En av årets stora besvikelser

På pappret känns ju "Brothers" kul: Josh Brolin och Peter Dinklage spelar två tvillingbröder i en kriminell familj som växer upp och gör småbus som blir allt värre och värre tills Jady (Dinklage) hamnar i finkan och Moke (Brolin) skaffar sig ett normalt liv. Men det var på pappret - i själva verket är "Brothers" en actionkomedi som saknar en viktig beståndsdel: Roliga skämt.

I bröderna Mungers historik finns det hjärtskärande ögonblicket när deras mamma lämnar dem efter ett rån där hon stulit värdefulla juveler tillsammans med sin pojkvän. Mamman åker iväg och det sista hon säger till sina pojkar är att hon inte behöver dem. Men många år senare ska det visa sig vara inte helt sant. I smyg har hon och Jady haft kontakt under hans fängelseperiod och när han väl muckar är planen att han ska lura med sig den numera helt hederliga Moke i ett sista uppdrag där de ska hitta mammas undanstuvade juveler. Men han måste hålla det hemligt och det gör det lite knepigt att locka med sig brorsan på en resa.

Lägg där till att en korrupt och galen polis (Brendan Fraser) är efter dem och att Moke tvingas ha en obehagligt intim stund med en apa längs med resans gång.

Jag var peppad på "Brothers" när jag såg att den skulle komma, men det blev dessvärre en ganska ordentlig besvikelse. Det märkliga är att det är bra och roliga skådespelare i rollerna men de har inte fått bra material att jobba med. Eller så gör de dumma val, som Fraser som spelar över så att det rasslar i högtalarna när man tittar. Bara gap och skrik och inte speciellt mycket finess.

Den som kanske gör bäst i från sig är Dinklage som ger sin roll lite liv. Brolin får inte riktigt till det. Men det är inte deras insatser som är det stora problemet, det är allt annat. Man skulle kunna ursäkta filmen om den hade varit överdrivet tramsig eller plump men det är den inte heller. Den är bara inte kul.

1. Brödernas mamma spelas i filmens nutid av Glenn Close. Inte heller det någon speciellt minnesvärd insats.

2. Brandon Frasers skrikpolis pappa spelas av veteranen M. Emmet Walsh i vad som blev hans sista roll.

3. Max Barbakow har regisserat filmen efter ett manus av Etan Cohen och Macon Blair.