Hela familjen i fokus

Runt 1983-1984 började folk i min omgivning göra mig uppmärksam på att det fanns en person på radion med samma namn som mitt som läste berättelser om någon barnkaraktär som hette Sune. Givetvis var det Anders Jacobsson som läste ur det som skulle bli första boken "Sagan om Sune". Jag blev genast intresserad men det dröjde något år eller så till innan jag började läsa min namnes och hans kusin Sören Olssons böcker, även om jag började glida ifrån målgruppen. Men jag läste och fortsatte med det under några år tills annan litteratur lockade mer. Då hade Sune (och sedermera den lite äldre och i sammanhanget råare karaktären Bert) fått ett gigantiskt genomslag och filmades såklart. Julkalendern "Sunes jul" och långfilmen "Sunes sommar" är svenska klassiker och blev starten på en rad filmatiseringar där fokus emellanåt skiftats till Sunes lillebror Håkan.

Nu breddas fokuset ytterligare när "Familjen Andersson" i tio avsnitt ger i princip hela familjen Andersson - pappa Rudolf (Filip Berg), mamma Karin (Liv Mjönes), mellanbarnet Sune (Olle Einarsson), storasyster Anna (Laura Lindkvist) och lillebror Håkan (Folke Axelsson Schulman) - lika mycket plats. Eller ja, jag vet inte riktigt, jag tycker nog att det först och främst är föräldrarnas liv och äventyr som tar mest plats och det passar mig bättre eftersom jag mer identifierar mig med de vuxna än med barnen.

Just Rudolf är ju lite av en drömkaraktär för manliga skådespelare, ursprungligen formad av Peter Haber och förfinad av Morgan Alling och Fredrik Hallgren, men jag tycker att Filip Berg är helt utmärkt i rollen. Likt framför allt Haber är Berg en skådespelare som mest känns som en dramaaktör men som definitivt har känsla för det komiska. Även Liv Mjönes ger liv och bredd åt Karin, speciellt när hon börjar tveka över sitt yrke som chef på biblioteket med tre mer eller mindre hopplösa personal att ta hand om.

En av dessa spelas av Peter Dalle som framför allt är seriens regissör och manusbearbetare. Merparten av avsnitten är skrivna av Lars "Vasa" Johansson och genomgående tema är typiska familjesituationer som hur man hanterar olika grannar, exempelvis Sverigehatande norrmannen Oddvar (Sven Nordin), eller flänga familjen Blixt - Ragnar (Per Andersson), Yvonne (Julia Dufvenius), Sophie (Emma Nogo) och Per (Noé Mainetti), vabbdagar, försäljning till skolresor och en hel del relationsbaserade bitar. Avvägningen av det flyktiga och det i sammanhanget tyngre är bra.

En sak som förvånar mig är att serien faktiskt tagit familjekomedin ett steg längre än vad det görs i andra liknande svenska serier och det är att familjen Andersson inte nödvändigtvis är losers. Påfallande ofta ser det ut som att de gjort bort sig och att det ska sluta med ett pinsamt fiasko, men så vänder det åt familjens fördel i slutet. Jag tycker att det sticker ut på ett positivt vis.

Sammanfattningsvis är det en kul serie som lika gärna kunde ha gjorts utan Sune-omringningen. Den hade nog fungerat på egna ben också, men får lite gratis medvind av att karaktärerna ändå är inarbetade hos vissa av tittarna.

1. Enligt IMDB ska en andra säsong på tio avsnitt visas mellan augusti och oktober 2024. Avsnitten har dessutom fått titlar så kan det vara så att två säsonger spelades in samtidigt?

2. Johan Widerberg dyker upp i ett par avsnitt som en extra besvärlig granne. Det känns som en paradroll för Widerberg, men han gör den också väldigt bra.

3. Mot slutet av säsongen är det ett par scener som känns som total utfyllnad som inte riktigt har samma kvalitet som resten av serien. Lite märkligt att det känns så tydligt.