En god idé men sämre genomförd
The Kitchen
Genre: DramaFormat: Streamat
Bolag: Netflix, 2024
Ljud: DTS-HD Master Audio 5.1
Bild: 1080p High Definition 2.35:1
"The Kitchen" är en dystopi där titelns kök är ett fattigt men människofyllt område i ett framtida London. Här bor Izi (Kane Robinson) som till vardags är en sorts begravningsentreprenör för en firma ("Life after life") som omvandlar avlidna människor till blomjord. Izi står i kö till ett bättre boende och han har bara några veckor kvar att lägga den första depositionen och sen flytta.
En dag reagerar han på namnet på en av de som ska begravas. Det är en kvinna och i kapellet finns bara en tonårsson, Benji (Jedaiah Bannerman) som tvingas ta farväl utan att riktigt veta vad han ska göra. Men han noterar Izi och frågar efteråt hur han kände mamman. Izi säger att de var vänner en gång men något mer om det vill han inte säga.
Strax därpå noterar Izi hur Benji börjar hänga med The Kitchens tuffare gäng. Det går inte för sig så han bjuder hem Benii till sig. Han ska bara stanna några nätter men det blir mer. Izi blir den fadersfigur Benji saknat och så gärna vill ha, men Izi vill inte riktigt släppa in Benji helt och hållet. Han har ju sitt bättre boende på gång, men det är för en person. Men successivt blir tillvaron i The Kitchen mer komplicerad. Polisens razzior kommer allt oftare och snart går det helt enkelt inte att bo där.
Det är en mörk och dyster film men det är också en seg och lite innehållslös sådan. Det känns som berättelsen är lite fattig på något sätt där en hel del luckor får fyllas i av tittarens egen fantasi. Det gör det lite svårt att känna något extra för karaktärerna. Filmen är medvetet otydlig kring om det faktiskt är Izi som är Benjis riktiga pappa. Det kan vara så eller så kan det inte vara så, och det spelar inte så stor roll egentligen.
Det känns som det finns en bra idé här men den är inte så bra exekverad i det här utförandet, tyvärr.
En dag reagerar han på namnet på en av de som ska begravas. Det är en kvinna och i kapellet finns bara en tonårsson, Benji (Jedaiah Bannerman) som tvingas ta farväl utan att riktigt veta vad han ska göra. Men han noterar Izi och frågar efteråt hur han kände mamman. Izi säger att de var vänner en gång men något mer om det vill han inte säga.
Strax därpå noterar Izi hur Benji börjar hänga med The Kitchens tuffare gäng. Det går inte för sig så han bjuder hem Benii till sig. Han ska bara stanna några nätter men det blir mer. Izi blir den fadersfigur Benji saknat och så gärna vill ha, men Izi vill inte riktigt släppa in Benji helt och hållet. Han har ju sitt bättre boende på gång, men det är för en person. Men successivt blir tillvaron i The Kitchen mer komplicerad. Polisens razzior kommer allt oftare och snart går det helt enkelt inte att bo där.
Det är en mörk och dyster film men det är också en seg och lite innehållslös sådan. Det känns som berättelsen är lite fattig på något sätt där en hel del luckor får fyllas i av tittarens egen fantasi. Det gör det lite svårt att känna något extra för karaktärerna. Filmen är medvetet otydlig kring om det faktiskt är Izi som är Benjis riktiga pappa. Det kan vara så eller så kan det inte vara så, och det spelar inte så stor roll egentligen.
Det känns som det finns en bra idé här men den är inte så bra exekverad i det här utförandet, tyvärr.
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. Filmen är skriven och regisserad av skådespelaren Daniel Kaluuya ("Get Out", "Black Panther", "Nope" och "Judas and the Black Messiah" som han fick en Oscar för). Han har inte gjort den ensam. Manusarbetet har han delat med Joe Murtagh och regin med Kibwe Tavares.
2. Filmen är lagom futuristisk. Staden är tätare på något vis och den är fylld av reklamskyltar, något som känns som en sannolik utveckling. När det gäller teknik så är det enda i dag ickeexisterande vi får ta del av möjligheten att vad som helst kan vara en skärm.
3. Husen i filmens The Kitchen ligger i verkligheten i Paris.
2. Filmen är lagom futuristisk. Staden är tätare på något vis och den är fylld av reklamskyltar, något som känns som en sannolik utveckling. När det gäller teknik så är det enda i dag ickeexisterande vi får ta del av möjligheten att vad som helst kan vara en skärm.
3. Husen i filmens The Kitchen ligger i verkligheten i Paris.
ANDERS JAKOBSON (2024-01-25)