Greta Gerwigs monumentala succéfilm
Barbie
Genre: KomediFormat: Blu-ray, region B, 1 skivor
Bolag: SF, 2023
Ljud: Dolby TrueHD 7.1
Bild: 1080p High Definition 2.00:1
Det finns bara ett led mellan Greta Gerwig och Wes Anderson och det är Noah Baumbach - Gretas äkta man samt i detta fall medmanusförfattare och Wes samarbetspartner i två projekt. Jag ska absolut inte säga att det är därför men "Barbie" känns lite Wes Anderson-aktig. Å andra sidan är det väl svårt att komma bort från rosa och pastell, uttänkta scenerier och formfritt berättande när det handlar om att göra en film om Barbie. Å tredje sidan är detta Gerwigs film och inte Andersons!
Filmen blev en braksuccé på bio med nästan 1,5 miljarder dollar i plånboken när hela världens intäkter samlats in. Det gör filmen till den mest inkomstbringande biofilmen 2023, i hård konkurrens med bland annat Christopher Nolans "Oppenheimer" som "Barbie" i ett märkligt marknadsföringstrick klumpades ihop med. Ganska otroligt när man tänker på, speciellt när det är en väldigt udda film.
Barbie (Margot Robbie) bor i Barbielandet tillsammans med alla andra Barbies och Ken (Ryan Gosling) och alla andra Kens samt en Allen (Michael Cera) och en Midge (Emerald Fennell). Här är allt soligt och trevligt och bara underbart dag ut och dag in tills Barbie plötsligt börjar tänka på döden. Då förändras något och hon söker upp Weird Barbie (Kate McKinnon) som menar att Barbie måste ta sig till den riktiga världen och hitta det barn som leker med henne för att korrigera avvikelsen. Barbie ger sig i väg och Ken hakar på. Väl i den verkliga världen inser Barbie att attityden mot henne skiljer sig ganska väsentligt från vad hon upplever i Barbielandet, vilket är knäckande för henne. Samtidigt upptäcker Ken patriarkatet och återvänder till Barbielandet med nya idéer och insikter.
Barbie hittar barnet som hon tror leker med henne, men det är en arg tonåring (Ariana Greenblatt) som tycker att Barbie står för orealistiska skönhetsstandarder, och den som faktiskt orsakat Barbies kris är tonåringen Sachas mamma Gloria (America Ferrera) som jobbar för Mattel, företaget bakom Barbie. Mattel har andra planer för denna livs levande Barbie, så hon rymmer tillbaka till Barbielandet tillsammans med Sacha och Gloria för att upptäcka att Kens nya idéer skakat om det så trygga och trevliga livet totalt. Kan Barbielandet räddas - och i så fall hur?
Gerwigs film blandar och ger. Satir, skruvad komedi, kitschig musikal och trams, men den lyckas samtidigt säga viktiga saker om samhället, feminism och patriarkatet. America Ferrara håller en helt otrolig monolog om hur en kvinna ska vara i dagens samhälle och levererar den med en övertygelse som man kan ta på. Mycket bra.
Det är en minst sagt udda film och jag är faktiskt lite förbluffad över att den gick så bra på bio. Populariteten har dessvärre skruvat upp mina förväntningar skyhögt och jag skulle verkligen vilja tycka mer om filmen än vad jag gör. Kanske behöver man vara 100 procent alert och föreberedd för formatet när man ser den, men jag har inte tråkigt när jag ser filmen och skrattar åt många av dess absurditeter. Men golvad blir jag aldrig.
Filmen blev en braksuccé på bio med nästan 1,5 miljarder dollar i plånboken när hela världens intäkter samlats in. Det gör filmen till den mest inkomstbringande biofilmen 2023, i hård konkurrens med bland annat Christopher Nolans "Oppenheimer" som "Barbie" i ett märkligt marknadsföringstrick klumpades ihop med. Ganska otroligt när man tänker på, speciellt när det är en väldigt udda film.
Barbie (Margot Robbie) bor i Barbielandet tillsammans med alla andra Barbies och Ken (Ryan Gosling) och alla andra Kens samt en Allen (Michael Cera) och en Midge (Emerald Fennell). Här är allt soligt och trevligt och bara underbart dag ut och dag in tills Barbie plötsligt börjar tänka på döden. Då förändras något och hon söker upp Weird Barbie (Kate McKinnon) som menar att Barbie måste ta sig till den riktiga världen och hitta det barn som leker med henne för att korrigera avvikelsen. Barbie ger sig i väg och Ken hakar på. Väl i den verkliga världen inser Barbie att attityden mot henne skiljer sig ganska väsentligt från vad hon upplever i Barbielandet, vilket är knäckande för henne. Samtidigt upptäcker Ken patriarkatet och återvänder till Barbielandet med nya idéer och insikter.
Barbie hittar barnet som hon tror leker med henne, men det är en arg tonåring (Ariana Greenblatt) som tycker att Barbie står för orealistiska skönhetsstandarder, och den som faktiskt orsakat Barbies kris är tonåringen Sachas mamma Gloria (America Ferrera) som jobbar för Mattel, företaget bakom Barbie. Mattel har andra planer för denna livs levande Barbie, så hon rymmer tillbaka till Barbielandet tillsammans med Sacha och Gloria för att upptäcka att Kens nya idéer skakat om det så trygga och trevliga livet totalt. Kan Barbielandet räddas - och i så fall hur?
Gerwigs film blandar och ger. Satir, skruvad komedi, kitschig musikal och trams, men den lyckas samtidigt säga viktiga saker om samhället, feminism och patriarkatet. America Ferrara håller en helt otrolig monolog om hur en kvinna ska vara i dagens samhälle och levererar den med en övertygelse som man kan ta på. Mycket bra.
Det är en minst sagt udda film och jag är faktiskt lite förbluffad över att den gick så bra på bio. Populariteten har dessvärre skruvat upp mina förväntningar skyhögt och jag skulle verkligen vilja tycka mer om filmen än vad jag gör. Kanske behöver man vara 100 procent alert och föreberedd för formatet när man ser den, men jag har inte tråkigt när jag ser filmen och skrattar åt många av dess absurditeter. Men golvad blir jag aldrig.
EXTRAMATERIALET
Sex featuretter landar på ungefär trekvart med extramaterial och är faktiskt hyfsat heltäckande kring både produktion och innehåll. Emellanåt doppar vi tårna i det alltid lika tröttsamma ryggdunkandets smetiga smörsås, men jag tycker ändå att det som kommer fram mest är all den kreativitet som krävts för att få till en film som "Barbie" oavsett om det gäller manus och regi, skådespeleri, kostym och design eller dans och musik.
TRE SAKER
1. I en scen sitter Barbie i en busskur bredvid en äldre kvinna. Scenen osar cameo och jag tror för ett ögonblick att det är kvinnan som uppfunnit Barbiedockan som sitter där. Det är det inte utan det är filmveteranen Ann Roth (född 1931) som jobbat som kostymdesigner i över femtio år. Scenen har ingen tyngd eller betydelse för filmen och Warner tyckte att den kunde uteslutas. Men Greta Gerwig vägrade: "Om jag klipper bort den vet jag inte vad den här filmen handlar om längre".
2. Den som hittade på Barbie var Ruth Handler (1916-2002)som i filmen spelas av en annan veteran - Rhea Perlman, kanske mest känd som servitrisen Carla i "Skål" som hon vann fyra Emmys för.
3. Vi har faktiskt inte mindre än fyra animerade "Barbie"-filmer i arkivet, från tiden då recensenten hade barn i lämplig ålder...
2. Den som hittade på Barbie var Ruth Handler (1916-2002)som i filmen spelas av en annan veteran - Rhea Perlman, kanske mest känd som servitrisen Carla i "Skål" som hon vann fyra Emmys för.
3. Vi har faktiskt inte mindre än fyra animerade "Barbie"-filmer i arkivet, från tiden då recensenten hade barn i lämplig ålder...
ANDERS JAKOBSON (2023-11-15)