Vinna eller försvinna - bokstavligt talat

I en nära framtid är ekonomin körd i botten i Kalifornien och ett nytt stort lotteri med gigantiska vinstsummor har introduceras för att stötta både staten och befolkningen. Vem som helst kan delta och bli vinnaren. Men det stora kruxet är att när vinnaren dragits kan de andra deltagarna jaga rätt på den och vinna hela potten - genom att döda den egentliga vinnaren innan solnedgången.

Awkwafina spelar Katie som flyttar till Los Angeles. Hon har en bakgrund som barnskådespelare men efter att ha blivit lurad på sina pengar av sin pappa/manager och tagit hand om sin sjuka mamma kommer hon till LA utan vare sig pengar eller jobb. Men hon lägger sina sista pengar på ett skruttigt AirBnB och en dyr avgift för att göra en audition. I samband med det råkar hon aktivera sitt deltagande i lotteriet och slumpen gör att hon blir vinnaren. Plötsligt är alla ute efter henne utan att hon förstår varför.

Mitt när hon motar bort blodtörstiga vanliga människor dyker Noel (John Cena) upp och erbjuder sig att skydda henne tills solnedgången mot tio procent av vinsten. Det är så han försörjer sig och han är bra på sitt uppdrag. Den desperata Katie har inget val och nu är det upp till bevis om Noel kan hålla det han lovar eller inte.

Filmen är skriven av Rob Yescombe som främst är författare till tv-spel, men han har scifidoftande "Outside the Wire" i bagaget som sin enda tidigare långfilm. Steget till en actionkomedi med betoning på "komedi" känns långt, men bristen på roligheter i cv:t vägs upp av regissören Paul Feigs dito där filmer som "The Heat", "Spy" och "Ghostbusters" rört sig i ungefär samma tassemarker som "Jackpot!".

"Jackpot!" är en överdriven och våldsam film men med en snärtig dialog. En ganska klassisk actionkomedi med vissa buddy comedy-inslag och ett dystopiströssel som inte passerar helt utan en viss eftertanke.

1. Ett skojigt "bjuda på sig själv"-skämt i filmen är när John Cena och Awkwafina konstaterar att vem som helst kan bli skådespelare nu för tiden - "till och med brottare och YouTubers"...

2. Simu Liu dyker upp som filmens uppenbara skurk, vilket gör att det blir en liten Marvel-återförening för han och Awkwafina. De gjorde ju huvudrollerna i "Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings".

3. Ansiktet utåt för det stora lotteriet i filmen görs av en person som jag hela tiden tror är en cameo av någon kändis som sminkats oigenkännlig. Jag tror till och med att det är Awkwafina bakom masken då hon under ett segment i filmen har en mansmask på sig. Men så är det inte utan det är komikern Murray Hill som ser ut så där. Jag vill inte hacka på hans utseende, men han har ett tämligen unikt sådant.

ANDERS JAKOBSON (2024-08-28)