känns märkligt att skriva det när det trots allt händer hur mycket som helst, men ändå. Samtidigt tycker jag att det är trevligt att sjunka in i fantasyvärlden under tio timmar. Det är bara lite tråkigt att det är ett helt år till nästa möte med karaktärerna.
Känslan jag får efter att ha sett klart säsongen är att den framstår som den svagaste hittills och att den övergripande storyn knallar på i myrsteg, och att det trots att det händer mycket ändå känns som man står kvar och stampar på samma ställe. Det är först i det nionde och näst sista avsnittet som det händer något radikalt som får konsekvenser för serien i stort.
Tio timmar "Game of Thrones" är som alltid väldigt svårt att sammanfatta. Det är ett myller av karaktärer och små grupperingar att hålla isär, som dessutom under säsongens gång faller samman i ännu mindre grupperingar och plötsligt följer man karaktärer som tidigare bara haft en mindre, sekundär roll. Som till exempel den "fega" Nattvakten Sam (John Bradley) som tidigare mer eller mindre bara var en person runt Jon Snow (Kit Harington), men som i den här säsongen hamnar i ett litet eget äventyr där han gör något som ingen annan gjort på tusentals år...
Vi kan väl fortsätta med Jon Snow. Han hamnade under förra säsongen på andra sidan The Wall och slutligen fasttagen av The Wildlings som får honom att gå över till deras sida, och vara med i deras försök att klättra över The Wall för en invasion. Men Jon Snows tillit ligger fortfarande till de löften han avgivit som Nattvakt. Samtidigt är hans halvbröder Bran (Isaac Hempstead-Wright) och Rickon (Art Parkinson) på väg mot The Wall och Castle Black efter utplåningen av Winterfell. De slår följe med ett syskonpar (Thomas Brodie-Sangster och Ellie Kendrick) som Bran först sett i en dröm, och med hjälp av dessa får Bran möjlighet att utveckla sina egenskaper och slutligen inse att hans uppgift är att hitta en treögd korp på andra sidan The Wall. Detta är helt klart en spännande utveckling för karaktären. Vad är hans uppgift egentligen?
Robb (Richard Madden) och Catelyn Stark (Michelle Fairley) fortsätter med att försöka skydda Norden, och drar upp strategier för att tvåla dit Huset Lannister ordentligt, men ett felaktigt val ska visa sig bli oerhört katastrofalt. Unga Arya (Maisie Williams) gör allt för att återförenas med sin familj och får oväntad hjälp av en högst osannolik följeslagare. Storasystern Sasha (Sophie Turner) är fortfarande hopplöst fast i King's Landing, men nu med ett hopp om att komma därifrån efter att Kung Joffrey Baratheon (Jack Gleeson) valt en ny kvinna till att bli hans drottning, men den strategiska Tywin Lannister (Charles Dance) sätter stopp för hoppet genom att ge Sasha en ny, motvillig partner.
Jag kan fortsätta hur länge som helst, men väljer som vanligt att avsluta med seriens höjdpunkter, nämligen scenerna med drakmodern Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) som kommer allt närmare sin hämnd mot Westeros. Hon är fortfarande långt borta, men hon rekryterar en armé på ett synnerligen listigt sätt och kommer snart att bli ett rejält hot. Karaktären är fruktansvärt välutvecklad där Daenerys har både empatiska och genombrutala drag. Bakom den oskuldsfulla fasaden finns något skrämmande...
"Game of Thrones" håller förstås måttet även om säsongen känns lite svagare. I och med att jag inte läst böckerna vet jag inte riktigt hur säsongen kunde ha blivit bättre. Hade det ens gått att få plats med hela boken och "kommit längre"? Jag vet inte, men det är främst känslan av att stå på samma ställe som jag inte kan komma i från. Det känns märkligt att skriva det när det trots allt händer hur mycket som helst, men ändå. Samtidigt tycker jag att det är trevligt att sjunka in i fantasyvärlden under tio timmar. Det är bara lite tråkigt att det är ett helt år till nästa möte med karaktärerna.
EXTRAMATERIALET
"Game of Thrones"-boxarna, i alla fall blu-ray-boxarna, är rena skolexemplen på hur en bra säsongsbox ska vara. Alltid med väldigt mycket mervärde och en övergripande lyxig känsla. Till exempel måste jag bara börja med att berätta att drakskuggan som man ser på omslaget faktiskt sitter på ett transparent skal till själva boxen. Bara en liten enkel detalj som gör något extra för helhetskänslan.
Extramaterialet i sig är en blandning av hjälpmedel, bakommaterial och fördjupning. Till att börja med finns det en kvartslång sammanfattning av säsong 2 i fall man kommer till denna box utan att ha sett säsong 3. Funktionen "In-Episode Guide" betyder att man kan klicka upp info om karaktärer, platser och historik i den specifika scen man ser. Perfekt om man känner sig lite borta medan man tittar.
Bland i bakommaterialet finns det en kortare sammanfattning av vilka nya karaktärer vi möter i säsongen. Vi får även en liten genomgång av The Wildlings, folket på andra sidan The Wall, och lite om giftemålens politik. Det är rätt många giftemål i säsongen, vilket leder oss till höjdpunkten som är en total genomgång av det nionde avsnittet.
I stället för en making of av hela säsongen fokuseras allt till detta avgörande avsnitt, och ger en heltäckande bild som avslutas med att man kan se den omtalade scenen the red wedding på några olika vis. Mycket bra!
Det finns även, precis som på de tidigare boxarna, interaktiva tjänster där man kan ta del av massvis av kompletterande information - historier och folksagor och mycket mer. Personligen har jag inte riktigt ett behov av att gräva ned mig i detta material, men för de som är intresserade är det utmärkta tjänster.
En kvart bortklippt material finns också och förstås kommentarspår till samtliga avsnitt med dubbla kommentarer på två. Massvis med bonusar alltså till de som har tid och lust.
Extramaterialet i sig är en blandning av hjälpmedel, bakommaterial och fördjupning. Till att börja med finns det en kvartslång sammanfattning av säsong 2 i fall man kommer till denna box utan att ha sett säsong 3. Funktionen "In-Episode Guide" betyder att man kan klicka upp info om karaktärer, platser och historik i den specifika scen man ser. Perfekt om man känner sig lite borta medan man tittar.
Bland i bakommaterialet finns det en kortare sammanfattning av vilka nya karaktärer vi möter i säsongen. Vi får även en liten genomgång av The Wildlings, folket på andra sidan The Wall, och lite om giftemålens politik. Det är rätt många giftemål i säsongen, vilket leder oss till höjdpunkten som är en total genomgång av det nionde avsnittet.
I stället för en making of av hela säsongen fokuseras allt till detta avgörande avsnitt, och ger en heltäckande bild som avslutas med att man kan se den omtalade scenen the red wedding på några olika vis. Mycket bra!
Det finns även, precis som på de tidigare boxarna, interaktiva tjänster där man kan ta del av massvis av kompletterande information - historier och folksagor och mycket mer. Personligen har jag inte riktigt ett behov av att gräva ned mig i detta material, men för de som är intresserade är det utmärkta tjänster.
En kvart bortklippt material finns också och förstås kommentarspår till samtliga avsnitt med dubbla kommentarer på två. Massvis med bonusar alltså till de som har tid och lust.
TRE SAKER
1. Theon Greyjoy (Alfie Allen), som betedde sig så illa i den andra säsongen, får vad han förtjänar i denna. Till och med mycket mer än vad han förtjänar. Detta är kanske den otäckaste historien i hela serien än så länge...
2. Tv-seriens skapare David Benioff och D.B. Weiss har sagt att sekvensen the red wedding i den tredje boken var den stora motivationen till att göra tv-serien över huvud taget.
3. George R.R. Martins femte bok i sviten kom strax efter att den första säsongen hade visats. Sedan dess har tv-serien knappat in på försprånget och med tanke på att det går ungefär fem år mellan varje ny bok, betyder det att Martin kanske är klar med samtliga sju böcker lagom till 2020. Det känns si så där tveksamt om tv-serien och bokserien kommer att vara i fas då, och hur "unga" kommer seriens yngre karaktärer att kännas då?
2. Tv-seriens skapare David Benioff och D.B. Weiss har sagt att sekvensen the red wedding i den tredje boken var den stora motivationen till att göra tv-serien över huvud taget.
3. George R.R. Martins femte bok i sviten kom strax efter att den första säsongen hade visats. Sedan dess har tv-serien knappat in på försprånget och med tanke på att det går ungefär fem år mellan varje ny bok, betyder det att Martin kanske är klar med samtliga sju böcker lagom till 2020. Det känns si så där tveksamt om tv-serien och bokserien kommer att vara i fas då, och hur "unga" kommer seriens yngre karaktärer att kännas då?
ANDERS JAKOBSON (2014-02-17)