Sämst hittills men inte utan höjdpunkter

"The Acolyte" är den liveactionserie från Star Wars-franchisen som har tveklöst sämst tittarbetyg på IMDB. I skrivandets stund så lågt som 3,7, vilket är ungefär hälften så lågt som de övriga serierna har generellt sett. Skärskådar man betyglämnarna så har de satt sitt låga betyg på hela serien efter bara en eller ett par avsnitt, så betyget får inte ses som speciellt rättvist. Det är visserligen sant att serien inleds svagt, men den rycker upp sig när den passerat hälften av de åtta avsnitten och avsnitt fem är också det som har individuellt högst betyg. Helt rätt.

Jag är dock inte övertygad av serien. Den utspelar sig runt 100 år innan Skywalker-sagan och om det inte var för en speciell cameo absolut sist i säsongen hade jag sett den som väldigt fristående och lätt ointressant. Jag är inte så insatt i Star Wars-franchisen utanför filmerna, liveactionserierna och några animerade serier, men det finns ju mängder av berättelser i böcker och annat om den här tiden. Jag läser mig till att åtminstone en är med i serien, men för gemene man skulle jag säga att karaktärerna i "The Acolyte" är okända. Så var det i och för sig när "The Mandalorian" drog igång, men den låg mycket närmare filmerna än vad "The Acolyte" gör.

Jedimästaren Indara (Carrie-Anne Moss) blir attackerad av en ung kvinna (Amandla Stenberg) på en bar och trots att Indara försvarar sig väl slutar det med att hon mördas. Kvinnan ska identifieras som Osha, en sorts mekaniker på ett rymdskepp och en före detta elev till jedimästaren Sol (Lee Jung-jae). Han kan dock inte tro att Osha är skyldig och lagom till när Osha hittas har hon haft en vision om sin tvillingsyster Mae som hon trodde var död sedan 16 år tillbaka. Mycket riktigt ska det visa sig - först för tittaren och sen för alla - att det är Mae som är mördaren. Hon är padwan till en ond figur (Manny Jacinto) som beordrat henne att döda en jedi utan vapen, något Mae inte lyckats med när det gäller Indara. Hennes sikte är inriktat på att undanröja de fyra jedis som separarerade henne och Osha 16 år tidigare - Indara, jedin Torbin (Dean-Charles Chapman), jediwookien Kelnacca (Joonas Suotamo) och Sol.

Osha kommer in i Sols grupp av jedis men hur enkelt är det egentligen för henne att slåss mot sin egen syster? Och vad var det egentligen som hände 16 år tidigare när Mae och Osha separerades? Är den berättelse som Osha fått höra av Sol sanningen eller var det i själva verket något annat som hände?

Det är som sagt halvägs in i serien som "The Acolyte" börjar bli spännande och sevärd. Den går in i en lite mörkare riktning och ett lyft blir när Maes onda mästare ger sig in i leken och läskigt maskerad pressar jedis till sitt yttersta i flera spektakulära lasersvärdsbataljer. En del av den övriga actiondelen kan ses som lite kung-fu-inspirerad och det är svårt att inte tänka på "The Matrix" när Carrie-Anne Moss försvarar sig mjukt och elegant. Det blir lite chockartat när hon dör redan i första avsnittet, men hon slarvas inte bort utan ses i flera flashbacks.

Helheltsintrycket blir dock lite fattigt. Klart sämst av det jag sett i liveaction-Star Wars hittills och om serien ska få en fortsättning måste det hända något drastiskt för att den ska bli lite mer intressant.

1. Lee Jung-jae gjorde huvudrollen i "Squid Game". Rollen som Sol är hans första engelskspråkiga insats och han hade fyra månader på sig att lära sig engelska och lärde sig så pass mycket att han kunde leverera sin repliker.

2. Joonas Suotamo börjar bli en Star Wars-veteran vid det här laget då han spelat Chewbacca i fyra filmer och ett dataspel samt Kelnacca i denna.

3. Vernestra Rwoh (Rebecca Henderson), som är en jedi en nivå upp från Sol och Indara, är en karaktär som figurerat i serietidningar och böcker om High Republic-tiden tidigare så extrema fans känner förstås igen henne.

ANDERS JAKOBSON (2024-07-19)