Både allvar och spänning i 40-talsthriller
Allied
Genre: ThrillerFormat: Blu-ray, region B, 1 skivor
Bolag: Paramount, 2017
Ljud: DTS-HD Master Audio 5.1
Bild: 1080p High Definition 2.40:1
En mening i den tre rader långa texten på baksidan av omslaget lyckas berätta nästan för mycket av handlingen, speciellt dess andra hälft och därför tänkte jag vara lite mer vag i min plottsammanfattning. "Allied" är Robert Zemeckis tredje spelfilm sedan "datafilmsåren" och efter "Flight" och "The Walk" fortsätter Zemeckis att ta sig bakåt i tiden och hamnar i franska Marocko 1942 där kanadensiska underrättelseofficeren Max Vatan (Brad Pitt) bokstavligt talat landar med ett farligt uppdrag framför sig.
På plats i Casablanca finns en fransk motsvarighet, Marianne Beauséjour (Marion Cotillard), som i detta uppdrag är hans fru. De har aldrig tidigare träffats men Marianne har lagt grunden för deras förhållande genom att berätta mycket om sin man för sina nya vänner. Samtidigt som de förbereder sig för sitt uppdrag jobbar de på sin fiktiva relation. Under den seriösa "jobbet går före allt"-ytan växer en passionerad verklig relation fram som får leva vidare när uppdraget är över och Max stationeras i London mitt under Blitzen. Här ska deras kärlek sättas på spel när en allvarlig anklagelse läggs fram.
Mer än så vill jag inte säga. Historien inleds lite segt men blir successivt mer spännande. ABC-TV har enligt ett citat på omslaget kallat filmen för "en romantisk thriller" och det är en riktigt bra beskrivning. Klasskådespelarna Brad Pitt och Marion Cotilliard lyckas få till en bra kemi och har båda ett utseende som gör att de passar riktigt bra i den här typen av periodfilm. Mot slutet skruvas både allvaret och spänningen upp och gestaltningarna blir starkare. Mycket bra.
I sin helhet är "Allied" en välgjord och tjusig film. Den är stundtals ganska brutal, vilket är överraskande, men framför allt är filmen snyggt gjord med tidstypiskt korrekta miljöer, prylar och kläder. Nästan så där så det känns som filmen spelades in med HD-kameror när det begav sig och nu släppts 75 år senare. Samtidigt lyser Zemeckis kärlek till modern teknik igenom på ett inte helt osynligt vis. Han gillar sina blue- och greenscreens och det blir uppenbart att många scener inte är helt och hållet verkliga. Förr såg man skarvar som avslöjade det hela, numera är det en mer en känsla av att något inte är helt rätt. Kanske en konsekvens av att man som ivrig filmtittare fått se för mycket bakom kulisserna?
Lyckas man bara acceptera känslan av att något inte är helt rätt har man en spännande och välspelad stund framför sig, och en story som kanske inte är helt originell men ändå gripande.
På plats i Casablanca finns en fransk motsvarighet, Marianne Beauséjour (Marion Cotillard), som i detta uppdrag är hans fru. De har aldrig tidigare träffats men Marianne har lagt grunden för deras förhållande genom att berätta mycket om sin man för sina nya vänner. Samtidigt som de förbereder sig för sitt uppdrag jobbar de på sin fiktiva relation. Under den seriösa "jobbet går före allt"-ytan växer en passionerad verklig relation fram som får leva vidare när uppdraget är över och Max stationeras i London mitt under Blitzen. Här ska deras kärlek sättas på spel när en allvarlig anklagelse läggs fram.
Mer än så vill jag inte säga. Historien inleds lite segt men blir successivt mer spännande. ABC-TV har enligt ett citat på omslaget kallat filmen för "en romantisk thriller" och det är en riktigt bra beskrivning. Klasskådespelarna Brad Pitt och Marion Cotilliard lyckas få till en bra kemi och har båda ett utseende som gör att de passar riktigt bra i den här typen av periodfilm. Mot slutet skruvas både allvaret och spänningen upp och gestaltningarna blir starkare. Mycket bra.
I sin helhet är "Allied" en välgjord och tjusig film. Den är stundtals ganska brutal, vilket är överraskande, men framför allt är filmen snyggt gjord med tidstypiskt korrekta miljöer, prylar och kläder. Nästan så där så det känns som filmen spelades in med HD-kameror när det begav sig och nu släppts 75 år senare. Samtidigt lyser Zemeckis kärlek till modern teknik igenom på ett inte helt osynligt vis. Han gillar sina blue- och greenscreens och det blir uppenbart att många scener inte är helt och hållet verkliga. Förr såg man skarvar som avslöjade det hela, numera är det en mer en känsla av att något inte är helt rätt. Kanske en konsekvens av att man som ivrig filmtittare fått se för mycket bakom kulisserna?
Lyckas man bara acceptera känslan av att något inte är helt rätt har man en spännande och välspelad stund framför sig, och en story som kanske inte är helt originell men ändå gripande.
EXTRAMATERIALET
I en dryg timme får vi en heltäckande dokumentation av filmens alla beståndsdelar i tio fokuserade featuretter. Story, karaktärer, kläder, scenerier, specialeffekter och musik bland annat. Välgjort även här och trots att jag nämnde filmens tydliga datalösningar som något smånegativt nyss finner jag den biten extra intressant.
TRE SAKER
1. En lärdom från filmen: "Om du ska mörda en nazist, ha alltid med dig en bit bröd."
2. Joanna Johnston inspirerades av två 1942-filmer, "Casablanca" och "Under nya stjärnor", till filmens kostymer. Det genererade nomineringar för "Bästa kostym" på Oscarsgalan, Bafta och Critic's Choice men hon vann inga priser.
3. Den utmärkta Jared Harris gör en bärande biroll i filmen. Ytterligare en mycket stabil skådespelare som fungerar i vilken tidsperiod som helst.
2. Joanna Johnston inspirerades av två 1942-filmer, "Casablanca" och "Under nya stjärnor", till filmens kostymer. Det genererade nomineringar för "Bästa kostym" på Oscarsgalan, Bafta och Critic's Choice men hon vann inga priser.
3. Den utmärkta Jared Harris gör en bärande biroll i filmen. Ytterligare en mycket stabil skådespelare som fungerar i vilken tidsperiod som helst.
ANDERS JAKOBSON (2017-04-18)