Sakralt, majestätiskt, dramatiskt
Elizabeth - The golden age
Genre: DramaFormat: DVD, region 2, 1 skivor
Bolag: Universal, 2008
Ljud: Dolby Digital 5.1
Bild: Anamorfisk widescreen 1.85:1
Den här filmen är givetvis en uppföljare till "Elizabeth" (1998) men man behöver inte ha sett den för att kunna se denna. Jag har i alla fall inte sett den. Okej, det hade kanske inte skadat att ha sett den innan då det är många karaktärer att hålla reda på samt att man kastas ganska direkt in i händelsernas centrum.
Att filmen görs nästan 10 år senare är ingen nackdel då en tid har passerat mellan filmerna. Här hotas Elizabeths (Cate Blanchett) styre av Spanien. Den starkt troende kung Filip av Spanien (Jordi Mollà) vill med Vatikanen och den spanska inkvistionen i ryggen befria England från "horan" och "bastarden" Elizabeth, och förbereder en konspiration tillsammans med den fängslade drottning Mary av Skottland.
Elizabeth har dock andra problem. Hon är fortfarande ogift och oskuld vilket ger en dålig bild av henne. Hovmarschalk Sir Francis Walsingham (Geoffrey Rush) försöker övertala henne om att hitta en man, och sedermera kommer kungligheter från hela Europa för att uppvakta henne. Det är dock äventyraren/piraten Raleigh (Clive Owen) hon fascineras av. Han kommer från "den nya världen" med både potatis, tobak och ett par indianer som gåvor. Denna något oortodoxa man får stor betydelse för Elizabeth med sina poetiska reseskildringar och sitt ärliga tilltal, men det går aldrig längre - fysiskt - än en kyss.
Men så inleds konspirationen. En jesuit (Rhys Ifans) ligger bakom en misslyckad attack mot drottningen och kung Filip skickar iväg den berömda Spanska Armadan för att ta över England och Elizabeth får ta till all sin politiska och strategiska makt för att stå emot med en betydligt mindre armé.
Om man utgår från DVD-omslaget så får man nästan intrycket av att filmen ska vara en slagfältshistoria, men sanningen är den att det stora sjöslaget inte tar speciellt mycket plats i filmen, och regissören Shekhar Kapur har uppenbart inte Peter Jackson-talangen att smälla av en 40-minutersbatalj på ett övertygande sätt. Jag säger inte att detta skadar filmen på något sätt, men det blir lite av ett anti-klimax.
Istället fokuserar filmen på det dramatiska och utvecklar karaktärerna på ett fint sett. I de betydande rollerna finner vi idel storheter som alla gör bra ifrån sig. Visuellt är filmen strålande med vansinnigt välgjorda miljöer och framför allt kostymer. Kapur belyser detta genom att snudd på överdosera med sakrala bilder som egentligen inte riktigt passar in i det övriga bildspråket, men det fungerar ganska bra i sammanhanget.
I det stora hela en bra film av det majestätiska slaget. Skönt att utvecklingen gått så pass mycket framåt att man kan ta i rejält visuellt utan att det känns som plywoodkulisser och lokalteaterkostymer.
Att filmen görs nästan 10 år senare är ingen nackdel då en tid har passerat mellan filmerna. Här hotas Elizabeths (Cate Blanchett) styre av Spanien. Den starkt troende kung Filip av Spanien (Jordi Mollà) vill med Vatikanen och den spanska inkvistionen i ryggen befria England från "horan" och "bastarden" Elizabeth, och förbereder en konspiration tillsammans med den fängslade drottning Mary av Skottland.
Elizabeth har dock andra problem. Hon är fortfarande ogift och oskuld vilket ger en dålig bild av henne. Hovmarschalk Sir Francis Walsingham (Geoffrey Rush) försöker övertala henne om att hitta en man, och sedermera kommer kungligheter från hela Europa för att uppvakta henne. Det är dock äventyraren/piraten Raleigh (Clive Owen) hon fascineras av. Han kommer från "den nya världen" med både potatis, tobak och ett par indianer som gåvor. Denna något oortodoxa man får stor betydelse för Elizabeth med sina poetiska reseskildringar och sitt ärliga tilltal, men det går aldrig längre - fysiskt - än en kyss.
Men så inleds konspirationen. En jesuit (Rhys Ifans) ligger bakom en misslyckad attack mot drottningen och kung Filip skickar iväg den berömda Spanska Armadan för att ta över England och Elizabeth får ta till all sin politiska och strategiska makt för att stå emot med en betydligt mindre armé.
Om man utgår från DVD-omslaget så får man nästan intrycket av att filmen ska vara en slagfältshistoria, men sanningen är den att det stora sjöslaget inte tar speciellt mycket plats i filmen, och regissören Shekhar Kapur har uppenbart inte Peter Jackson-talangen att smälla av en 40-minutersbatalj på ett övertygande sätt. Jag säger inte att detta skadar filmen på något sätt, men det blir lite av ett anti-klimax.
Istället fokuserar filmen på det dramatiska och utvecklar karaktärerna på ett fint sett. I de betydande rollerna finner vi idel storheter som alla gör bra ifrån sig. Visuellt är filmen strålande med vansinnigt välgjorda miljöer och framför allt kostymer. Kapur belyser detta genom att snudd på överdosera med sakrala bilder som egentligen inte riktigt passar in i det övriga bildspråket, men det fungerar ganska bra i sammanhanget.
I det stora hela en bra film av det majestätiska slaget. Skönt att utvecklingen gått så pass mycket framåt att man kan ta i rejält visuellt utan att det känns som plywoodkulisser och lokalteaterkostymer.
EXTRAMATERIALET
Den som är extremt peppad på att höra vad Shekhar Kapur har att säga om filmen kan slå på ett kommentarspår, vi andra kan titta på resten av extramaterialet.
Till att börja med finns det ett par bortklippta scener som jag inte har så mycket att säga om faktiskt. Då fokuserar jag mer på de fyra making of-filmer som finns med. Den första är lite mer allmän där skådespelarna och Kapur pratar om hur det var att ta upp tråden igen efter en massa år och vad som är skillnaden i teman och känslor mellan de två filmerna.
De övriga tre filmerna tar i tur och ordning upp setbyggen, båtar och verkliga inspelningsplatser. Genomgående för dessa är att produktionsdesignern Guy Dyas höjs till skyarna. En förhållandevis ung person (ser ut som 25 eller som en 40-åring utklädd till 25-åring) som inte fick speciellt mycket pengar att utnyttja men gjorde magiska saker med dem. Som till exempel byggde ett fullskaligt skepp som var till hälften engelskt och hälften spanskt för att kunna utnyttjas maximalt.
Den sista filmen som handlar om alla de katedraler och gamla byggnader som utnyttjades är mycket intressant för det finns ju få saker som är så imponerade som gamla byggnader av det här slaget.
Känns som Guy Dyas är ett namn att lägga på minnet.
I övrigt är det två saker jag tänker på. Dels att det inte fanns någon titt på kostymerna i filmen som är det, tillsammans med miljöerna, som är mest imponerande, och dels är det att en av bakomfilmerna var sponsrad av ett känt bilmärke. Mycket märkligt, men förmodligen något man kommer att se mer av.
Till att börja med finns det ett par bortklippta scener som jag inte har så mycket att säga om faktiskt. Då fokuserar jag mer på de fyra making of-filmer som finns med. Den första är lite mer allmän där skådespelarna och Kapur pratar om hur det var att ta upp tråden igen efter en massa år och vad som är skillnaden i teman och känslor mellan de två filmerna.
De övriga tre filmerna tar i tur och ordning upp setbyggen, båtar och verkliga inspelningsplatser. Genomgående för dessa är att produktionsdesignern Guy Dyas höjs till skyarna. En förhållandevis ung person (ser ut som 25 eller som en 40-åring utklädd till 25-åring) som inte fick speciellt mycket pengar att utnyttja men gjorde magiska saker med dem. Som till exempel byggde ett fullskaligt skepp som var till hälften engelskt och hälften spanskt för att kunna utnyttjas maximalt.
Den sista filmen som handlar om alla de katedraler och gamla byggnader som utnyttjades är mycket intressant för det finns ju få saker som är så imponerade som gamla byggnader av det här slaget.
Känns som Guy Dyas är ett namn att lägga på minnet.
I övrigt är det två saker jag tänker på. Dels att det inte fanns någon titt på kostymerna i filmen som är det, tillsammans med miljöerna, som är mest imponerande, och dels är det att en av bakomfilmerna var sponsrad av ett känt bilmärke. Mycket märkligt, men förmodligen något man kommer att se mer av.
TRE SAKER
1. Om man tittar på de målningar av drottning Elizabeth som finns så har man verkligen gjort rätt när man givit rollen till Cate Blanchett, men å andra sidan var dåtidens konstnärer kända för att "snygga till" sina modeller.
2. Alexandra Byrne vann välförtjänt en Oscar för "Best Achievement in Costume Design" i år, och hon var även nominerad i samma kategori för "Elizabeth" 1999 men förlorade mot Sandy Powell för "Shakespeare in Love", en film som utspelar sig under samma tidsperiod.
3. Jag gillar att man inte fuskat med skådespelarna. Till exempel för rollen som kung Filip. Här kunde man tagit en amerikansk eller engelsk skådespelare med spansk bakgrund, men istället tar man en skådespelare av klass från Spanien (Jordi Mollà) med bara en handfull engelsktalande roller i den rika meritlistan.
2. Alexandra Byrne vann välförtjänt en Oscar för "Best Achievement in Costume Design" i år, och hon var även nominerad i samma kategori för "Elizabeth" 1999 men förlorade mot Sandy Powell för "Shakespeare in Love", en film som utspelar sig under samma tidsperiod.
3. Jag gillar att man inte fuskat med skådespelarna. Till exempel för rollen som kung Filip. Här kunde man tagit en amerikansk eller engelsk skådespelare med spansk bakgrund, men istället tar man en skådespelare av klass från Spanien (Jordi Mollà) med bara en handfull engelsktalande roller i den rika meritlistan.
ANDERS JAKOBSON (2008-03-03)