Roadtrip till häst med bröderna Sisters

Varje gång en ny westernfilm dyker upp tänker jag samma sak: Den är genren är inte så populär längre, men det är sannerligen en hörnpelare i den amerikanska filmskatten. "The Sisters Brothers" är dock till större delen en fransk produktion, regisserad av Jacques Audiard som gör sin första engelskspråkiga film med den. Bröderna Sisters (vilket känns fullständigt bisarrt att skriva) spelas av John C. Reilly och Joaquin Phoenix. De är det ökända brödraparet Eli och Charlie som jobbar som revolvermän för affärsmannen The Commodore (Rutger Hauer). Det han vill ha gjort, fixar de. Det vill säga: De personer The Commodore vill se döda, dödar bröderna.

Året är 1851 när bröderna får i uppdrag att eliminera Hermann Kermit Warm (Riz Ahmed) som The Commodore påstår har stulit från honom. Privatdetektiven John Morris (Jake Gyllenhaal) har skickats iväg i förväg för att lokalisera Warm och mer eller mindre lämna över honom till bröderna Sisters så de kan göra sin sak. Medan brödernas resa går aningens knackigt - Charlie är full mest hela tiden, Eli får sin häst skadad av en grizzlybjörn och sväljer en giftig spindel i sömnen - hittar Morris den påstådda tjuven och inser att allt inte är riktigt som The Commodore sagt. Warm har nämligen kommit på en formula som lyser upp guld i vatten, något som underlättar vaskandet avsevärt, och tillsammans smider de planer på en affärsverksamhet.

Samtidigt har bröderna haft gott om tid för att fundera över sina liv och framför allt sitt värv, och deras respektive framtidsvisioner stämmer inte riktigt med varandra. Men finns det ens en möjlighet att kliva av anställningen eller kommer The Commodore i så fall att skicka ut nya revolvermän som jagar dem?

Den första hälften av filmen känns seg och pratig men sen skruvas tempot upp en smula och den svarta humorn som legat och småputtrat i bakgrunden hela tiden blir tydligare och en mer betydande del av berättelsen. Det är verkligen ingen komedi men den har absolut sin beskärda del av absurd humor som tittar ut när man minst anar det.

Filmen känns precis så där klibbigt varm och dammigt smutsig som en western ska göra, även om hygienartiklar som tandborste och vattenklosett figurerar i förbifarten. Skådespelet är bra och i det stora hela är det en ganska skön film som trots fina betyg hos kritikerna floppade totalt på bio. Lite trist kan man tycka, men kanske är western inte riktigt vad biopubliken vill ha längre.

1. Inte en ruta i filmen är inspelad i USA utan det mesta är inspelat i södra Spanien.

2. Rutger Hauer har inte en enda replik i filmen och väldigt få scener. Känns nästan lite bortkastat och lite sorgligt eftersom detta blev en av hans sista insatser.

3. I "Walk the line" spelade Joaquin Phoenix Johnny Cash och i "Walk Hard: The Dewey Cox Story" spelade John C. Reilly en påhittad karaktär baserad, i alla fall inledningsvis, på Johnny Cash. Och nu spelar de bröder.

ANDERS JAKOBSON (2019-07-29)