Ingen motorsågsmassaker
Frontiers
Genre: SkräckFormat: DVD, region 2, 1 skivor
Bolag: Noble Entertainment, 2008
Ljud: Dolby digital 5.1
Bild: Anamorfisk widescreen 2.35:1
Blodet sprutar så det står härliga till i denna våldsamma franska survival-skräckis, men det hjälper föga när endimensionella karaktärer och en gimmickartad, plottrig story gör slutresultatet allt annat än tilltalande.
Historien inleds i ett kravallhärjat Paris, ifrån vilket ett gäng irriterande förortsungar tar sig ut på den franska landsbygden. De har problem med snuten, och söker sin tillflykt till ett ensligt beläget motell. Men om storstaden är askan visar sig motellet snart vara elden - det drivs nämligen av en degenererad nazi-familj, som inte har något bättre för sig än att terrorisera och mörda de stackare som råkar förvilla sig in på deras ägor.
"Frontiers" är egentligen endast en upprepning av det klassiska "Motorsågsmassakern"-konceptet. Man har bara bytt ut miljöer, karaktärer och mordmetoder. Storyns bakgrund är att Paris står i lågor på grund av att extremhögern kommit till makten, men denna blir aldrig något annat än en tom gimmick, då dess påverkan på handlingen är noll och intet.
Jag antar att manusförfattaren och regissören Xavier Gens velat vara lite häftigt kontemporär genom att alludera till den kaosartade situationen i dagens franska storstadsförorter, men han vet verkligen inte hur han ska utnyttja detta. "Frontiers" känns som två helt olika filmer i en, och det kan väl knappast ha varit meningen.
Vad som är än värre är att huvudkaraktärerna är totalt livlösa och intetsägande. Jag kom ofta på mig själv med att hålla på de onda, och det är rena döden för vilken survival-skräckis som helst. Filmens mest emotionella ögonblick för mig var när en vidrig, retarderad bad guy blev ihjälskjuten och en av hans familjemedlemmar började gråta. Hjältarna kunde jag å andra sidan se slaktade på de mest sadistiska vis utan att röra en min.
"Frontiers" är en sagolikt usel film i en genre som kan erbjuda så otroligt mycket bättre historier. Se "Motorsågsmassakern", nyinspelningen av "The Hills Have Eyes" eller varför inte "Storm Warning" en gång till istället för att slösa bort en och en halv timme på detta dravel.
Historien inleds i ett kravallhärjat Paris, ifrån vilket ett gäng irriterande förortsungar tar sig ut på den franska landsbygden. De har problem med snuten, och söker sin tillflykt till ett ensligt beläget motell. Men om storstaden är askan visar sig motellet snart vara elden - det drivs nämligen av en degenererad nazi-familj, som inte har något bättre för sig än att terrorisera och mörda de stackare som råkar förvilla sig in på deras ägor.
"Frontiers" är egentligen endast en upprepning av det klassiska "Motorsågsmassakern"-konceptet. Man har bara bytt ut miljöer, karaktärer och mordmetoder. Storyns bakgrund är att Paris står i lågor på grund av att extremhögern kommit till makten, men denna blir aldrig något annat än en tom gimmick, då dess påverkan på handlingen är noll och intet.
Jag antar att manusförfattaren och regissören Xavier Gens velat vara lite häftigt kontemporär genom att alludera till den kaosartade situationen i dagens franska storstadsförorter, men han vet verkligen inte hur han ska utnyttja detta. "Frontiers" känns som två helt olika filmer i en, och det kan väl knappast ha varit meningen.
Vad som är än värre är att huvudkaraktärerna är totalt livlösa och intetsägande. Jag kom ofta på mig själv med att hålla på de onda, och det är rena döden för vilken survival-skräckis som helst. Filmens mest emotionella ögonblick för mig var när en vidrig, retarderad bad guy blev ihjälskjuten och en av hans familjemedlemmar började gråta. Hjältarna kunde jag å andra sidan se slaktade på de mest sadistiska vis utan att röra en min.
"Frontiers" är en sagolikt usel film i en genre som kan erbjuda så otroligt mycket bättre historier. Se "Motorsågsmassakern", nyinspelningen av "The Hills Have Eyes" eller varför inte "Storm Warning" en gång till istället för att slösa bort en och en halv timme på detta dravel.
EXTRAMATERIALET
Finns inget.
TRE SAKER
1. Den degenererade familjens patriark är en gammal nazi-officer som gömt sig sen kriget. I en scen demonstrerar han hur man i Afrikas diamantgruvor hindrade slavar från att fly genom att knipsa av hälsenorna på en av karaktärerna. Den här scenen var jättebra - när jag såg den i Stephen King-filmen "Lida".
2. Xavier Gens ligger även bakom den färska filmatiseringen av datorspelet "Hitman". Jag har ännu inte sett den, men förhoppningsvis gör regissören ett bättre jobb där.
3. Jag brukar normalt ha överseende med karaktärer som beter sig korkat i skräckfilmer, men "Frontiers" testar även mina gränser. I en scen bestämmer sig två av hjältarna, skadade och flyende, att det bästa sättet att undslippa sina angripare är att kräla igenom en minimal gruvtunnel som de inte har en aning om vart den leder. Göm er i skogen istället, för fan!
2. Xavier Gens ligger även bakom den färska filmatiseringen av datorspelet "Hitman". Jag har ännu inte sett den, men förhoppningsvis gör regissören ett bättre jobb där.
3. Jag brukar normalt ha överseende med karaktärer som beter sig korkat i skräckfilmer, men "Frontiers" testar även mina gränser. I en scen bestämmer sig två av hjältarna, skadade och flyende, att det bästa sättet att undslippa sina angripare är att kräla igenom en minimal gruvtunnel som de inte har en aning om vart den leder. Göm er i skogen istället, för fan!
JOEL FORNBRANT (2008-06-05)