Galet, underhållande och naket
Kärlek & anarki - Säsong 1
Genre: Dramakomedi, TV-serieFormat: Streamat
Bolag: Netflix, 2020
Ljud: DTS-HD Master Audio 5.1
Bild: 1080p High Definition 2.00:1
Netflix andra svenska originalserie är precis som "Störst av allt" producerad av FLX men den här gången handlar det inte om en adaption av en kriminalroman utan en smått galen dramakomedi påhittad, skriven och regisserad av Lisa Langseth ("Till det som är vackert", "Hotell", "Euphoria").
Redan i de inledande scenerna inser vi att det inte är en vanlig svensk dramakomedi. Huvudpersonen Sofie Rydman (Ida Engvoll) har nämligen en tendens till att släppa på trycket, vad det än gäller, genom att gnugga loss till lite nätporr i telefonen. Detta ska en bit in i första avsnittet bidra till att hon får en speciell relation till seriens andra huvudperson Max Järvi (Björn Mosten). De delar nämligen arbetsplats, ett bokförlag med anor men som börjar gå lite knackigt. Max är inhyrd it-kille och inledningsvis ett enormt irritationsmoment för Sofie som temporärt anställts för att modernisera och effektivisera förlaget.
Men som sagt: Sofie och Max får en speciell relation som ebbar ut i ett sorts spel där de ger varandra rätt obekväma uppdrag som gränsar till practical jokes. Denna del av serien får mig att tänka på "The Office", speciellt den amerikanska varianten där karaktärerna Jim och Pam fick en speciell relation när de gemensamt skapade spratt med Dwight som mottagare. Det är kul och skönt uppkäftigt. Anarkistiskt, för att knyta an till titeln.
Serien fortsätter sedan att utvecklas åt det lite mer allvarligare hållet. Ett uppdrag går alldeles överstyr och får konsekvenser, både för förlaget och för Sofie och Max relation som skakas om på olika vis, vilket senare leder till att Sofies äktenskap med den smått odrägliga Johan (Johannes Kuhnke) prövas. Allt detta på åtta tajta halvtimmar.
Det är en bra serie. Förlagsmiljön känns udda och intressant och bjuder på en rad roliga karaktäre: Den konflikträdda chefen Ronny (Björn Kjellman), förläggarna Freidrich (Reine Brynolfsson) och Denise (Gizem Erdogan) och receptionisten Caroline (Carla Sehn). Det är en kul sammansättning av olika generationers skådespelare som har bra kemi tillsammans. I sin helhet är "Kärlek & anarki" fräsch i sin galenskap. Avsnitten är varierande och givande och det är helt enkelt väldigt underhållande att se dem.
Jag vet inte om det blir mer av det här. Säsongen slutar på ett sätt som kan sätta en definitiv punkt, och samtidigt bara vara en mellanlandning. Jag hoppas på det sistnämnda för jag ser gärna mer av "Kärlek & anarki".
Redan i de inledande scenerna inser vi att det inte är en vanlig svensk dramakomedi. Huvudpersonen Sofie Rydman (Ida Engvoll) har nämligen en tendens till att släppa på trycket, vad det än gäller, genom att gnugga loss till lite nätporr i telefonen. Detta ska en bit in i första avsnittet bidra till att hon får en speciell relation till seriens andra huvudperson Max Järvi (Björn Mosten). De delar nämligen arbetsplats, ett bokförlag med anor men som börjar gå lite knackigt. Max är inhyrd it-kille och inledningsvis ett enormt irritationsmoment för Sofie som temporärt anställts för att modernisera och effektivisera förlaget.
Men som sagt: Sofie och Max får en speciell relation som ebbar ut i ett sorts spel där de ger varandra rätt obekväma uppdrag som gränsar till practical jokes. Denna del av serien får mig att tänka på "The Office", speciellt den amerikanska varianten där karaktärerna Jim och Pam fick en speciell relation när de gemensamt skapade spratt med Dwight som mottagare. Det är kul och skönt uppkäftigt. Anarkistiskt, för att knyta an till titeln.
Serien fortsätter sedan att utvecklas åt det lite mer allvarligare hållet. Ett uppdrag går alldeles överstyr och får konsekvenser, både för förlaget och för Sofie och Max relation som skakas om på olika vis, vilket senare leder till att Sofies äktenskap med den smått odrägliga Johan (Johannes Kuhnke) prövas. Allt detta på åtta tajta halvtimmar.
Det är en bra serie. Förlagsmiljön känns udda och intressant och bjuder på en rad roliga karaktäre: Den konflikträdda chefen Ronny (Björn Kjellman), förläggarna Freidrich (Reine Brynolfsson) och Denise (Gizem Erdogan) och receptionisten Caroline (Carla Sehn). Det är en kul sammansättning av olika generationers skådespelare som har bra kemi tillsammans. I sin helhet är "Kärlek & anarki" fräsch i sin galenskap. Avsnitten är varierande och givande och det är helt enkelt väldigt underhållande att se dem.
Jag vet inte om det blir mer av det här. Säsongen slutar på ett sätt som kan sätta en definitiv punkt, och samtidigt bara vara en mellanlandning. Jag hoppas på det sistnämnda för jag ser gärna mer av "Kärlek & anarki".
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. Titeln är inte enbart en sammanfattning av serien utan också titeln på en bok Sofie skrivit som ung. Om det blir en fortsättning kanske förlaget tittar närmare på den.
2. Lisa Langseth gör själv en liten roll som DN:s kulturchef som även är ex-fru till en av förlagets författare.
3. Det är oväntat mycket sex och naket i serien. Det gör att den krokar lite arm med en annan ofta avklädd dramaserie: "Californication".
2. Lisa Langseth gör själv en liten roll som DN:s kulturchef som även är ex-fru till en av förlagets författare.
3. Det är oväntat mycket sex och naket i serien. Det gör att den krokar lite arm med en annan ofta avklädd dramaserie: "Californication".
ANDERS JAKOBSON (2020-11-12)