Monsterkungen sätter av mot Japan igen

I år är det 70 år sedan Godzilla för första gången dök upp på japanska biodukar och etablerade sig som King of the monsters. Nu kan man väl kanske tycka att den kungakronan borde sitta på jätteapan Kong som debuterade nästan 25 år tidigare men hur man än vrider och vänder på det var introduktionen av Godzilla avgörande för kaiju-genren i synnerhet och för monsterskräck/äventyr i stort.

Och under de gångna 70 åren har det gjorts en hel del film. Nästan 40 japanska och en handfull amerikanska filmer. "Godzilla Minus One" är inte officiellt en remake eller reboot men den följer ingen tidigare film och är i sitt sammanhang "först" med att introducera Godzilla.

Filmen utspelar sig i slutet av andra världkriget. Kamikazepiloten Kōichi Shikishima (Ryunosuke Kamiki) landar på den japanska flygbasen på ön Odo i Stilla havet. Här landar kamikazepiloter med sina trasiga flygplan, men Shikishimas plan är inte trasigt - han har bara svikit sitt uppdrag och fejkat tekniska problem, vilket huvudmekanikern Sōsaku Tachibana (Munetaka Aoki) upptäcker. Men samma dag attackeras ön av en dinosaurieliknande best. Shikishima försöker skjuta besten med blir som frusen i is och när attacken är över har samtliga män på ön fallit offer förutom Shikishima och Tachibana.

Marinerad i posttraumatisk stress återvänder Shikishima till hemlandet och tillbaka i ett sönderbombat Tokyo får han veta att hans familj dött. Hans vägar korsas med en ung kvinna Noriko Ōishi (Minami Hamabe) som också förlorat sina föräldrar och hon har i sin tur räddat ett spädbarn som också saknar familj. Plötsligt har Shikishima en liten familj att ta hand om i en stad som väldigt långsamt repar sig och där arbetsmöjligheterna är få. Så småningom får han jobb som minsvepare och han ansluter till ett team på en liten träbåt. En dag åker teamet till en stor amerikansk kryssare som blivit attackerad av något oförklarligt. Det ska visa sig att Godzilla muterat till ett gigantiskt monster efter kärnvapenstester i Bikiniatollerna och är nu på väg i riktning mot Japan. Både amerikanska och japanska myndigheter vet om detta men håller informationen borta från allmänheten för att inte orsaka kaos. Minsvepsteamets uppgift är att genomskjuta Godzilla tills ett japanskt krigsskepp anländer.

Återigen ställs Shikishima mot kungen av alla monster och förstås misslyckas uppdraget kapitalt och en rasande Godzilla sätter iväg mot Japan och det delvis uppbyggda Tokyo och efter monstrets framfart kommer Shikishima att ha starkt personliga motiv för att stoppa det.

Mellan Godzillas framträdanden är filmen väldigt långsam och melankolisk. Väldigt mycket mer ett efterkrigsdrama än en nagelbitande skräckfilm. Det har sin charm förstås men borgar även för en del märkliga känslomässiga överspel som är så vanligt förekommande i asiatiska filmer överlag. Actionsekvenserna är stora och episka men lyckas på något sätt hålla sig inom rimlighetens gränser - om man nu kan prata om något sådant när det handlar om ett jättemonster som smular sönder storstäder och kastar stora tunga fartyg som om de vore tennisbollar. Det jag egentligen menar är att det i många fall - läs: amerikanska filmer - alltid dras ett steg eller två för långt. Om nu Godzilla skulle dyka upp på riktigt skulle den bete sig som i "Godzilla Minus One"... Eller något.

Hur som helst är effekterna riktigt fina vilket genererade en Oscarstatyett och själva designen av Godzilla är helt i stil med den klassiska "gubbe i gummidräkt"-designen vilket också har sin charm. Det har gjorts en specialversion av filmen i svartvit ("Godzilla Minus One/Minus Color" - vitsigt!) som det skulle varit roligt att se. Den här filmen känns så pass sammankopplad med originalfilmen i så många olika fall att en svartvit version känns fullständigt logiskt.

Mina förväntningar var högt ställda på filmen. Troligen lite för högt för jag upplever partierna mellan attackerna som lite småsega, men ju längre filmen går ju mer uppskattar jag att det faktiskt är ett drama med actioninslag och inte det omvända. Läge att se om den med längre ställda förväntningar i framtiden.

Inget. Filmen går att se med engelsk dubbning om man nu har problem med att folk pratar japanska.

1. Titeln syftar på att Japan efter kriget var tillbaka på 0 efter alla svidande förluster. Efter att ha attackerats av ett stort monster backade de ytterligare ett steg, alltså -1.

2. Filmen är skriven och regisserad av Takashi Yamazaki som också står för filmens visuella effekter. Den kombinationen delar han med britten Gareth Edwards som i filmen "Monsters" (2010) gjorde exakt samma sak, vilket ledde till att han fick regiuppdraget för "Godzilla" (2014). Edwards har uttryckt sin "avundsjuka" då han sagt att "Godzilla Minus One" är exakt så som en Godzilla-film ska vara och han har också kallat den för den bästa Godzilla-filmen genom tiderna.

3. Filmen lämnar dörren öppen för en direkt uppföljare med lite olika möjliga spår att gå på. Dock är det i dagsläget inte känt om det blir en sådan film och i vilken utsträckning den i så fall hakar i denna film.

ANDERS JAKOBSON (2024-06-05)