”You're gonna need a bigger boat”
Jaws - special edition
Genre: SkräckFormat: DVD, region 2 - inte svensk, 2 skivor
Bolag: Universal, 2005
Ljud: DTS 5.1, Dolby Digital 5.1
Bild: Anamorfisk widescreen 2.35:1
Jag tror jag var 9 år gammal när jag såg "Hajen" för första gången. Kan ha varit lite yngre, kan ha varit lite äldre - hur som helst var det en omvälvande upplevelse. Och hemsk. När det avbitna benet sakta sjunker ned mot havsbotten trodde jag att jag skulle smälla av.
Sedan dess möter jag den enorma vithajen då och då. Det är en sådan där film man kommer tillbaka till, en film vars briljans man blir påmind om gång på gång och ser sig tvungen att plocka fram filmen ur hyllan. Och det är väl definitionen av en favoritfilm om något.
För vad kan man inte gilla i den här filmen? John Williams fullständigt makalöst skräckinjagande tema, det mystiska monstret - osynligt tills det är absolut nödvändigt, den spänningsfyllda finalen och ett exemplariskt skådespeleri av bland annat Roy Scheider, Richard Dreyfuss och Robert Shaw.
Är "Jaws" tidernas bästa skräckfilm? Tja, den är topp-5 i alla fall utan tvekan, och så här 32 år senare fortfarande en fantastisk film som absolut håller.
Fjärde juli står för dörren och den lilla semesterön Amity laddar inför den stora anstormningen av semestrande amerikaner. En oerhört viktig helg för öborna och ingenting får störa det. Dessvärre simmar detta "ingenting" in i badvattnet - en jättelik vithaj börjar attackera människor och fullständig panik bryter ut.
Stadspolisen och vattenhataren Brody (Scheider) vill genast stänga stränderna något som Amitys borgmästare fullständigt ställer sig emot. Men när fler dödsfall inträffar får han backa. Hajen måste fångas och dödas och Brody ger sig iväg med marinbiologen Matt Hooper (Dreyfuss) och luttrade fiskaren Quint (Shaw) för att jaga rätt på monstret.
Peter Benchleys debutroman blev en bestseller och Steven Spielbergs adaption blev en monstersuccé på biograferna 1975. Den gick bättre än alla andra filmer hade gjort tidigare och blev den första filmen att spela in 100 miljoner dollar och i samband med den första "summer blockbuster"-filmen.
Jag lovar - skulle "Jaws" gå upp biograferna igen skulle den säkert gå minst lika bra för mer spännande och skräckinjagande än så här blir det inte på film.
"Jaws" fick tre regelrätta efterföljare och ett stort antal kopior men inget slår originalet, och skulle någon komma på idén att göra en remake av filmen skulle jag personligen leta rätt på han eller hon och skälla ut dem efter noter. Det här är en klassiker som kommer att stå sig så länge folk har ögon att se med.
Sedan dess möter jag den enorma vithajen då och då. Det är en sådan där film man kommer tillbaka till, en film vars briljans man blir påmind om gång på gång och ser sig tvungen att plocka fram filmen ur hyllan. Och det är väl definitionen av en favoritfilm om något.
För vad kan man inte gilla i den här filmen? John Williams fullständigt makalöst skräckinjagande tema, det mystiska monstret - osynligt tills det är absolut nödvändigt, den spänningsfyllda finalen och ett exemplariskt skådespeleri av bland annat Roy Scheider, Richard Dreyfuss och Robert Shaw.
Är "Jaws" tidernas bästa skräckfilm? Tja, den är topp-5 i alla fall utan tvekan, och så här 32 år senare fortfarande en fantastisk film som absolut håller.
Fjärde juli står för dörren och den lilla semesterön Amity laddar inför den stora anstormningen av semestrande amerikaner. En oerhört viktig helg för öborna och ingenting får störa det. Dessvärre simmar detta "ingenting" in i badvattnet - en jättelik vithaj börjar attackera människor och fullständig panik bryter ut.
Stadspolisen och vattenhataren Brody (Scheider) vill genast stänga stränderna något som Amitys borgmästare fullständigt ställer sig emot. Men när fler dödsfall inträffar får han backa. Hajen måste fångas och dödas och Brody ger sig iväg med marinbiologen Matt Hooper (Dreyfuss) och luttrade fiskaren Quint (Shaw) för att jaga rätt på monstret.
Peter Benchleys debutroman blev en bestseller och Steven Spielbergs adaption blev en monstersuccé på biograferna 1975. Den gick bättre än alla andra filmer hade gjort tidigare och blev den första filmen att spela in 100 miljoner dollar och i samband med den första "summer blockbuster"-filmen.
Jag lovar - skulle "Jaws" gå upp biograferna igen skulle den säkert gå minst lika bra för mer spännande och skräckinjagande än så här blir det inte på film.
"Jaws" fick tre regelrätta efterföljare och ett stort antal kopior men inget slår originalet, och skulle någon komma på idén att göra en remake av filmen skulle jag personligen leta rätt på han eller hon och skälla ut dem efter noter. Det här är en klassiker som kommer att stå sig så länge folk har ögon att se med.
EXTRAMATERIALET
De som äger 25-årsjubileumsutgåvan känner igen mycket av dokumentären "A look inside Jaws". Det är nämligen samma grundmaterial men till denna utgåva betydligt mer. Dokumentären klockar in på nästan två timmar och ger följdaktligen en mycket heltäckande bild av hela projektet, från ax till limpa.
I inte mindre än 19 kapitel får vi följa med från när Peter Benchley fick idén till romanen till när skådespelarna sett filmen från första gången. Mycket av dokumentären består av historier från inspelningen berättade av Spielberg, producenterna och skådespelarna. Det är väldigt intressant och samtidigt ganska otroligt att det blev en film till slut när det var så mycket problem under den 5-6 månader långa inspelningen.
Som balans till detta finns en kort inslag från engelsk TV när de besöker inspelningen 1974. En trettio år yngre Spielberg intervjuas och det är väldigt intressant att se att han förändrats så lite under alla dessa år. Då menar jag inte utseendemässigt, för där har det hänt en helt del, men hur han är och vilka idéer han har. Reportern ställer dessutom en del riktigt bra frågor till Spielberg som gör att han berättar saker om hur han arbetar som säkert gäller än idag.
En samling med bortklippta scener och tabbar som gemensamt kanske utgör en kvarts tittande finns också att se. Många av de bortklippta scenerna är ganska råa (kvalitetsmässigt alltså) och togs säkert bort i ett tidigt stadie, medan andra verkar vara mer färdiga.
Om man har ett vulkaniskt brinnande intresse för hajar finns ett interaktivt segment där man kan klicka runt och få diverse hajfakta. Som måttligt hajintresserad finner jag ändå mycket matnyttigt i detta segment, speciellt kring hajarnas fysik.
Det finns också ett stillbildsgalleri och storyboardjämförelser. Det sista är i mitt tycke ett ganska ointressant inslag på DVD:er som förmodligen mest är till glädje för de som håller på och ritar storyboards eller de som filmar efter dem. För oss andra är det inte riktigt så givande.
I det stora hela ett ganska godkänt extramaterial som på något märkligt sätt känns lite fattigt trots att det säkert är tre timmars tittande man får lägga ned för att se allt.
I inte mindre än 19 kapitel får vi följa med från när Peter Benchley fick idén till romanen till när skådespelarna sett filmen från första gången. Mycket av dokumentären består av historier från inspelningen berättade av Spielberg, producenterna och skådespelarna. Det är väldigt intressant och samtidigt ganska otroligt att det blev en film till slut när det var så mycket problem under den 5-6 månader långa inspelningen.
Som balans till detta finns en kort inslag från engelsk TV när de besöker inspelningen 1974. En trettio år yngre Spielberg intervjuas och det är väldigt intressant att se att han förändrats så lite under alla dessa år. Då menar jag inte utseendemässigt, för där har det hänt en helt del, men hur han är och vilka idéer han har. Reportern ställer dessutom en del riktigt bra frågor till Spielberg som gör att han berättar saker om hur han arbetar som säkert gäller än idag.
En samling med bortklippta scener och tabbar som gemensamt kanske utgör en kvarts tittande finns också att se. Många av de bortklippta scenerna är ganska råa (kvalitetsmässigt alltså) och togs säkert bort i ett tidigt stadie, medan andra verkar vara mer färdiga.
Om man har ett vulkaniskt brinnande intresse för hajar finns ett interaktivt segment där man kan klicka runt och få diverse hajfakta. Som måttligt hajintresserad finner jag ändå mycket matnyttigt i detta segment, speciellt kring hajarnas fysik.
Det finns också ett stillbildsgalleri och storyboardjämförelser. Det sista är i mitt tycke ett ganska ointressant inslag på DVD:er som förmodligen mest är till glädje för de som håller på och ritar storyboards eller de som filmar efter dem. För oss andra är det inte riktigt så givande.
I det stora hela ett ganska godkänt extramaterial som på något märkligt sätt känns lite fattigt trots att det säkert är tre timmars tittande man får lägga ned för att se allt.
TRE SAKER
1. Det finns en mängd olika utgåvor av "Jaws" eller "Hajen". Den här engelska utgåvan bör vara samma som 30-årsjubileumsutgåvan i Sverige (även om informationen på den säger att dokumentären ska vara 70 minuter lång). Hur som helst har denna utgåva även svenskt text, till och med på extramaterialet.
2. I dokumentären avslöjas det att Spielberg kallade hajen för "Bruce" vilket måste vara förklaringen till att hajen i "Hitta Nemo" heter just Bruce.
3. I inslaget från 1974 och det bortklippta materialet får man se att de ibland använde en alternativ klappa där två rader med tillsågade hajtänder gick ihop för att klappa igång filmningen.
2. I dokumentären avslöjas det att Spielberg kallade hajen för "Bruce" vilket måste vara förklaringen till att hajen i "Hitta Nemo" heter just Bruce.
3. I inslaget från 1974 och det bortklippta materialet får man se att de ibland använde en alternativ klappa där två rader med tillsågade hajtänder gick ihop för att klappa igång filmningen.
ANDERS JAKOBSON (2007-08-11)