Sevärd och tankeväckande

Elefanten i rummet är givetvis att Malin Persson Giolito som skrev boken "I dina händer" under produktionen klev av som manusförfattare och i en DN-intervju levererade det ganska hårda citatet: "Jag vill inte att den här produktionen ska marknadsföras med mitt namn". När hon utvecklade tankarna som ledde till beslutet handlade det om olika kreativa visioner om hur skildringen av gängkriminalitet bland unga i förorten gjordes i filmatiseringen: "Jag försökte skildra hur barn dras in i det här och inte kan ta sig ur det. Det handlar om barn som blir övergivna av samhället och sina familjer. Fattar man då beslutet att inte över huvud taget skildra barnen som små, eller familjerna och samhället de bor i, får det konsekvenser för vilken typ av historia man berättar. Den behöver inte nödvändigtvis vara dålig, men det är en annan historia", sa hon i DN.

Man kan ju lite hårdraget påstå att det fick omvänd effekt. Nu har väl Netflix "I dina händer" marknadsfört extra mycket med Malin Persson Giolitos namn eftersom ett sådan där drastiskt avhopp knappast glider under radarn. Jag har ju själv ägnat hela recensionen hittills åt att skriva om det...

Malin Persson Giolito fick ju till en enorm succé med sin roman "Störst av allt" som blev den första svenska originalproduktionen för Netflix och även om jag inte läst "I dina händer" kan jag utifrån filmatiseringen dra slutsatsen att historierna har vissa strukturmässiga likheter. Utöver att de båda handlar om unga människor som hamnar i kriminella situationer så börjar historierna med att något drastiskt händer och sedan fortlöper nutiden med efterspelet av händelsen samtidigt som vi i återblickar får pusselbitar som successivt ger oss en tydligare bild av vad som faktiskt hänt. Inget ovanligt upplägg men skrivet på rätt sätt ger det automatiskt väldigt spännande historier där ingenting är självklart förrän den sista pusselbiten hamnar på plats. Här tycker jag spontant att "Störst av allt" gjorde det bättre även om "I dina händer" inte är en uppenbar historia. Jag fastnade själv i en liten teori som visade sig vara helt fel när seriens upplösning kom.

Som Malin Persson Giolito själv sa, handlar historien om barn och ungdomar som på ett ganska oskyldigt vis glider in i gängkriminalitet och blir "bönder" i någon annans schackspel. Vanligtvis är det möjligheten till snabba pengar som lockar och ofta finns det ingen väg ut för dessa barn och ungdomar. Successivt pressas de till att utföra hårdare och tuffare uppdrag. Våld och vapen introducerats och i värsta fall leder det till att utföra våldshandlingar med dödlig utgång.

Historien handlar om två bästa kompisar i en Stockholmsförort. Bilal "Billy" Ali (Yasir Hassan) som bor i ett miljonprogram och Douglas "Dogge" Arnfeldt (Olle Strand) från de finare kvarteren precis intill. Trots att de klassmässigt kommer från olika världar är fjortonåringarna tajta och gör allt tillsammans, som att glida in i gängkriminaliteten på det vis jag nyss beskrev. Till slut kommer det till en punkt då Billy vill ut, men i inledningen av serien skjuts han till döds, och den huvudmisstänkte är Dogge. Hur blev det så och vad ledde fram till det?

Serien ställer hårda krav på sina yngre skådespelare och både Yasir Hassan och Olle Strand levererar trovärdigt, men för mig är det Mohamed Abdirahman Koje som spelar Billys lillebror Tusse, som kanske är i nioårsåldern, som är den starkaste karaktären i serien. Som de flesta lillebröder ser han upp till sin storebror och "vill också tjäna pengar" men blir hårt bromsad av Billy som direkt genomskådat spelet och förstått att livet det leder till är uselt. Mohamed Abdirahman Koje förmedlar mycket i sitt skådespel. Högst trovärdigt, tycker jag.

"I dina händer" är förstås en djupt deprimerande historia. Det den skildrar, sker dagligen och inte bara i Stockholmsförorter utan det sprider sig över hela landet, och det är klart att jag som småbarnsförälder är orolig över vilken värld som väntar för min son när han når tonåren. Hur kan jag vara helt säker på att han klarar sig undan det hårda klimat som finns där ute? Den typen av tankar väcker serien som i sin helhet är godkänd. Jag tycker på sätt och vis att delar av det serien skildrar gjorts bättre i "Snabba Cash" men det är hur som helst en sevärd svensk serie.

1. Serien består av fem avsnitt. Fullt lagom.

2. Det finns givetvis vuxna i serien och förstås även myndigheter i form av framför allt polisen som har fullt upp med att hitta bevis och kopplingar för att få fast rätt personer.

3. Lustigt nog är de några av de goda personerna i serien spelade av sådana som vi sett som skurkar i andra sammanhang. Emellanåt är Skådespelarsverige väldigt litet.