Osannolikt upplägg även inom genren

Min soffpartner som jag såg "Marry Me" med är avsevärt mer road av romantiska komedier än vad jag är, men hon tycker att filmen är en av de sämsta hon sett på länge. Riktigt så illa tycker jag inte att "Marry Me" är även om det inte är film som lär hamna på min årsbästalista.

Jennifer Lopez spelar popstjärnan Kat Valdez vars förhållande med popstjärnan Bastian (Maluma) är den perfekta kombinationen av två snygga, talangfulla superstjärnor. Allt de gör följs av kameror oavsett om de vill det eller inte och därför ska de även gifta sig inför världens ögon, under konsert när de framför sig gigantiska duetthit "Marry Me". Men bokstavligt talat fem sekunder innan Kat ska glida upp ur ur golvet i sin svindyra bröllopsklänning och börja sången som ska leda dem in i äktenskapet får hon se en smygfilmad video där Bastian är otrogen mot henne. Allt faller samman.

I publiken finns frånskilda matteläraren Charlie (Owen Wilson). Han har hamnat där av en slump, som +1 till sin kollega Parker (Sarah Silverman), mest för att hon även erbjöd en biljett till Charlies dotter Lou (Chloe Coleman) som är i den där åldern då allt pappa gör är pinsamt. Ännu mer slumpmässigt hamnar en skylt med "Marry me" på i hans händer och när livet faller samman för Kat får hon syn på Charlie och hans skylt och väljer att gifta sig med honom inför hela världens ögon. Och Charlie säger ja.

Redan här kan man tycka att filmen är lite osannolik och kombinationen av megakändis och vanlig snubbe känner vi igen från exempelvis "Notting Hill". Lyckligtvis är den person som tycker att det hela är mest osannolikt Charlie, men Kat menar allvar. I alla fall till en viss del och de ger äktenskapet ett halvår så de åtminstone lär känna varandra. Charlie är väldigt tydlig med vilka prioriteringar han har, men han får samtidigt vara en del av det oönskade rampljuset. Inte helt oväntat fattar de tycke för varandra och får hjälp av varandras olika egenskaper. I Kats fall handlar det om att göra mer saker själv och i Charlies fall handlar det om att synas på sociala medier...

Filmen följer en utstakad mall och det kommer inte direkt några överraskningar längs med vägen. Jag kan uppskatta att filmen gör någon sorts kommentar kring kändisskap och den överdrivna transparensen där ingenting är heligt och jag tycker att Owen Wilson gör den här typen av "vanlisar" bra. Men det finns garanterat bättre romantiska komedier att lägga två timmar på.

Utöver kommentarspår, bortklippta scener och lite bloopers finns det en rad kortare bakomfilmer. Ganska tydligt är det mesta fokuserat kring Jennifer Lopez som berättar att hon så klart kan identifiera sig med sin karaktär och blablabla. Inga överraskningar här heller.

1. Filmen är faktiskt baserad på en serieroman. Detta nämns inte alls bland extramaterialet.

2. I en scen gör Owen Wilsons karaktär en referens till "Game of Thrones". John Bradley som spelade Samwell Tardy i serien gör en av de största sekundära rollerna som Kats manager.

3. Jennifer Lopez är lite mer än 25 år äldre än Maluma. Owen Wilson är född året innan Lopez.