Maskerad bandit i 80-talets Kanada

Det är något romantiskt fascinerande med bankrånare. I alla fall när de är charmiga och ofarliga som i verklighetsbaserade "Bandit". Här heter bankrånaren Robert Whitman (Josh Duhamel) - i alla fall efter att han köpt en kanadensisk identitetshandling för 22 dollar. Egentligen heter han Gilbert Galvan Jr och är amerikan som rymt från ett fängelse och tagit sig över gränsen för att starta om. Han provar ett ärligt liv men något vidare klirr i kassan blir det inte. I stället börjar han intressera sig för banker, speciellt efter att han fått veta att säkerheten på kanadensiska banker är skit och att de anställda egentligen inte få göra något annat än att lämna över pengarna.

Robert lär sig att maskera sig och genomför sitt första rån och det går oväntat lätt. Och så är hela bollen i rullning. Parallellt med sin flytt till Kanada har han lärt känna och blivit förälskad i Andrea (Elisha Cuthbert) och det är delvis för att försörja henne och deras kommande barn han börjar råna banker. En annan anledning är att han gillar det och blir väldigt bra på det. Med hjälp av det betydligt mer kriminella Tommy Kay (Mel Gibson) kan han skala upp, men det betyder också att han får oönskade ögon på sig. Polisen Snydes (Nestor Carbonell) har försökt sätta dit Kay länge utan att få till det och tillsammans med kollegan Hoffman (Swen Temmel) startar de ett polisiärt projekt för att få fason på rånsituationen och där blir den maskerade rånaren en högst intressant person. Vem är det?

Filmen är som sagt verklighetsbaserad och den riktige Gilbert Galvan Jr är än i dag rekordhållare av flest rån i följd i Kanada. Han höll på under tre år i andra hälften av 80-talet och det är även då filmen utspelar sig. Det borgar för roliga 80-talsflirtar med kläder, musik och relaterade trender.

Josh Duhamel är väldigt bra som den charmiga rånaren som snabbt lär sig vilka metoder han ska använda för att utföra sina rån på bästa sätt, vilket för tittaren betyder en del komiska inslag. Elisha Cuthbert är också bra som flickvännen/frun som luckrar upp sin mans hemligheter en efter en. Jag var lite orolig för att Mel Gibson skulle ta över filmen men hans gestaltning är ganska nedtonad och precis lagom i sammanhanget. Gamla "Lost"-favoriten Nestor Carbonell är också han bra som stressad polis. Med andra ord finns det många poänger med att se filmen. Sen kanske inte historien i sig är så vidare värst originell, men det är ändå en underhållande film.

1. Vid två tillfällen i filmen säger Nestor Carbonells karaktär att folk tror att han har eyeliner. Detta är helt och hållet plockat från verkligheten då det verkligen ser ut som om han har det, något som gör hans utseende unikt.

2. Vi kör lite mer Nestor Carbonell-trivia: Tidigt under inspelningen slet han sönder sin hälsena i en scen och borde egentligen opererat den omedelbart, men han valde att vara kvar under resten av inspelningsperioden med hjälp av en stödsko.

3. Nestor Carbonell hoppade även in och assisterade lite (okrediterat) i regin då antalet inspelningsdagar minskades från 32 till 21 och regissören Allan Ungar fick ratta tre inspelningsteam samtidigt, bland annat med just Carbonells hjälp.

ANDERS JAKOBSON (2023-03-16)