Avancerad stöld hög höjd

Det är svårt att inte gå igång på heistfilmer. De har ju en dramaturgisk spänning som gör det oerhört enkelt att sugas in i filmerna. Till exempel valde jag att ganska direkt efter tolvslaget när 2023 blev 2024 att se om "Now You See Me" när den råkade visas på SVT. Timmarna sprang i väg och jag kunde inte sluta titta.

Kanske är en orsak för mig att jag hör till den generation som växte upp med att se Jönssonligan-filmerna som barn och sen via "Ocean's Eleven"-filmerna landa i supersmart heist som "Inception". Filmer där en gruppering av människor med specialegenskaper lotsas av en karismatisk och planerande ledare. Så är fallet i "Lift" med Kevin Hart i en förhållandevis nedtonad rollgestaltning. Är Kevin Hart en amerikansk Charles-Ingvar Jönsson? Mja…

I början av filmen är Cyrus (Hart) gäng involverade i komplicerad konststöld. Det är sådant de gör. I det här fallet är Cyrus med helt öppet i en auktion av diverse dyrgripar och han vinner en så kallad NFT av den maskerade Banksyliknande konstnären N8 parallellt som andra delar av teamet stjäl en Van Gogh. Auktionen övervakas av Interpol och speciellt agent Abby Gladwell (Gugu Mbatha-Raw) som har en historia med Cyrus. Hon förstår att något är lurt men när Cyrus flyr från auktionen med N8 hinner hon inte i kapp.

Hon får fast dem för Van Gogh-stölden men samtidigt beordrar hennes chef (Sam Worthington) att använda Cyrus gäng för en stöld av 500 miljoner dollar i guld. Guldet tillhör terroristen Lars Jorgenson (Jean Reno) och är en betalning till en hackerorganisation som ska hjälpa honom med en attack med stora konsekvenser. Om Cyrus gäng gör detta ska bli fria från alla synder de gjort tidigare. Cyrus enda krav är att Abby ska ingå i teamet. Uppdraget blir att stjäla guldtackorna medan de flyttas via flyg från London till Zürich, men hur stjäl man flera ton guld utan att det märks?

"Lift" har en del spektakulära scener (och dessvärre några som stinker greenscreen) men det känns som berättelsen blev lite tunn och upplösningen är svag. Jag tycker också att karaktärerna och därmed skådespelarna känns underutnyttjade, som till exempel den talangfulla och alltid spännande Vincent D'Onofrio som spelar en "master of disguise" i Cyrus gäng vilket aldrig riktigt får någon funktion och D'Onofrio känns väldigt bortkastad. Samma med några av de andra i gänget (Úrsula Corberó, Billy Magnussen, Kim Yoon-ji och Viveik Kalra). Det är det som känns lite tunt och jag får nästan känslan av att man hoppats på att filmen ska leda till en serie filmer där karaktärerna får utvecklas.

Men trots dessa brister så fungerar "Lift" som ungefär två timmars okomplicerad underhållning.

1. På en vägg i Jean Renos karaktärs hem kan man se målningen "Stormen på Genesarets sjö" av Rembrandt som stals från ett museum i Boston 1990 och fortfarande inte är återfunnen. Ett kul påskägg i sitt sammanhang.

2. Filmen är regisserad av F. Gary Gray som mest har musikvideor till diverse hiphopartister på meritlistan, men som även gjort en del större filmer så som "Men in Black: International", "Straight Outta Compton", "Law abiding citizen" och "The Italian Job" som har vissa likheter med "Lift".

3. Manuset är skrivet av Daniel Kunka som bara har en ynka krediterad film innan "Lift", nämligen Renny Harlin-rullen "12 Rounds".

ANDERS JAKOBSON (2024-01-15)