Gareth Edwards fortsätter att imponera

Det har gått 13 år sedan Gareth Edwards förbluffade mig med den till större delen hemmagjorda "Monsters" som matchade mycket av det de storbudgeterade filmerna gjorde samtidigt. I min text skrev jag mot slutet: "Gareth Edwards har dock gjort ett mycket minnesvärt avtryck och det ska bli riktigt spännande att se vad han kommer att göra framöver." Framöver blev det storfilmer - "Godzilla", "Rogue One: A Star Wars Story" och nu "The Creator".

I den här versionen av världen har mänskligheten utvecklat robotar som ett hjälpmedel i vardagen och arbetslivet. Successivt har de blivit allt mer avancerade och självgående och på sikt så utvecklade att det straffat sig. 2055, 15 år innan filmens nutid, avfyrar en AI en atombomb i Los Angeles som utplånar det mesta av staden och skördar många, många offer. Reaktionen blir skarp och AI förbjuds, överallt utom i det område som kallas New Asia. Där lever fortfarande tanken om att människor och AI:s ska kunna samexistera. USA utvecklar en sorts rymdstation ("USS NOMAD") som rör sig runt jorden och kan attackera våldsamt från skyn.

Det militären speciellt letar efter är Nirmata, en sorts AI-arkitekt som är hjärnan bakom deras utveckling - den person som AI kallar sin Skapare. 2065 har sergeant Joshua Taylor (John David Washington) verkat undercover i New Asia och gift sig med Maya Fey (Gemma Chan) som tros vara dotter till Nirmata. Dessvärre förstörs hela operationen av militären och Joshua ser Maya dö i en NOMAD-attack. Han lämnar det militära, men blir fem år senare uppsökt av sina gamla kollegor som vill ha honom till ett uppdrag där det gäller att hitta ett speciellt vapen som Nirmata tagit fram. Joshua vägrar, men när han får se färska rörliga bilder som visar Maya i livet ändras hans inställning.

Joshua hittar vapnet som visar sig vara ett AI-barn, en flicka (Madeleine Yuna Voyles) som har förmågan att manipulera teknologi, och han inser att flickan är hans enda möjlighet att hitta Maya, så i stället för att oskadliggöra vapnet trotsar han sina direkta order och blir jagad av sina kollegor. Det blir ett äventyr som tar honom och flickan genom hela New Asia.

"The Creator" har vissa likheter med debuten "Monsters", vilket får sin förklaring i extramaterialet. Båda är filmer som känns väldigt äkta och genuina, nästan dokumentära, där verkligheten som vi känner den just nu har utökats med ett udda inslag. Det jag speciellt gillar är hur Edwards tagit ner allt till de basala inslagen i livet, som infrastruktur - byggnader, vägar, skyltar, fordon och så vidare. Det är något med sådana små detaljer som gör att hans scifi träffar mer rätt än figurer i silveroveraller och kliniskt rena miljöer (ja, en klyschig nidbild, jag vet!). Det finns en organisk känsla i "The Creator" som förstärks av att den är inspelad i natursköna platser i Asien. Det är en väldigt snyggt gjord film.

Själva kärnan i historien är inte överdrivet unik men satt i sitt sammanhang blir "The Creator" en bra och spännande film som verkligen tjänar på att vara gjord av en regissör med en så tydlig vision. Imponerande!

I den nästan timslånga bakomfilmen framgår det att "The Creator" har gjorts ungefär på samma sätt som "Monsters". Ett litet team har arbetat billigt och effektivt och lämnat större delen av budgeten till efterarbetet där vanliga människor blivit robotar och miljöer digitalt förändrats. Det är inspirerande att höra Gareth Edwards prata om processen och att han lyckas överbevisa siffernissarna på filmbolaget att det går att göra film på det här viset, om man har vision och fantasi.

Det är en återgång till ruta ett utan att vara ett misslyckande. Snarare tvärt om. Återigen är det rysligt spännande att fundera kring vad Edwards kan göra härnäst.

1. Inledningen av filmen består av vad som ser ut som gammalt arkivmaterial som visar de allra första primitiva versionerna av robotar som successivt blir allt mer avancerade. Allting ser väldigt äkta ut och det är väldigt typiskt Gareth Edwards med den här typen av fejkat arkivmaterial.

2. Det kanske mest speciella i filmen är USS NOMAD som verkligen har en unik och snygg design. Tydligen jobbade Edwards och hans medarbetare med att designa det under samtliga lockdowntillfällen i pandemin.

3. Utifrån bakomfilmens namn och bilder i den så framgår det att "The Creator" hade "True Love" som arbetsnamn och tänkt titel, tills Edwards tänkte om.

ANDERS JAKOBSON (2024-01-19)