En prequel rätt sätt

Mad Max-serien har pågått nu i över 45 år. Under hela den tiden, så har det släppts ett datorspel och fyra nummer av en serietidning. Inga usla TV-serier, eller billiga straight-to-video-uppföljare. Bara regissören George Millers egna vision i fem filmer. Jag hävdar ju inte att han uppfann den postapokalyptiska genren, men du har säkert hört eller till och med sagt frasen "Mad Max-ripoff" mer än en gång. Och när man ser det så är det egentligen helt otroligt att det inte kommersialiserats mer än så.

"Mad Max - Fury Road" som kom för nio år sedan introducerade karaktären Furiosa, spelad av Charlize Theron. Hon blev snabbt en favorit bland fansen, och hade en betydligt mer central och drivande roll i historien än Max själv. I "Fury Roads" förproduktion skrev Miller utförliga bakgrunder till filmens karaktärer, och Furiosas historia blev redan där ett filmmanus som man tänkte filma i samma veva som "Fury Road". Nu blev det inte så, och efter diverse sidospår har vi nu slutligen fått denna film.

Furiosa växer upp som ung flicka (då spelad av Alyla Browne) i en hemlig oas i Australiens radioaktiva ödemark. Spejare från de vilda Biker Horde upptäcker området av en slump, och kidnappar Furiosa. Innan spejarna hinner avslöja för Biker Hordes ledare Dementus (Chris Hemsworth) var oasen ligger, lyckas Furiosa döda dem. Dementus "adopterar" Furiosa i hopp om att hon en dag ska avslöja var platsen är. En tid senare försöker Dementus ta över boplatsen Citadel som styrs av Immortan Joe, som vi tidigare sett i "Fury Road". Övertagandet går sådär, och Furiosa (nu spelad av Anya Taylor-Joy) lämnas över till Citadel där hon placeras hos barnaföderskorna. Här kan Furiosa börja sätta sin plan i verket att hämnas på Dementus och fly Citadel.

Jag älskar "Fury Road" och "Furiosa" var precis vad jag hade hoppats och önskat att den skulle vara. Där "Fury Road" var en magnifik actionupplevelse, gör "Furiosa" det smarta draget att ha betydligt mer story. I stället för att göra samma film en gång till expanderar man med fler platser, och fler karaktärer som har mer att göra. Chris Hemsworth spelar över helt underbart, späda Anya Taylor-Joy är hård som stål och hela den här världen är så full med udda karaktärer och skev dialog. Det finns absolut mängder av imponerande actionscener här, men fördjupningen i den här världen gör att en omtitt av "Fury Road" blir desto bättre. Filmerna sitter dessutom direkt ihop med varann, så det är bara att poppa dubbel mängd popcorn och köra en helkväll.

Först får vi "Highway to Valhalla" (57 minuter) som går oväntat djupt i samarbetet mellan skådespelarna och regissören när de arbetat fram detaljerna i karaktärerna och deras motivationer under lång tid. Förstås en hel del om produktionen, men också mycket om stunts i klipp från inspelningen, och olika jämförelser mellan "pre-vis" och slutresultatet. En kortare featurette heter "Stowaway To Nowhere" (11 minuter) och fokuserar lite mer på en av filmens längre actionsekvenser. Dock ser jag inte riktigt meningen med att ha det här som en separat grej, och kunde ha redigerats in i den längre dokumentären.

Här slutar dock innehåller om man skaffat sig en blu-ray av filmen. Vill du se allt extramaterial, så får du skaffa 4k-skivan. Där finns ytterligare tre featurettes på totalt 35 minuter, där man fokuserar mer på Anya Taylor-Joy, Chris Hemsworth och fordonen respektive. Då jag endast sitter med blu-ray-skivan i min hand, så kan jag tyvärr inte uttala mig om dess kvaliteter. Skulle du händelsevis köpa DVD:n, då får du inget extramaterial alls.

1. Man hade bland annat idén att "Furiosa" skulle bli en anime regisserad av Mahiro Maeda, som tidigare regisserat och arbetat med några av animevärldens största titlar.

2. Det kommer att släppas en svartvit version av filmen, som man också gjorde med "Fury Road".

3. Filmen utspelar sig "antagligen" efter "Mad Max bortom Thunderdome" säger Miller. Det vet man inte säkert, eftersom han ser historierna som en slags myter eller legender som berättats vidare.