Hemligheter och otrevliga sanningar

Det är lite "Mästerdetektiven Blomkvist" över brittiska "En duktig flickas handbok i mord" där 17-åriga Pippa Fitz-Amobi (Emma Myers) tar på sig att lösa ett fem år gammalt mordfall som specialarbete i skolan. Då serien bygger på en young adult-roman med samma namn är det inte så konstigt med Blomkvist-jämförelsen.

Det lilla samhället Little Kilton skakades rejält fem år innan seriens nutid när populära Andie Bell (India Lillie Davies) försvann. Misstankarna riktades mot hennes pojkvän Salil Singh (Rahul Pattni) och när han tog sitt liv sågs det som ett erkännande: Han mördade Andie och tog sitt eget liv. Men ingen kropp efter Andie hittades och i dag finns det bara en muralmålning av henne som minne för den sargade familjen Bell. I en annan del av samhället sitter Singhfamiljen i skam och försöker finna någon sorts förståelse i det osannolika i att Salil mördade och begick självmord.

För Pippa är det något som skaver med fallet. Hon anser inte att polisen gjort sitt jobb och får inte riktigt ihop att Salil skulle vara den skyldige. Det är därför hon väljer att starta en privatutredning som skolarbete. Det är ett ganska kontroversiellt initiativ för situationen är känslig. Hon blir avrådd av nära och kära och när hon väl börjar rota lite kommer det anonyma hot - vissa grövre än andra.

Pippa sätter igång och skriver ner det hon vet och söker upp vänner till Andie och Salil för att försöka få ihop bitarna. Hon luckrar upp nya detaljer som tar henne vidare, men hela historien är komplicerad och stundtals farlig att rota i. Till sin hjälp får hon lite oväntad assistans av Salils lillebror Ravi (Zain Iqbal) som inte riktigt kan acceptera att hans bror skulle gjort något så vidrigt.

I sex avsnitt följer vi historien som gräver fram hemligheter och otrevliga sanningar. Det börjar kanske lite småsegt men blir ganska spännande en bit in och det är inte jättelätt att räkna ut hur allting hänger ihop, men heller inte omöjligt att i alla fall lista ut vissa detaljer. Initialt är det lite klurigt att få kläm på vem som är målgrupp för serien. Jag inser att den handlar om unga människor och spelas av unga människor, men jag känner ändå att den fungerar för en äldre publik. Men sen när Pippa och Ravi ränner omkring och gör ganska dumdristiga saker i sin utredning (ett och annat inbrott, till exempel) så blir det ändå lite jönsigt och - i brist på bättre ord - omoget.

Men i det stora hela är det ändå en helt okej deckare, oavsett om man är ung eller inte.

1. Originaltiteln är "A Good Girl's Guide to Murder". Det låter bättre än den svenska titeln även om den är rätt korrekt.

2. I boken, som jag inte läst, är Pippa true crime-fan men det tycker jag inte kommer fram i serien i någon större utsträckning.

3. Boken är skriven av Holly Jackson och finns översatt till svenska. Det finns även den första av tre uppföljare, "Duktig flicka, ont blod". I den har Pippa startat en liten detektivbyrå och en podcast. Vi får väl se om även den filmas och om serien följer Pippas utveckling.

ANDERS JAKOBSON (2024-08-21)