Vem är människa, vem är substitut?

Jag har upprepade gånger i mina texter på DVDKritik.se under de senaste åren förklarat att jag verkligen gillar småskalig science fiction. Visst, det är roligt att se episka rymdbataljer med top of the line-effekter, men enkla och tänkvärda filmer är oftast mer intressanta i genren. "Foe" bygger på en roman av Iain Reid som även skrev förlagan till "I’m Thinking of Ending Things" som kom på Netflix 2020. Inga direkta likheter i berättelserna utöver att båda är lite udda.

"Foe" är satt i en nära framtid, 2065, då landsbygden utarmats och städerna blivit överbefolkade. Färskvatten är en bristvara och åtgärder har gjorts för att skydda befolkningen. Myndigheterna (de amerikanska, får man anta) har byggt en rymdstation, OuterMore, som cirkulerar kring jorden där folk kan verka och bo. Men platserna är begränsade och ett lotterisystem har skapats med de som anses vara lämpliga att bygga upp mänskligheten på nytt. De som väljs ut ersätts med ett människosubstitut med AI som uppfattar sig själv som människa.

Henritta (Saoirse Ronan) och Junior (Paul Mescal) bor fortfarande på landsbygden i ett hus som gått i Juniors familj i generationer. Hon jobbar på en diner, han inom kycklingindustrin. En varm kväll knackar det på dörren och en man som presenterar sig som Terrance (Aaron Pierre) ber att få stiga på. Han berättar att Junior fått en plats på OuterMore och att testningsprocessen väntas pågå i två år medan paret ska leva vidare som vanligt. Det blir initialt en spänning inom paret men sen rullar livet på trots allt. Terrance dyker upp emellanåt och gör tester och ställer frågor och flyttar så småningom in. Varför gör han det och hur ska det bli när Junior reser till OtherMore?

I och med att vi som tittare redan i förtexterna introduceras till konceptet med människosubstitut så förstår vi att det kommer att ha en ganska betydande del i berättelsen. Vem är människa, vem är maskin? Hur ska en människa reagera när substitutet är en bättre person än originalet? Det är några av de frågor som filmen avhandlar. Filmen tappar kanske lite av överraskningsmomentet även om det stundtals är lite lurigt att reda ut vad eller snarare vilka vi ser.

"Foe" innehåller ju egentligen bara tre karaktärer och det går inte att direkt klaga på skådespeleriet. Det blir ganska tätt och stundtals intimt och jag tycker att filmen är bra, men om man läser lite recensioner på IMDB framgår det att många inte riktigt verkar förstå vad som händer och därmed tycker att filmen är utdragen, dålig och ett slöseri med tid. För mig var det glasklart från början om vad som skulle hända i filmen och därför inte så svårt att hänga med och uppskatta den.

1. Jag är inte riktigt med på varför filmen heter som den gör. "Foe" betyder "fiende" men jag vet inte riktigt vem som är fienden i filmen.

2. Filmen utspelar sig ungefär 40 år in i framtiden och känns realistiskt futuristisk. Det vardagliga livet är ungefär som det är nu, vilket är ungefär så som vi i dag upplever att det var för 40 år sedan, och viss teknik verkar utvecklad. Att det sen verkar finnas en rymdstation man kan bo på i stället för på jorden får väl ses som det mest orealistiskt futuristiska utifrån hur det är i dag.

3. Huset i filmen är en replika av ett befintligt hus utanför Westport, Ontario i Kanada. Det var meningen att filmen skulle spelas in där men på grund av olika anledningar hamnade inspelningsperioden under den kanadensiska vintern, vilket inte alls fungerade med berättelsen så huset byggdes upp i Australien i stället.

ANDERS JAKOBSON (2024-01-16)