En vacker saga i en originell stil

När man talar om Studio Ghibli hör man oftast inte namnet Isao Takahata, även om han är en av grundarna och skaparen av tunga klassiker som "Eldflugornas grav" och "Pompoko". Sist vi hörde av honom var 1999 då han släppte "Mina grannar Yamadas" som jag personligen avskydde, men som ändå hade en originell visuell stil. Det skulle dröja 14 år tills hans nästa film - hans sista? - skulle släppas.

"Sagan om prinsessan Kaguya" baseras på historien "Sagan om bambuhuggaren" från 900-talet som anses vara den äldsta bevarade japanska folksagan. När Miyatsuko är ute och hugger bambu växer ett skinande skott upp ur marken, och dess blomma finner han en liten, liten flicka. Han tar med henne hem till sin fru, och flickan förvandlas till en baby. Hon växer ovanligt snabbt till en ung flicka och blir kallad Bambuskottet av de andra barnen i byn.

Miyatsuko finner sedan guld och fina tyger på samma plats i skogen, och förstår att flickan måste vara en gudomlig prinsessa. De flyttar till huvudstaden där han börjar arbeta på att göra henne till en riktig prinsessa. Hon får namnet Kaguya, men är inte särskilt intresserad av att vara prinsessa. Men vem är hon egentligen? Varifrån kommer hon och varför är hon där? Kaguya själv vet inte svaret än.

När Takahata slutligen färdigställde "Sagan om prinsessan Kaguya" efter åtta år och flera förseningar, belönades filmen med en Oscarnominering samt en rad andra filmpriser. Filmkritiker världen över hyllade den, och det är inte svårt att inställa sig i kören. Den originella tecknarstilen är bedrägligt enkel, och sällan har sagokänslan infunnit sig så lätt. Det är vackert såväl visuellt som berättelsemässigt, och slutet slår som en slägga som gör dig lycklig och sorgsen samtidigt. En suverän Film med stort F, och om detta blir Takahatas sista så finns det inget att skämmas för.

Dokumentären "Isao Takahata and His Tale of the Princess Kaguya" är lika intressant som filmen är bra. Vi får följa hela filmens utveckling från det att producenten övertalar Takahata att göra en ny film, till färdigställandet, via röstinspelningarna, utvecklingen av tecknarstilen, ändringar och förseningar. Det är osminkat, oinställsamt och avslöjande, och ett måste för dig som är intresserad av filmskapande. Tyvärr endast textad på engelska men man får också en trailer helt på finska.

1. TriArt har tyvärr återigen valt att endast ge ut filmen på DVD, och inte blu-ray. Lyckligtvis måste jag säga att bildkvalitén är fantastisk, kanske det bästa jag sett på DVD.

2. Omslaget rekommenderar filmen från 15 år, men är faktiskt tillåten från 7 år av Statens Medieråd. Själv tycker jag nog att man bör vara lite äldre för att uppskatta filmen bättre.

3. Filmen som Studio Ghibli släppte efter denna, "När Marnie var där", kommer troligtvis till Sverige under våren 2016.