Charmig familjefilm med superekorre

Det har gått några år sedan Disney tog över några mycket välkända varumärken som Marvel och Star Wars och det är nu som det börjar märkas i en bredare bemärkelse. Den pinfärska Disneyfilmen "Flora & Ulysses" hade absolut aldrig kunnat göras om inte Disney ägde Marvel, för referenserna duggar tätt i denna barn- och familjefilm som fått premiär direkt på Disney+.

Referenserna är givetvis inte konstiga på något vis då det handlar om superhjältar, fast kanske på ett lite annorlunda sätt. Huvudpersonen Flora (Matilda Lawler) är en tioårig flicka som är smått besatt av superhjältar. Man kan ana att det här är någonting som hon har ärvt från sin serietecknade far George (Ben Schwartz) som själv skapat hjälten Incandesto, men misslyckats med att få den såld till något förlag.

Så långt allt väl, eller? Nej, Floras föräldrar har nyligen separerat. Mamma Phyllis (Alyson Hannigan) är författare till romansböcker men har tappat inspirationen och skrivglädjen till följd av separationen. George har flyttat ut och jobbar numera på ett lågprisvaruhus och trivs absolut inte med det livet. Inte heller Flora mår speciellt bra i denna situation, men när grannens självgående dammsugare rymmer utomhus och suger upp en ekorre förändras livet för henne. Hon återupplivar ekorren och döper honom efter namnet på dammsugaren: Ulysses. Någonting har hänt med ekorren sedan den sugits upp, dött och återupplivats, för helt plötsligt visar den upp både intelligens och superkrafter. Flora är övertygad om att ekorren faktiskt är en superhjälte och delar denna tro med George och den blinda grannpojken William (Benjamin Evan Ainsworth).

Under åren har jag som vuxen sett otaliga barn- och familjefilmer som jag recenserat här. I många fall är det jobbigt uppskruvade filmer med billiga skämt och mycket trams. Den här filmen är inte så. Den har en skön ton, huvudpersonen Flora är lillgammal på ett charmigt vis och tillsammans med William så delar hon ganska allvarliga tankar om familj, separation och andra saker som barn upplever till vardags.

Men det finns förstås en skurk i filmen och i det här fallet är det är djurfångaren Miller (Danny Pudi) som tror att ekorren har rabies. Alltså finns det ett jaktmoment i filmen som driver upp tempot, men det blir mest en kul sidoplott som inte drar ned filmen i det hysteriskt tramsiga. "Flora & Ulysses" förblir alltså en charmig och trevlig familjefilm som kanske får en lite undanskymd plats på Disney+ men som är väl värd att kolla upp.

1. Det är som sagt många Marvel-referenser i filmen, men det finns en liten diskret "Star Wars"-passning också. Lyssna noga på familjens ringklocka.

2. En referens som borde tas ganska snabbt av vuxna Marvelfans är att den "hysteriskt blinda" grannpojken William ser ut ungefär som Matt Murdock, det vill säga Daredevil och dessutom använder han eko för att navigera sig i rum. Kul vinkning!

3. Filmen är en adaption av barnboken "Flora & Ulysses: The Illuminated Adventures" skriven av Kate DiCamillo och illustrerad av K.G. Campbell.

ANDERS JAKOBSON (2021-02-24)