Ännu en lönnmördare som blir måltavla
Final Target
Genre: ThrillerFormat: DVD, region 2, 1 skivor
Bolag: Scanbox, 2020
Ljud: Dolby Digital 5.1
Bild: Anamorfisk widescreen 2.40:1
I den återkommande serien "Dussinfilmer vi snabbt kommer att glömma" har vi kommit fram till thrillern "Final Target". En hyfsat snyggt gjord film med en rad toppnamn i rollistan, men trots det blir det mest en utdragen gäspning att se de dryga 90 minuterna. Vill man ha något nytt och fräscht får man välja en annan film.
Jessica Chastain spelar lönnmördaren Ava som har börjat slarva lite kring det rigoröst konstruerade protokoll hon och andra lönnmördare ska följa. Hon har ballat ur fullständigt vid ett tidigare tillfälle och nu har hon börjat prata med sina måltavlor. Innan hon har ihjäl dem försöker hon få dem att berätta vad det är de gjort som har fått någon att sätta ett pris på deras huvud. Det uppskattas inte av personer i högre position i den organisation som handhar lönnmördarna.
Ett uppdrag i Saudiarabien går åt pipan på grund av bristande information och Avas mentor och uppdragsgivare Duke (John Malkovich) tar på sig skulden, men varnar Ava om att inte tänja på gränserna något mer. Snart ska det visa sig att uppdragets fiasko var ämnat för att röja Ava ur världen, på uppdrag av Simon (Colin Farrell), en annan man i organisationen som var Avas föregångare men nu har en högre position. Alltså blir lönnmördaren måltavla och - som det står på omslaget - det är "döda eller dödas" som gäller.
Det här upplägget har man väl sett förut femtioelva gånger och man kan i och för sig roas lite av helt okej koreograferade actionsekvenser av "en mot alla"-karaktär där det givetvis alltid går Avas väg. Det finns för övrigt inga överraskningar alls i filmen, man vet var den ska ta vägen och man vet hur den ska sluta.
Det trista är att den här lite hårdare delen av storyn varvas med en betydligt mjukare där Ava återbesöker sin familj efter åtta år och försöker släta över gamla relationsbulor med sin mamma (Geena Davis), syster (Jess Weixler) och dennes pojkvän (Common) som är ett gammalt ex till Ava. Här blir det stundtals lite varje-dag-såpa av det hela och det blir inte speciellt gripande eller bra. Ett stort problem är att Ava faktiskt inte är någon sympatisk person och det är svårt att engagera sig i hennes olika problem.
Nä, snark, det här är verkligen en film som jag snabbt kommer att dra till den mentala papperskorgen och tömma för att ge plats åt något mer givande.
Jessica Chastain spelar lönnmördaren Ava som har börjat slarva lite kring det rigoröst konstruerade protokoll hon och andra lönnmördare ska följa. Hon har ballat ur fullständigt vid ett tidigare tillfälle och nu har hon börjat prata med sina måltavlor. Innan hon har ihjäl dem försöker hon få dem att berätta vad det är de gjort som har fått någon att sätta ett pris på deras huvud. Det uppskattas inte av personer i högre position i den organisation som handhar lönnmördarna.
Ett uppdrag i Saudiarabien går åt pipan på grund av bristande information och Avas mentor och uppdragsgivare Duke (John Malkovich) tar på sig skulden, men varnar Ava om att inte tänja på gränserna något mer. Snart ska det visa sig att uppdragets fiasko var ämnat för att röja Ava ur världen, på uppdrag av Simon (Colin Farrell), en annan man i organisationen som var Avas föregångare men nu har en högre position. Alltså blir lönnmördaren måltavla och - som det står på omslaget - det är "döda eller dödas" som gäller.
Det här upplägget har man väl sett förut femtioelva gånger och man kan i och för sig roas lite av helt okej koreograferade actionsekvenser av "en mot alla"-karaktär där det givetvis alltid går Avas väg. Det finns för övrigt inga överraskningar alls i filmen, man vet var den ska ta vägen och man vet hur den ska sluta.
Det trista är att den här lite hårdare delen av storyn varvas med en betydligt mjukare där Ava återbesöker sin familj efter åtta år och försöker släta över gamla relationsbulor med sin mamma (Geena Davis), syster (Jess Weixler) och dennes pojkvän (Common) som är ett gammalt ex till Ava. Här blir det stundtals lite varje-dag-såpa av det hela och det blir inte speciellt gripande eller bra. Ett stort problem är att Ava faktiskt inte är någon sympatisk person och det är svårt att engagera sig i hennes olika problem.
Nä, snark, det här är verkligen en film som jag snabbt kommer att dra till den mentala papperskorgen och tömma för att ge plats åt något mer givande.
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. Filmens orginaltitel är "Ava" kort och gott.
2. Jag gillar när man utnyttjar en films vinjett till att faktiskt berätta något. Här är det en massa snabba klipp på bilder och dokument och lite diverse som ger oss nästan all bakgrundshistoria vi behöver till karaktären Ava. Snyggt och effektivt!
3. Regissören Tate Taylor har tidigare gjort filmer som "Niceville", "Get On Up", "Kvinnan på tåget" och "Ma". Lite oväntat att han skulle göra ett sådant här sömnpiller.
2. Jag gillar när man utnyttjar en films vinjett till att faktiskt berätta något. Här är det en massa snabba klipp på bilder och dokument och lite diverse som ger oss nästan all bakgrundshistoria vi behöver till karaktären Ava. Snyggt och effektivt!
3. Regissören Tate Taylor har tidigare gjort filmer som "Niceville", "Get On Up", "Kvinnan på tåget" och "Ma". Lite oväntat att han skulle göra ett sådant här sömnpiller.
ANDERS JAKOBSON (2020-11-27)