Lovande start men sen går det utför

Ibland vill man så himla mycket att en serie ska vara helt fantastisk. Man lurar sig själv att det man ser är riktigt bra men när väl hela serien går i mål kommer sanningen och verkligheten krypande. Och sanningen om "Sanningen" är att den inte är en fullträff och ska jag vara helt ärlig tror jag inte att vi kommer att få se en fortsättning.

Sofia Helin gör comeback som polis i Skåne men hon är inte Saga från "Bron" igen. Här är hon Stockholmspolisen Iris som flyttar ner till Skåne för att bli chef för en ny kalla fall-avdelning. Med sig i bagaget har hon en urna med sin döda mans aska. I Stockholm knäckte Iris ett kriminellt nätverk och fick ett pris på sitt huvud. Men det inhyrda småbuset sköt hennes man i stället. Fallet är fortfarande ouppklarat men gäckar henne så mycket att hon blivit omplacerad. I Skåne bor hon i sin systers sommarhus medan denna är i Paris, men det ska inte dröja länge innan systern Kattis (Hedda Stiernstedt) med två barn kommer och rör till Iris vardag.

Det ska heller inte dröja länge innan Iris får ett kallt fall att rota i. Likdelar hittas i skogen och spåren leder till en försvunnen 15-årig kille från 18 år tidigare. Iris samarbetar framför allt med de lokala poliserna Jens (Håkan Bengtsson) och Kerstin (Kajsa Ernst) där den senare var den drivande utredaren 18 år tidigare och som inte kan förstå varför fallet ska tas upp igen. Vi tittare introduceras till en rad karaktärer som är kopplade till den försvunna pojken och som därför kan anses vara misstänkta, och även kalla fall-gruppen rotar i detta.

Serien börjar bra men glider så smått över i den typ av mellanmjölksdeckare som exempelvis "Maria Wern" eller "Morden i Sandhamn" bjuder på. Jag har inget emot att se dessa serier som förströelse eller guilty pleasure men jag hade större förhoppningar på "Sanningen". "Det som göms i snö" har till exempel i två säsonger skildrat ett liknande upplägg där en duktig polis med jobbigt bagage blivit chef för en kalla fall-grupp, men där "Det som göms i snö" bjudit på svärta och tuggmotstånd har "Sanningen" alltså mest serverat mellanmjölk. Trist.

Jag vill inte jämföra med "Bron" bara för att det är Sofia Helin och det är Skåne men oj vad "Sanningen" inte är "Bron"!

1. I serien finns en fiffig "två flugor i en smäll" när det gäller en svägerska som vill ha askan efter sin bror och ett delikat skadedjursproblem...

2. För nästan 20 år sedan spelade Sofia Helin och Kajsa Ernst systrar i "Masjävlar". I detta sammanhang är de kollegor som inte tycker jättemycket om varandra.