Jag fattar ingenting

Hayao Miyazaki har gjort sin sista film ungefär sju gånger. Hans förra sista film kom ut för tio år sen. Den hette "Det blåser upp en vind" och var en kompetent, bra men alldeles för lång historia. Något som Miyazaki förmodligen inte brydde sig det minsta om, eftersom han för många år sedan passerat det stadie där han inte alls behöver tänka på vad varken publik eller kritiker tycker. När det så var dags för ytterligare en sista film, så bemödade han knappt sig att berätta vad filmen hette, och handligen förblev ett totalt mysterium ända fram tills den släpptes. Och såhär efteråt är jag fortfarande inte helt klar över den saken.

Att beskriva filmens handling kortfattat, och samtidigt ge en bild av vad som sker i filmen, är nästan omöjligt. Visst, det går att berätta det ytliga upplägget, men det är ungefär som att säga att "2001" handlar om en astronaut som har problem med sin skeppsdator. I alla fall: en pojke vars mor dött i andra världskriget flyttar med sin far ut på landsbygden där hans nya fru bor. När han utforskar området möter han en minst sagt helskum häger, och när han försöker ta sig in i ett igenbommat torn på tomten så börjar ett magiskt/förvirrande äventyr.

Jag är inget vidare med symbolik och subtext, jag har det bara inte i mig. Sålunda har jag ingen jävla aning om vad den här filmen handlade om. Ingen alls. Jag kan inte ens gissa. Som med all Miyazaki är det ett visuellt mästerverk. Sju av fem varje dag i veckan. Det är oerhört fantasifullt, och det är inte det att jag inte låter honom göra en film om vad fan han vill - givetvis får han det oavsett om hans karriär förtjänat honom det eller inte. Men jag skulle behöva gå 7,5 poäng "Pojken och Hägern" på universitet för att fatta.

En trailer och en teasertrailer, samt Ghiblis allerstädes närvarande specialare: hela filmen i storyboardversion. "Drawing with Takeshi Honda" pågår i 27 minuter och består av att Honda i realtid försöker minnas hur man tecknar karaktärer från filmen. Väldigt "on brand" för Ghibli och säkert intressant för aspirerande tecknare, men för vanliga tittare så är det bedövande långsamt och tråkigt. En musikvideo för "Spinning Globe" av Kenshi Yonezu består bara av klipp ur filmen, men det är en fin sång.

Ett gäng intervjuer med Joe Hisaishi (kompositör), Toshio Suzuki (producent) samt Takeshi Honda (tecknare) på lite över en halvtimme. Hisaishi berättar lite om tanken bakom musiken. Suzukis intervju är kort och säger inte så mycket, men han nämner själv hur folk ser om filmen flera gånger, eftersom det inte går att förstå den direkt. Nu känner jag mig inte riktigt lika korkad längre. Hondas intervju är lite längre, och han får berätta om sin bakgrund och hur Miyazaki bjöd in honom att vara övervakare för filmens animation. All extramaterial utom trailers är endast engelsktextat.

1. Den tredje av Miyazakis filmer som fått en 11-årsgräns i Sverige. De andra två är "Prinsessan Mononoke" och "Nausicaä".

2. Miyazaki säger att ingen i hans familj levt längre än till 80 år. Han är nu 83.

3. Han håller förstås på att planera sin nästa sista film i detta nu.