Tydlig kvalitetsdipp sen sist

Som jag skrev allra sist i recensionen av "Familjen Andersson - Säsong 1" förra året fanns både titlar och visningsdatum till säsong 2 listade på IMDB redan i samband med den första säsongens visning, och mycket riktigt kom uppföljningen enligt schemat. Min misstanke är att alla 20 avsnitt spelades in samtidigt, vilket mer eller mindre bekräftas av att barnen i serien ser ut att vara i exakt samma ålder i båda säsongerna.

Jag skrev även något om att i slutet av säsong 1 var det en märkbar kvalitetsdipp och dessvärre spiller den över i stora delar av säsong 2. Det är lite av en besvikelse då jag tyckte att serien var ganska underhållande sist. Det handlar dock inte om att avsnitten valts ut efter kvalitet för det finns ändå storylines som spänner över hela säsongerna. Den här gången handlar det om mamma Karin (Liv Mjönes) som byter jobb, från bibliotekarie med världens sämsta kollegor till administrativ chef på en rehabklinik med världens sämsta vd. Freya (Lola Zackow) som har startat Freyhab strösslar pengar runt sig och ofta på privata inköp samtidigt som hon lägger över ansvaret på andra personer, som Karin. Stökigt, men Karin får en avsevärt bättre lön så det är svårt att klaga.

För pappa Rudolf (Filip Berg) blir det lite knepigt då Freyhabs slarv slutligen når hans arbetsplats Skatteverket, men den stora grejen för Rudolf denna säsong är en sorts syskonrivalitet mellan han och systern Renate (Ellen Bergström) som är en ny karaktär. Bland annat slåss de om att ge sin pappa den bästa födelsedagspresenten.

Vad barnen gör är sekundärt och lite ointressant men Anna (Laura Lindkvist) gör bland annat sin prao på Freyhab under hemligt namn, Sune (Olle Einarsson) kämpar som vanligt med att imponera på Sophie och Håkan (Folke Axelsson Schulman) får finna sig i att dela födelsedag med grannen. I övrigt avhandlas ämnen som skärmtid, fritidsaktiviteter, återföreningar med kompisar från förr, sjukdomar och ekonomiska beskymmer.

"Familjen Andersson" i sin helhet är inte lika bra denna andra omgång men har sina stunder och fungerar som lättsam familjeunderhållning, men min bestämda känsla är att vi nu sett det sista av familjen. Slutscenen i säsong två är en lång utzoomning som verkligen känns som ett farväl och jag misstänker att alla 20 avsnitt spelades in under 2022 vilket betyder att barnen nu blivit avsevärt äldre. Nåja, det visar sig om det blir mer.

1. Grannfamiljen Blixt - Ragnar (Per Andersson), Yvonne (Julia Dufvenius), Sophie (Emma Nogo) och Per (Noé Mainetti) - är förstås med men lite mindre än sist.

2. Även den Sverigehatande norska grannen Oddvar (Sven Nordin) är med men väldigt mycket mindre än sist.

3. Och Johan Widerbergs grannkaraktär är allra minst med, det vill säga inte alls. Trist.