Poängen försvinner i CGI-scenerna

Mellan 1971 och 1986 gjordes 112 episoder av "The Fall Guy" som i Sverige fick titeln "Stuntmannen" när den nu visades. Jag har svaga minnen av den, men det kanske snarare är så att jag känner igen titeln snarare än serien. Jag letade rätt på vinjetten på YouTube men den framkallade inga minnen alls. Hur som helst - serien handlade om stuntmannen Colt Seavers som drygar ut kassan genom att agera prisjägare tillsammans med kollegan Jody Banks.

Filmen, som är inspirerad av serien, har inte riktigt samma upplägg. Colt Seavers (Ryan Gosling) är fortfarande stuntman men Jody, numera med efternamnet Moreno (Emily Blunt) är en kamerakvinna som Colt är förtjust i. Colt är stuntman till den stora, men väldigt dryga actionstjärnan Tom Ryder (Aaron Taylor-Johnson). I samband med att Tom propsar på att ta om ett stunt där Colts ansikte syns "för mycket", skadas Colt allvarligt och tvingas sluta som stuntman. Han förlorar sitt jobb och även Jody, eftersom han aktivt distanserar sig ifrån henne.

Ett och ett halvt år senare blir Colt kontaktad av producenten Gail Meyer (Hannah Waddingham) som berättar att Jody blivit regissör och spelar in en storfilm med Tom i Australien och hon har specifikt frågat efter Colt. Väl på plats visar det sig att Gail lurat honom för Jody har verkligen inte frågat efter honom. I själva verket var det enda sättet för Gail att få över Colt för sanningen är att Tom är försvunnen och den enda som kan hitta honom är Colt. Det är dessutom bråttom. Om Tom inte kommer tillbaka till inspelningen riskerar hela projektet att kollapsa, vilket skulle vara förödande för Jody. Det är motivation nog för Colt som utför sitt uppdrag samtidigt som han försöker lappa ihop relationen med Jody.

Men det är något skumt med hela situationen och uppdraget blir allt mer actionfyllt för stuntmannen som får ta till alla sina trick för att klara sig från att själv bli ett offer.

Filmen är regisserad av David Leitch som gjort den personliga resan från stuntman och stuntkoordinator till regissör ("Deadpool 2", "Fast & Furious: Hobbs & Shaw", "Bullet Train") och filmen är ju lite av ett kärleksbrev till yrkesgruppen som är sorgligt förbisedda i exempelvis Oscarssammanhang. Det betyder också att det är mycket action och mycket stunt och bland annat rekord i antal varv en bil rullar i samband med en krock. Men det betyder även väldigt många dataanimerade lösningar och en lite platt känsla på helheten.

För att vara en actionkomedi så tycker jag inte att skratten står som spön i backen. För mig är komedin väldigt subtil och i och med det rolig på ett mer intellektuellt vis än bara en massa billiga skämt på rad. Ett exempel på detta är när Colt är i en knipa och skickar sms i panik till Jody och meddelandena autocorrectas, vilket han även måste påpeka. Eller ett annat, som jag själv tycker är det roligaste i hela filmen, är när Colt får ett nyckelkort till ett hotellrum som en del i ett smusslande och kortet inte fungerar.

"The Fall Guy" har ett ganska högt snittbetyg på IMDB när detta skrivs men för mig hamnar filmen någonstans i mitten av valfri betygsskala. Den gör sitt jobb men jag ledsnar ganska snabbt på alla stuntscener som ganska tydligt inte gjorts på riktigt. Det talar lite emot poängen med att lyfta fram yrket, men samtidigt är det tillräckligt många praktiska effekter och stunts för att poängen ändå ska komma fram.

1. Jag finner det jätteroligt att Kiss gamla discoflirt "I was made for loving you" är något slags ledmotiv till filmen och presenteras i ett antal olika varianter under filmens gång.

2. Även temat till "Miami Vice" dyker upp i en sekvens av förklarliga skäl. Det kan vara ett av de tydligaste teman som gjorts. Jag kastas omedelbart tillbaka till 80-talets fredagsdeckaremys.

3. Det är något speciellt med filmer som skildrar hur filmer spelas in. Det blir meta och emellanåt finurligt, som en diskussion mellan Jody och Colt huruvida hon ska använda splitscreen.