En välspelad, modern westernklassiker

Filmpubliken har alltid gillat sina bad boys, inte minst då psykopaterna. De diaboliska, samvetslösa, sjuka eller bara rakt igenom onda karaktärerna som vi älskar att få rysningar av. Genom holländaren Martin Koolhovens "Brimstone" har vi fått ytterligare tillskott i det karaktärsgalleriet. The Reverend, eller pastorn om man så vill, spelas formidabelt av Guy Pearce och det är verkligen en synnerligen sjuk hjärna han gestaltar.

En liten nybyggarstad får en ny pastor och i samma ögonblick som han inleder sin första predikan vet Liz (Dakota Fanning) att hennes liv är i fara. Tittaren förstår inte varför men skräcken som lyser ur Liz ögon och kylan som kommer från pastorn gör det klart att Liz har all anledning att vara rädd. Därefter letar sig regissören Koolhoven bakåt genom olika tillbakablickar som varsamt får bilden att klarna. Liz är på flykt och anledningen är Guy Pearces pastor.

Martin Koolhoven använder sig av effektiva scenerier för att förstärka känslan av utsatthet. I stället för myllrande västernstäder och varma vidsträckta landskap är de flesta platser i filmen öde och folktomma. Vart Liz än hamnar så känns hon isolerad och utsatt.

Utöver det är en av de mer minnesvärda sakerna med "Brimstone" att det är en brutal film. Det finns några riktigt blodiga och vidriga scener där Pearces pastor går lös på både djur och människor på synnerligen sadistiska sätt. Men Guy Pearce ger också sin karaktär nödvändiga nyanser. En bit in filmen står det klart att den här mannen är bortom allt förnuft, en religiös galning, men det blir aldrig oförklarligt. Mitt i all sadism och ondska finns det en sorts mänsklig logik när det gäller allt det vansinniga.

Karaktärsgalleriet runt honom är ypperligt välspelat med Dakota Fannings jagade kvinna i spetsen. Men till sist är det här ändå Pearces film. När det en dag blir dags att summera hans karriär kommer de mest inbitna fansen att lyfta fram den här tolkningen som en av hans allra bästa. Förutom att vara en av de bästa westernfilmerna jag sett de senaste åren är det här bland det bästa jag sett Guy Pearce prestera och gillar man något av de två är "Brimstone" given i filmhyllan.

När det gäller en europeisk storproduktion är det extra tråkigt att inte få något extramaterial. Regissören Martin Koolhoven la enligt uppgifter sju år av sitt liv på den här filmen så förmodligen har han en hel del intressant att berätta om den. Den holländska utgåvan kan därför vara värd att satsa på då man både får intervjuer och bortklippta scener där.

1. Det här är andra gången Guy Pearce medverkar i en film som letar sig bakåt i handlingen för att vi ska förstå situationen i nuet. Förra gången var i hans genombrottsfilm "Memento".

2. Efter att den tilltänkta huvudrollsinnehavaren Mia Wasikowska hoppat av, tätt följd av en av finansiärerna, höll produktionen på att gå om intet. De sista pengarna som behövdes säkrades dock när Guy Pearce flög över till Europa och visade att han var fast besluten att göra rollen, detta utan att vara säker på att få någon lön.

3. De sena finansieringsproblemen ledde till att Koolhoven fick läggas in på sjukhus ett tag för en panikattack. Resultatet blev till slut den näst dyraste holländska filmen någonsin. När filmen haft premiär hyllade de flesta filmens originalitet och skådespeleriet.

THOMAS HELSING (2018-01-02)