Blod och slafs i över 40 år

I över 40 år har "Evil Dead"-franchisen tuffat på och genererat en trilogi, tre säsonger av en uppföljande tv-serie och en reboot innan denna sjätte film. Jag har bara sett en bråkdel av alla dessa men upplever inte att "Evil Dead Rise" är en direkt uppföljare till någon tidigare del utan mer som ytterligare en film i serien. Alltså räcker det med att ha sett i princip vad som helst av det tidigare för att konceptuellt vara med i matchen.

Den här filmen börjar med en sorts ramhistoria i en för franchisen välbekant miljö - stugan i skogen - där ondskan redan är närvarande och brutal. Eller, ramhistoria är kanske fel ord men det är i alla fall något som ramar in huvudhistorien som utspelar sig en dag tidigare. Här är vi i storstadsmiljö och stiftar bekantskap med den ensamstående mamman Ellie (Alyssa Sutherland) och hennes tre barn, tonåringarna Danny (Morgan Davies) och Bridget (Gabrielle Echols) och ynglingen Kassie (Nell Fisher).

Ellies syster Beth (Lily Sullivan) kommer på besök och medan systrarna uppdaterar varandra (där vi bland annat får veta att huset Ellie bor i ska rivas) köper barnen pizza. När de är i garaget sker en jordbävning och ett hål öppnas i marken som avslöjar ett gammalt bankvalv. Danny klättrar ned och upptäcker en samling skivor från 20-talet och en uråldrig bok. Allting plockar han på sig med en tanke om att de kanske kan vara värda något och bidra till familjens kassa om de blir sålda.

Givetvis vet vi vad det är för bok och på skivorna hörs några präster berätta om den och vad den kan orsaka och när besvärjelser ur boken läses upp är det kört och ondskan sätter klorna i en av dem: Ellie. Det här upplägget är ganska välbekant för filmsviten och efterspelet är förstås liknande. Resten av familjen minskar successivt i antal medan de försöker besegra ondskan så gott det går.

Jag tycker inte att "Evil Dead Rise" har de komiska inslag som vissa av de tidigare filmerna har, men samtidigt är den inte humorbefriad. Ondskan har alltid en syrlig replik på lager och vissa brutala inslag är "roliga". Har du längtat efter att se ett rivjärn i en skräckis så är det här filmen för dig!

Men med det sagt är det till största delen blod och slafs och andra gräsliga inslag för hela slanten. Man har knappast snålat på varken blodet eller slafset och sammanfattningsvis kan man säga att "Evil Dead Rise" levererar det man förväntar sig av en film i den här serien. Till skillnad från andra skräckserier som pytsar ut film efter film så tycker jag att den här känns mer lyckad och står fint på egna ben.

1. Filmen inleds med en briljant variant på den återkommande "ondskan färdas genom skogen"-sekvensen.

2. Det finns en del referenser till "The Shining" i filmen, mest uppenbar scenen där en hiss öppnas och det forsar ut blod. Men det finns även fler passningar till Kubricks Stephen King-adaption.

3. Bruce Campbell medverkar inte i filmen förutom med sin röst. Han hörs på en skivorna som Danny spelar och han har även bidragit till en ljudeffekt genom att "bita aggressivt" i ett äpple.