Hemligheter och hemska händelser

Den svenska författaren Mattias Edvardsson skriver luriga böcker som verkligen inte är uppenbara när man läser dem. De är komplicerade vävar som först till finalen ger oss hela bilden. Jag tycker att det är skickligt författarskap på många sätt och vis. Jag har läst några av dem och den första jag läste var just "En helt vanlig familj" som dödade några timmar i solen under en utlandssemester.

Det som kändes som ett unikt grepp med boken var att den berättades ur tre perspektiv. Först faderns, sen dotterns och slutligen moderns. Det gjorde att förklaringar till händelser i ett tidigare perspektiv kom i ett senare. Till filmatiseringen har det varit alldeles för komplicerat att hålla sig till bokens upplägg och berättelsen är mer traditionellt kronologiskt även om det emellanåt byts perspektiv och scener "börjar om" så att vi tittare får en annan bild av vad som hänt.

Den helt vanliga familjen Sandell är pappa Adam (Björn Bengtsson), präst, mamma Ulrika (Lo Kauppi), jurist och dottern Stella (Alexandra Karlsson Tyrefors). Det som omkullkastar allting är när Stella häktas för mord på entreprenören Christoffer Olsen (Christian Fandango Sundgren). Föräldrarna känner inte till denna person och har heller ingen chans att få träffa sin dotter. Alltså måste de sätta ihop pusselbitarna själva, vilket innebär en hel del moraliskt tvivelaktiga beslut som de som oroliga och beskyddande föräldrar tar. Det innebär också att deras relation sätts under stor press och små repor i fasaden växer till stora sprickor.

Samtidigt får vi även information som fyller i luckorna om vem Stella faktiskt är och vad som format hennes liv. Som i de flesta familjer finns det händelser och hemligheter som påverkar och det gäller alla medlemmar i familjen Sandell. Man kan med tveklös säkerhet peka på en incident fyra år tidigare som oundvikligt avgörande för Stellas liv och familjens utveckling. Framför allt i filmatiseringen där denna incident placerats först i berättelsen.

Jag hade stora förhoppningar på miniserien då boken var en riktig läsupplevelse. Men miniserien ger inte riktigt samma kick. Det kan bero på att jag vet vad som händer och hur allting slutar, men jag tycker också att skådespelet känns lite platt emellanåt. Jag saknar lite kemi mellan vissa skådespelare.

Jag har sett en del åsikter om att serien är lik "Störst av allt" och jag kan förstå det utifrån hur miniserien strukturerats i jämförelse med den skrivna förlagan. Boken kändes inte alls som "Störst av allt", men nu är det svårt att inte se likheterna. Därför skulle jag främst rekommendera folk att läsa boken. Men "En helt vanlig familj" är ändå en spännande historia även i filmat format som trots sina små brister ändå är mycket sevärd.

1. Den engelska titeln på historien är "A Nearly Normal Family" vilket ju inte alls har samma betydelse som den svenska titeln. En "helt vanlig" familj är ju något annat än en "nästan vanlig" familj...

2. I och med att Mattias Edvardssons böcker ofta berättas ur olika perspektiv är det också olika inläsare som turas om i ljudböckerna. I "Goda grannar", del 2 i Lundasviten som "En helt vanlig familj" inledde, är Lo Kauppi en av inläsarna.

3. Historien utspelar sig i Lund och lämpligt nog har många Skånebördiga skådespelare anlitats. Det har lett till att det är lite mindre kända ansikten i många av de bärande rollerna. Samtidigt finns det välkända i lite mindre roller. Till exempel glider Figge Norling förbi i en roll som är så liten att den nästan känns som en cameo.

ANDERS JAKOBSON (2023-11-30)