Bra men tok för långt

Första världskriget pågår för fullt när korpralerna Blake och Scofield får i uppdrag att ta sig, genom fiendeområde, till en annan pluton för att varna dem om att de är på väg att gå i en tysk fälla. Det är dock bråttom om de ska hinna. För att motivera dem lite extra visar det sig att Blake valts ut just för att hans bror finns i den pluton som är på väg att gå ett dystert öde till mötes om de inte varnas. Blake och Scofield ger sig av på sitt uppdrag och förutom några mindre hinder kommer de iväg ganska lätt och med mindre motstånd än de förväntat sig. Detta ska dock ändra sig och uppdraget blir svårare och tuffare ju längre det pågår. Allt medan klockan tickar ner…

Upplägget för filmen är bra, inte unikt på något sätt, och man går i några klassiska fällor. Den största är att man vill lite för mycket. Filmen klockar in på nästan två timmar, vilket är minst en halvtimme för mycket. Jag har inget emot långa filmer, men här blir det längre än vad historien behöver och man drar ut på den så den emellanåt blir så tunn att man nästa ser rakt igenom den. Man faller också i den amerikanska fällan. Med det menar jag att man gör en väldigt patriotisk film där huvudpersonerna springer mellan kulorna i värsta "Matrix"-stil medan tyskarna skjuts på långt avstånd, i mörker från marken när de sitter på andra våningen i ett hus. Det blir med andra ord lite för mycket för att i alla fall jag ska köpa det.

Jag gillar dock filmen i stort. Den är väldigt snyggt filmad och Dean-Charles Chapman och George MacKay är bra som Blake och Scofield. Hade man bara kortat den lite, minskat på förskönandet och gjort den lite mörkare (tvivlar på att det var så fint som det ändå är i filmen) så hade det blivit ännu bättre. Jag skulle ha velat se misären i vitögat när de kryper omkring i skyttegravarna. Visst, det ligger lik överallt men annars känns det rätt rent och snyggt där. Lite för tillrättalagt för min smak.

1. Filmen är inspirerad av regissören Sam Mendes farfars bok "The Autobigraphy of Alfred H. Mendes 1897-1991".

2. Filmen vann tre Oscars. Bästa foto, bästa specialeffekter och bästa ljud.

3. Den var även nominerad i följande klasser: Bästa film, bästa regi, bästa filmmusik, bästa originalmanus, bästa scenografi, bästa make up och hår och bästa ljudredigering.