Inte perfekt men en start i alla fall

Det sägs att "Rebel Moon" sprang ur en idé om att göra "De sju samurajerna" i Star Wars-världen. Det sägs också att Zach Snyder pitchade idén till Lucasfilm för ungefär tio år sedan. Det sägs också att någon avrådde honom till att göra filmen inom Star Wars-världen för att det finns för många parametrar att förhålla sig till.

Det sägs mycket och nu kan man också säga att Snyder gjort sin egen Star Wars-film i en egen värld. Jag minns att när jag först hörde talas om filmen så kändes det verkligen som en Star Wars-kopia men när jag väl ser den så känns det inte lika mycket så längre även om det är scifihistoria med lite olika typer av figurer och andra inslag vi känner igen. Men det är ju väldigt mycket mer en variant av "De sju samurajerna", Akira Kurosawas 50-talsklassiker om den utsatta byn som rekryterar duktiga krigare som kan lära dem att slåss och försvara sig mot ett yttre hot. Den här historien har kopierats många gånger, i allt från Pixarfavoriten "Ett småkryps liv" till Stephen King-romanen "Det mörka tornet: Vargarna i Calla".

I den här världen heter den styrande kraften Modervärlden och har gjort så i evigheters evigheter med en blodslinje som varit oavbruten. Samma familj har styrt detta militäriska imperium länge, men blodslinjen skärs av när familjen avrättas och senatorn Balisarius (Fra Fee) utser sig själv till ledare. Givetvis leder detta till att rebellfraktioner skapas här och där och Balisarius militära ledare amiral Atticus Noble (Ed Skrein) letar specifikt efter rebellklanen Bloodaxe. Detta tar oss till oberoende månen Veldt där Noble och hans styrkor pressar en liten by på deras förnödenheter för att kunna jaga vidare efter Bloodaxe. Det är tydligt att Noble inte accepterar ett nej utan de vill ha allt. Medan byborna ska samla ihop sina grödor lämnas en liten styrka kvar för övervakning. När denna styrka planerar att våldta en flicka kan inte den mystiska Kora (Sofia Boutella) låta bli att ingripa och dräper hela ligan. Kora är inflyttad till byn och ingen känner till hennes förflutna men hon insisterar på att byn måste lära sig att försvara sig tills Noble återvänder för att roffa åt sig allt.

Tillsammans med bonden Gunnar (Michiel Huisman), som påstår sig ha viss kunskap om var Bloodaxe kan finnas, ger Kora sig i väg för att samla ihop krigare som kan hjälpa henne att utbilda byns befolkning. Det är ett uppdrag som ger frukt men som också stöter på extremt motstånd samtidigt som vi får veta mer om vem Kora faktiskt är.

"Rebel Moon - Part One" har fått ett rätt ljummet mottagande, till och med övervägande dåliga omdömen, och det är kanske ingen fullträff. Inledningen av filmen är seg och lite småsömnig men så kommer filmen igång och vi kommer bort från månen Veldt i takt med att Kora och Gunnar början samla ihop sina krigare. Det är ett smart sätt att bygga upp karaktärsstallet successivt samtidigt som vi introduceras till andra världar och varelser och ger oss glimtar av helheten. I och med att upplägget är bekant från Kurosawas film och alla kopior så är det en lätt historia att ta in, men samtidigt oväntat ooriginell.

Visuellt är filmen spännande. Snyders slowmotiondyrkande känner vi till sedan tidigare och det blir emellanåt lite effektivt även om det är en director's trademark så det heter duga. I övrigt är designen läcker även om det emellanåt mest känns som datagjorda miljöer. En av de mest spännande scenerna är när krigaren Nemesis (Doona Bae) slåss mot en sorts spindelvarelse. Riktigt läckert.

Jag kan dock inte låta bli att känna mig lite halvsvag för den här sortens ambitiöst gjorda filmer där världar byggs upp helt utan kända förutsättningar. Det är ju så mycket som görs nu som är baserat på förlagor som funnits i evigheter och då är det lite kittlande när det kommer helt nya saker. Netflix gjorde samma sak med superhjältegenren i den kortlivade "Jupiter’s Legacy" härom året och "Rebel Moon" är lite samma sak: Välbekant men ändå nytt och därför kan jag inte vara lika kall i min recension som många av mina kollegor. Det är ingen perfekt film men det är något att bygga på.

1. "Rebel Moon: Part Two - The Scargiver" kommer 19 april 2024. Tar det slut där? Oklart...

2. ...men tydligen ska Zach Snyder fått grönt ljus på att släppa "ocensurerade" och förlängda versioner av filmerna som är "helt annorlunda" med mer våld och naket. Men när dessa kommer är också oklart även om det verkar sannolikt att vi hinner se den ocensurerade "Part One" innan censurerade "Part Two". Om vi vill.

3. Ambitionen är att göra en större värld av "Rebel Moon" och redan nu är tv-spel och serier på gång.

ANDERS JAKOBSON (2023-12-27)