Intressant för en titt i alla fall
1: Life on the Limit
Genre: DokumentärFormat: Blu-ray, region B, 1 skivor
Bolag: Scanbox, 2015
Ljud: DTS-HD Master Audio 5.1
Bild: 1080p High Definition 1.78:1
Halvvägs in i "1: Life on the Limit" inser jag att jag slarvat lite med den inledande researchen inför tittningen. Jag trodde det skulle vara en historisk tillbakablick över Formel 1 i sin helhet. Det är det inte. Det handlar om skador, dödsfall och hur sporten gick från livsfarlig till säker.
Filmen inleds och avslutas med samma sekvens. Vid ett lopp i Melbourne 1996 kraschar engelsmannen Martin Brundle våldsamt. Bilen smulas sönder men Brundle kryper ur vraket till synes oskadd, skakar bokstavligt talat av sig dammet och sätter sig i en reservbil för att slutföra loppet. Några år tidigare hade detta varit otänkbart. Då hade Brundle omkommit omedelbart vid en liknande krasch. Den här filmen handlar om hur sporten förändrades till att sätta säkerheten först.
Även om dokumentären startar längre bak i tiden så är det 60- och 70-talets tävlingar som står i fokus. Då när James Hunt och Niki Lauda pressade varandra till stordåd, vilket uppmärksammades häromåret i spelfilmen "Rush", och då Ronnie Peterson kallades "supersvensken". Men det var även då Jackie Stewart var en ledarfigur, inte bara på banan utan även vid sidan av den. Han var med och bildade ett fackförbund och drev frågorna om säkerhet vidare. Formel 1 var väldigt länge en extremt farlig sport där dödsfallen stod som spön i backen i takt med att bilarna blev snabbare, kurvorna snävare och förarna djärvare.
Men förändringarna satt långt inne. Många skulle dö, bland annat vår egen Ronnie Peterson - faktiskt till följd av bristande sjukvård snarare än olyckan han var inblandad i - och det var först när en av sportens mest populära förare oväntat omkom (se "Senna") som foten sattes ned på allvar, vilket inte var en dag för tidigt...
Jag är inte något större fan av motorsport över huvud taget men har uppskattat de filmer på ämnet jag nämnt i recensionen. "1: Life on the Limit" är visserligen intressant på sitt sätt, men det är ingen dokumentär som verkligen ruskar tag i tittaren. Faktum är att jag har lite svårt att förstå varför man vill se filmen fler gånger än en. Den hade gjort sig bättre som ett timslångt tv-program än ett individuellt släpp på det här viset. Jag har svårt att tro att de mest inbitna Formel 1-fansen kommer att ranka filmen som något man måste se. Men som sagt: intressant på sitt sätt.
Filmen inleds och avslutas med samma sekvens. Vid ett lopp i Melbourne 1996 kraschar engelsmannen Martin Brundle våldsamt. Bilen smulas sönder men Brundle kryper ur vraket till synes oskadd, skakar bokstavligt talat av sig dammet och sätter sig i en reservbil för att slutföra loppet. Några år tidigare hade detta varit otänkbart. Då hade Brundle omkommit omedelbart vid en liknande krasch. Den här filmen handlar om hur sporten förändrades till att sätta säkerheten först.
Även om dokumentären startar längre bak i tiden så är det 60- och 70-talets tävlingar som står i fokus. Då när James Hunt och Niki Lauda pressade varandra till stordåd, vilket uppmärksammades häromåret i spelfilmen "Rush", och då Ronnie Peterson kallades "supersvensken". Men det var även då Jackie Stewart var en ledarfigur, inte bara på banan utan även vid sidan av den. Han var med och bildade ett fackförbund och drev frågorna om säkerhet vidare. Formel 1 var väldigt länge en extremt farlig sport där dödsfallen stod som spön i backen i takt med att bilarna blev snabbare, kurvorna snävare och förarna djärvare.
Men förändringarna satt långt inne. Många skulle dö, bland annat vår egen Ronnie Peterson - faktiskt till följd av bristande sjukvård snarare än olyckan han var inblandad i - och det var först när en av sportens mest populära förare oväntat omkom (se "Senna") som foten sattes ned på allvar, vilket inte var en dag för tidigt...
Jag är inte något större fan av motorsport över huvud taget men har uppskattat de filmer på ämnet jag nämnt i recensionen. "1: Life on the Limit" är visserligen intressant på sitt sätt, men det är ingen dokumentär som verkligen ruskar tag i tittaren. Faktum är att jag har lite svårt att förstå varför man vill se filmen fler gånger än en. Den hade gjort sig bättre som ett timslångt tv-program än ett individuellt släpp på det här viset. Jag har svårt att tro att de mest inbitna Formel 1-fansen kommer att ranka filmen som något man måste se. Men som sagt: intressant på sitt sätt.
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. Filmen har några år på nacken. Inte så överdrivet många, men tillräckligt för att inte nämna Michael Schumachers allvarliga skada. Å andra sidan ådrog han sig sin skada när han åkte skidor, så den hade kanske inte kvalat in hur som helst.
2. Det är kul att se hur framför allt bilarna förändrats genom åren. Krasst sett tycker mitt lekmansöga att bilarna i dag ser ut ungefär som de gjorde på 70-talet, men går man tillbaka ytterligare 10-20 år är det helt andra typer av bilar.
3. Filmens berättas av Michael Fassbender.
2. Det är kul att se hur framför allt bilarna förändrats genom åren. Krasst sett tycker mitt lekmansöga att bilarna i dag ser ut ungefär som de gjorde på 70-talet, men går man tillbaka ytterligare 10-20 år är det helt andra typer av bilar.
3. Filmens berättas av Michael Fassbender.
ANDERS JAKOBSON (2015-05-07)