Mexikanska mordfall i högt tempo
Bordertown
Genre: ThrillerFormat: DVD, region 2, 1 skivor
Bolag: Scanbox, 2007
Ljud: Dolby Digital 5.1, DTS 5.1
Bild: Anamorfisk widescreen 1.85:1
När personer har multipla karriärer blir man lite skeptisk. Hur många gånger har man inte hört popartister babbla om att de vill bli filmstjärnor,och hur många gånger har man inte fått en dusch av pinsamhet i ansiktet efter att ha sett resultatet?
I och för sig - dagens popartister har så mycket kameravana efter alla avancerade videos att de har lite gratis när de tar steget över från skivstudion till Hollywoodstudion.
I fallet Jennifer Lopez är det lätt att glömma bort att hon lagom till skivdebuten 1999 redan gjort filmer i 12 år, och det är också lätt att glömma att hon faktiskt är en bra skådespelare. Dessutom en ganska mångsidig sådan.
"Bordertown" är intrigrik historia med många bottnar som tack vare ett pådrivande tempo blir en ganska minnesvärd film. Det handlar om bortrövningar, våldtäkter och mord av mexikanska arbetarkvinnor i gränsstaden Juaréz. I filmens inledning får vi lära oss att det i trakten finns 1000 maquiladores - fabriker med lågavlönade kvinnor som billigt tillverkar delar till tv:s och datorer som senare säljs i USA. De förklaras också att arbetarkvinnorna försvinner till och från fabrikerna och att företagen inte skyddar sina arbetare. En siffra om 375 döda kvinnor nämns, som senare i filmen ökar till en reell siffra om 5000.
Journalisten Lauren Adrian (Lopez) blir ditskickad av sin chefredaktör (Martin Sheen) för att rota i situationen. Snabbt blir hon medveten om att det är snårig röra av mörkande poliser, korrupta politker, pengagiriga företag och en massa försvunna och mördade kvinnor. Hon söker upp en gammal kollega - Alfonso Diaz (Antonio Banderas) som driver en frispråkig tidning i Juaréz. Mot Diaz vilja börjar de båda samarbeta.
En ung arbetarkvinna har blivit bortförd av två män men överlevde övergreppet. Lauren och Diaz skyddar kvinnan och hon blir en viktig beståndsdel i storyn, men männen bakom överfallet är fortfarande efter kvinnan och snart blir Lauren och Diaz ännu mer insyltade i fallet, samtidigt som Lauren blir kallt medveten om att ämnet hon gräver i är mer känsligt än vad man kan tro.
Det höga tempot gör att filmen blir rätt rafflande, fast kanske inte på det där kittlande och spännande sättet. Lopez övertygar i sin roll som en journalist som först bara gör sitt jobb (för att i slutändan avancera i karriären) men som blir allt mer personligt involverad. Det finns en sidohistoria med flashbacks där Lauren plötsligt minns att hon ursprungligen är mexikanska, som kanske inte är helt klockren, men det bidrar till att man förstår hennes karaktärs utveckling desto bättre.
Den här dramatiska thrillern blir kanske inte någon klassiker men är ändå väl värd att se. Ämnet är tragiskt men engagemanget och civilkuraget som filmens goda karaktärer visar upp är klart sympatiskt.
I och för sig - dagens popartister har så mycket kameravana efter alla avancerade videos att de har lite gratis när de tar steget över från skivstudion till Hollywoodstudion.
I fallet Jennifer Lopez är det lätt att glömma bort att hon lagom till skivdebuten 1999 redan gjort filmer i 12 år, och det är också lätt att glömma att hon faktiskt är en bra skådespelare. Dessutom en ganska mångsidig sådan.
"Bordertown" är intrigrik historia med många bottnar som tack vare ett pådrivande tempo blir en ganska minnesvärd film. Det handlar om bortrövningar, våldtäkter och mord av mexikanska arbetarkvinnor i gränsstaden Juaréz. I filmens inledning får vi lära oss att det i trakten finns 1000 maquiladores - fabriker med lågavlönade kvinnor som billigt tillverkar delar till tv:s och datorer som senare säljs i USA. De förklaras också att arbetarkvinnorna försvinner till och från fabrikerna och att företagen inte skyddar sina arbetare. En siffra om 375 döda kvinnor nämns, som senare i filmen ökar till en reell siffra om 5000.
Journalisten Lauren Adrian (Lopez) blir ditskickad av sin chefredaktör (Martin Sheen) för att rota i situationen. Snabbt blir hon medveten om att det är snårig röra av mörkande poliser, korrupta politker, pengagiriga företag och en massa försvunna och mördade kvinnor. Hon söker upp en gammal kollega - Alfonso Diaz (Antonio Banderas) som driver en frispråkig tidning i Juaréz. Mot Diaz vilja börjar de båda samarbeta.
En ung arbetarkvinna har blivit bortförd av två män men överlevde övergreppet. Lauren och Diaz skyddar kvinnan och hon blir en viktig beståndsdel i storyn, men männen bakom överfallet är fortfarande efter kvinnan och snart blir Lauren och Diaz ännu mer insyltade i fallet, samtidigt som Lauren blir kallt medveten om att ämnet hon gräver i är mer känsligt än vad man kan tro.
Det höga tempot gör att filmen blir rätt rafflande, fast kanske inte på det där kittlande och spännande sättet. Lopez övertygar i sin roll som en journalist som först bara gör sitt jobb (för att i slutändan avancera i karriären) men som blir allt mer personligt involverad. Det finns en sidohistoria med flashbacks där Lauren plötsligt minns att hon ursprungligen är mexikanska, som kanske inte är helt klockren, men det bidrar till att man förstår hennes karaktärs utveckling desto bättre.
Den här dramatiska thrillern blir kanske inte någon klassiker men är ändå väl värd att se. Ämnet är tragiskt men engagemanget och civilkuraget som filmens goda karaktärer visar upp är klart sympatiskt.
EXTRAMATERIALET
Joråsåatte... det är en trailer. Inget mer.
TRE SAKER
1. Jennifer Lopez är inte mexikanska. Hon föddes i The Bronx ("I'm still Jenny from the block", ni vet?) men hennes rötter går till Puerto Rico.
2. Martin Sheens roll är ganska liten. Han har egentligen bara två scener och sen klipps han in när han och Lauren kommunicerar via telefon. I ett av dessa klipp står han mitt i tidningstryckeriet. Det blir en bra filmruta men känns dock inte så trovärdigt om man har lite inblick i tidningsbranschen.
3. Antonio Banderas är också en mångsidig skådespelare som gjort många filmer tillsammans med den talangfulla Robert Rodriguez, fast hur två så talangfulla killar lyckats producera sådan fruktansvärt stinkande skit som "Spy kids" (tre gånger om dessutom!) är obegripligt.
2. Martin Sheens roll är ganska liten. Han har egentligen bara två scener och sen klipps han in när han och Lauren kommunicerar via telefon. I ett av dessa klipp står han mitt i tidningstryckeriet. Det blir en bra filmruta men känns dock inte så trovärdigt om man har lite inblick i tidningsbranschen.
3. Antonio Banderas är också en mångsidig skådespelare som gjort många filmer tillsammans med den talangfulla Robert Rodriguez, fast hur två så talangfulla killar lyckats producera sådan fruktansvärt stinkande skit som "Spy kids" (tre gånger om dessutom!) är obegripligt.
ANDERS JAKOBSON (2007-08-27)