Tät och bra thriller

Thrillern "Rebel Ridge" börjar med att en polisbil med flit kör in i en cyklande svart man i en liten amerikansk håla. Polismannen (David Denman) menar att cyklisten (Aaron Pierre) försökte fly och att polisen följt efter i flera minuter med pådragna sirener. Något som inte allt stämmer. Ytterligare en polis ansluter till platsen och är med på historien. Cyklisten Terry Richmond håller sig lugn och brusar inte upp trots att han är tydligt utsatt för något sorts polisiärt övergrepp.

Polisen hittar 30 000 dollar i kontanter i Terrys ryggsäck. Han säger att han har sålt sin andel i en restaurang och ska använda pengarna till att betala borgen för sin kusin och för att köpa en bil som ska användas till en ny affärsverksamhet. Knarkpengar, menar polisen och beslagtar alltihop. Terry sätts på fri fot men bestulen på alla sina pengar.

Efter att ha samtalat med ett domstolsbiträde (AnnaSophia Robb) får Terry veta att det han råkat ut för är något som drabbat flera och han vänder sig därför till polisen och gör en stöldanmälan. Det faller inte i god dager, speciellt inte hos polischefen Sandy Burnne (Don Johnson) som sätter ner foten, men visserligen går med på en kompromiss. Terry ska få de 10 000 som behövs för borgen, inte mer.

Men så blir det inte riktigt och allting leder till att Terrys kusin råkar väldigt illa ut och då är det slut på lugnet. Polisen i den lilla landsortshålan har ingen aning om vem de retat upp, men när de väl tagit reda på vem Terry är har de all anledning att vara rädda.

"Rebel Ridge" börjar bra och är en tät och spännande historia tills vi börjar närma oss upplösningen. Där vacklar det lite när en person ställs emot en hel organisation, men till filmens fördel väljer manusförfattaren och regissören Jeremy Saulnier en lite mer, låt oss kalla det realistisk väg till finalen. Det är smart och bra och gör att "Rebel Ridge" i sin helhet framstår som en riktigt bra thriller.

1. Don Johnson är väldigt bra på att spela den här typen av korrupt landsbygdspolis. Lite lustigt i och med att han slog igenom som väldigt ren och fräscht klädd Miamipolis en gång i tiden.

2. Aaron Pierre har inte gjort jättemycket tidigare men framstår som en stabil skådespelare. Jag har tidigare sett honom i scififilmen "Foe" och han har även varit med i "Old".

3. Roligt att filmen inleds med Iron Maidens klassiker "The Number of the Beast" och att även de lite mer obskyra S.O.D. och Bad Brains finns med på soundtracket. De senare figurerar även som en tatuering på Terrys arm.

ANDERS JAKOBSON (2024-09-18)