Skrattbefriad tysk komedi

"Den här komedin om en spelkväll som fullständigt spårar ur gick upp på Netflix topp-10-lista i 58 länder under den första veckan." Det är med den texten streamingtjänsten säljer in tyska "Spieleabend", eller "Spelkvällen" som det blir i översättning. Det låter ju bra, men levererar Tyskland denna gång? Nej. Människorna i de där 58 länderna måste ha klickat in sig av bara farten för det är dessvärre en komedi som aldrig blir speciellt rolig.

Den börjar som en charmig rom-com. Cykelhandlaren Jan (Dennis Mojen) träffar fotografen Pia (Janina Uhse) när deras hundar sliter sig under rastningsrundan och börjar para sig. En pinsam situation för båda men i stället blir det ett flirtigt möte som slutar med att de bestämmer att träffas redan nästa dag. Och sen går det fort från flirt till ett regelrätt förhållande. Ungefär en månad in i tvåsamheten bjuder Pia med sig Jan till en spelkväll med hennes kompisar i den finare delen av Berlin. Jan tvekar lite men följer ju med för han gillar ju Pia.

Pias kompisar är inte kompatibla med Jan men han spelar sin roll rätt. Men så råkar han av misstag släppa ut en kakadua genom ett öppet fönster och i smyg engagerar han sin snurriga kompis Alex (Edin Hasanovic) att försöka fånga in den. Spelkvällen tar en drastisk vändning när Pias trånande ex Mathias (Stephan Luca) dyker upp och tar för sig. Det är en skrävlande typ som verkligen inte döljer sina avsikter med Pia trots att Jan är i rummet. Till slut orkar inte Jan spela sina trevliga roll längre och spelkvällen blir en intern tävling för de båda tupparna Jan och Mathias.

Manusförfattarna har ansträngt sig för att göra varje karaktär lite speciell och småskruvad och det blir mer irriterande än roligt. Värdparet Karo (Anna Maria Mühe) och Oliver (Axel Stein) har ett ganska uselt äktenskap vars kvalitet inte blir bättre av att Karos kufiska bror Kurt (Maximilian Meyer-Bretschneider) är inneboende hos dem mot deras vilja. Sen har vi sladdriga Sheila (Taneshia Abt) som tror att hon har en paus från sin flickvän och inte kan sluta prata om det.

Man bryr sig tyvärr inte så mycket om karaktärerna och på traditionellt rom-com-manér ska det skära sig mellan Jan och Pia och så ska de reda ut allt i slutet. Så oväntat. Jag ska dock säga att det inte är helt bortkastad tid att se filmen, men vill man skratta och ha roligt kan man välja en annan film. Exempelvis "Game Night" från 2018 som är lite på samma tema. Fast mycket bättre.

Inget. Har man problem att se filmer på tyska går det att få den dubbad på engelska. Vill man ha en riktig utmaning går det även att se den med ukrainskt tal.

1. En lite kul grej är att Oliver surnar till och går och tar på sig den dräkt han har när han rollspelar alvkungen Ogandur.

2. En annan kul grej är reaktionen från Alex när han ser Oliver i dräkten.