Ointressant och osannolikt

"Jana" är ytterligare en av de där produktionerna som var ämnad för Viaplay men som fick säljas vidare när ekonomin körde ihop sig. I det här fallet gick den till Prime, som släppte den under våren. Serien är baserad på Emilie Schepps romanserie, i synnerhet den första boken om den assisterande åklagaren Jana Berzelius, "Märkta för livet". I vissa lägen heter tv-serien "Jana - Märkta för livet" och de internationella titlarna verkar gå på det spåret. Manegen är krattad för fler säsonger baserade på efterföljande böcker. Om det nu blir fler säsonger.

Jag tycker inte riktigt att serien är värd det. De sex avsnitten övertygar inte mig och seriens skapare ska nog vara oerhört tacksamma om det blir mer.

I ungefär samma stund som Janas pappa Karl (Johan Ulveson) pensionerar sig från chefspositionen på åklagarmyndigheten i Norrköping blir Jana (Madeleine Martin) anställd där. Karl är inte helt nöjd över det då han hade ordnat en annan tjänst åt henne som hon alltså tackade nej till. Att heta Berzelius öppnar vissa dörrar men det är somliga som tycker att Jana glider fram lite för lätt. Varför pappa Karl verkligen inte vill att Jana ska jobba på hans gamla arbetsplats är en fråga som förblir obesvarad genom serien.

En högt uppsatt person på Migrationsverket hittas mördad och kvällen innan hade han sökt upp Jana för att berätta något, men hann inte göra det. Han vet något om hennes förflutna. Jana är nämligen adopterad. Hon bara dök upp i vattnet som tonårig och Karl och hans fru Margareta (Pernilla August) tog hand om henne. De fick sen Janas lillasyster Jojo (Sigrid Johnson). Vi får reda på att Karl propsat på någon sorts alternativ psykologisk behandling av den unga Jana i vilken hon under påverkan av tunga droger yrat om en person som hon kallar Hades.

Trots att Jana är lite jävig jobbar hon med fallet och det blir allt mer tydligt att det är tätt sammankopplat med henne och hennes förflutna och förtryckta minnen om ett annat liv kommer upp till ytan. Vem är hon egentligen och vad har hon varit med om? Finns Hades och vem är det i så fall?

Jag gillar inte "själva grejen med Jana" och jag tappar intresset lagom när hon helt plötsligt har ihjäl en man för att hon tydligen tränats till att bli en lönnmördare - ett av de minnen som kommer fram. Sen är det så sjukt osannolikt att Jana ens får behålla jobbet då hon ju aldrig arbetar på riktigt. Allt hon gör är privata saker, både öppet och under smusslande, och det faller på sin egen rimlighet att hon får fortsätta som om ingenting hänt. Den enda som likt tittaren reagerar på detta är en tjurig och osympatisk polis spelad av Moa Gammel. En ganska jobbig karaktär men hon gör rätt i att vara tveksam till Jana.

Jana är dessvärre ganska okarismatiskt gestaltad av Madeleine Martin. Det är liksom ingen rolig karaktär. Jag har inte läst böckerna så jag vet inte hur nära Martins insats är den skrivna figuren, men jag känner mig rätt ointresserad av Jana och hennes bakgrundshistoria.

Det är inte en serie i min smak. Ganska platt och rätt anonym i det svenska serieflödet. Jag kommer att bli överraskad om det faktiskt blir mer.

1. Emilie Schepp har hittills skrivit sju böcker om Jana totalt så det finns mer att berätta om serien ska fortsätta att adaptera böckerna.

2. Det är något konstigt med seriens polisuniformer och fordon. De ser inte riktigt ut som de svenska brukar göra och jag begriper inte varför. En förklaring skulle kunna vara att seriens skapare hoppas att serien ska få internationella framgångar och därför valt att inte ha svenska uniformer och fordon. Det som talar emot det är att serien verkligen framhäver Norrköping och därmed känns extra mycket svensk. En annan anledning skulle kunna vara att serien helt enkelt inte fått tillåtelse att återge svenska poliser som de ser ut.

3. Janas lägenhet är rena mardrömmen för den som värnar om sin integritet. Gigantiska skyltfönster med mer än 100 procent insyn. Vem vill bo så och bor någon så på riktigt?

ANDERS JAKOBSON (2024-05-08)