Tuppjäveln och alla hans kvinnor
Tuppen
Genre: KomediFormat: DVD, region 2, 1 skivor
Bolag: Studio S, 2020
Ljud: Dolby Digital 2.0
Bild: Widescreen 1.66:1
"Tuppen" är en riktig svensk klassiker som fyller 40 år nästa år. I botten finns en novell skriven av Ivar Lo-Johansson 1974 och filmen regisserades av Lasse Hallström som satte sin gamla vapendragare Magnus Härenstam i titelrollen. Filmen är i övrigt otroligt välfylld av kända ansikten från Sveriges kvinnliga skådespelarstall, här i betydligt yngre upplagor än vi kanske normalt associerar dem till.
De unga kvinnorna är verkligen i historiens fokus när ingenjör Cederqvist (Härenstam) anländer till tygfabriken Örnen i 1940-talets mitt. Kriget är på väg att ta slut och fabriken måste säkra upp sin effektivitet när utländsk konkurrens väntar bakom hörnet. Cederqvist är en duktig tidskontrollant, men en kladdig flirtare som de äldre kvinnorna genomskådar, medan de yngre ändå småroas lite av. De börjar kalla honom "Tuppen" bakom hans rygg.
Alla står emot hans inviter, men när en av kvinnorna avancerar i rang efter en natt på stan med Cederqvist (dock inte den sortens natt, men vem bryr sig om detaljer?) börjar de andra ändå gå med på att träffa honom på tu man hand. Givetvis i hemlighet och tidskontrollanten får fullt upp att hålla koll på sitt kvinnoschema. Men för eller senare måste allt hemlighetsmakeri bubbla upp till ytan. Och en del annat.
"Tuppen" är en film som hamnat i ett helt annat ljus nu nästan 40 år senare. Förr kunde man se filmen och sympatisera med den klantiga kvinnotjusaren som gör bort sig om vartannat. I dag är det svårt att inte fastna i de kladdiga övergreppen. Men det är ju en story där den taffsiga mannen inte går segrande ur striden.
Hallström gjorde den här filmen strax innan "Mitt liv som hund" och Bullerby-filmerna, och samtliga skildrar ett lantligt Sverige från förr på det där nostalgiskt romantiska sättet. Det Sommarsverige som miljömässigt skildras i "Tuppen" skulle man vilja besöka med dopp i svala åar och fika på konditori.
Jag måste säga att filmen håller väl efter 40 år. Den är välgjord och rolig och tappar varken tempo eller fokus under historiens gång. En riktig svensk klassiker.
De unga kvinnorna är verkligen i historiens fokus när ingenjör Cederqvist (Härenstam) anländer till tygfabriken Örnen i 1940-talets mitt. Kriget är på väg att ta slut och fabriken måste säkra upp sin effektivitet när utländsk konkurrens väntar bakom hörnet. Cederqvist är en duktig tidskontrollant, men en kladdig flirtare som de äldre kvinnorna genomskådar, medan de yngre ändå småroas lite av. De börjar kalla honom "Tuppen" bakom hans rygg.
Alla står emot hans inviter, men när en av kvinnorna avancerar i rang efter en natt på stan med Cederqvist (dock inte den sortens natt, men vem bryr sig om detaljer?) börjar de andra ändå gå med på att träffa honom på tu man hand. Givetvis i hemlighet och tidskontrollanten får fullt upp att hålla koll på sitt kvinnoschema. Men för eller senare måste allt hemlighetsmakeri bubbla upp till ytan. Och en del annat.
"Tuppen" är en film som hamnat i ett helt annat ljus nu nästan 40 år senare. Förr kunde man se filmen och sympatisera med den klantiga kvinnotjusaren som gör bort sig om vartannat. I dag är det svårt att inte fastna i de kladdiga övergreppen. Men det är ju en story där den taffsiga mannen inte går segrande ur striden.
Hallström gjorde den här filmen strax innan "Mitt liv som hund" och Bullerby-filmerna, och samtliga skildrar ett lantligt Sverige från förr på det där nostalgiskt romantiska sättet. Det Sommarsverige som miljömässigt skildras i "Tuppen" skulle man vilja besöka med dopp i svala åar och fika på konditori.
Jag måste säga att filmen håller väl efter 40 år. Den är välgjord och rolig och tappar varken tempo eller fokus under historiens gång. En riktig svensk klassiker.
EXTRAMATERIALET
Trailers till denna och andra Lasse Hallström-filmer samt lite bilder bjuds.
TRE SAKER
1. Ivar Lo-Johanssons novell hette "Kvinnofabriken" och finns i samlingen "Lastbara berättelser". Mot hans vilja bytte SF titeln till "Tuppen", vilket kompenserades med ett "ideellt skadestånd" på 100 000 kronor.
2. En av de unga kvinnorna är Pernilla August i sin tredje filmroll. Vid den här tiden hette hon Pernilla Wallgren.
3. Tittar man på rollistan kan man hitta Tage Danielsson som "cyklist". Man får spetsa ögonen för att se den sekundlånga cameon. Men den är där!
2. En av de unga kvinnorna är Pernilla August i sin tredje filmroll. Vid den här tiden hette hon Pernilla Wallgren.
3. Tittar man på rollistan kan man hitta Tage Danielsson som "cyklist". Man får spetsa ögonen för att se den sekundlånga cameon. Men den är där!
ANDERS JAKOBSON (2020-05-25)