Manus, regi och huvudroll: Dolph

Man får ändå ge Dolph Lundgren att han kämpar vidare borta i Hollywood. "Wanted Man" är enligt IMDB hans hundrade krediterade skådespelarinsats och han dyker upp i 3-5 sammanhang per år. Emellanåt är det storfilmer som "Aquaman" eller "Creed II" men oftast är det i dussinfilmer vars snittbetyg sällan når över 5 av 10. Som "Wanted Man" där han även trippelarbetat som regissör, manusförfattare och producent utöver huvudrollsuppdraget. Skrivit och regisserat har han gjort i runt 20 år vid en handfull tillfällen.

Här spelar han polisen Travis Johansen som råkat i klistret efter att en kamera fångat när han vid ett ingripande kallat buset för "Mexican lowlife", något som orsakat protester och demonstrationer och väldigt mycket uppmärksamhet. I ett försök att upprätta Johansens heder och samtidigt få honom bort från stormens öga får han ett uppdrag att åka över till Mexiko och hämta två vittnen till ett uppmärksammat brott. I inledningen av filmen har vi sett hur en större knarkuppgörelse - där ena parten var DEA-agenter under cover - gått åt pipan när ett gäng rånare tog både knark och pengar och sköt alla på plats, alla utom två prostituerade kvinnor som flydde för sina liv. Dessa två kvinnor har nu plockats in och Johansen ska hämta dem - något som visar sig bli en stånkig och stönig uppgift för Johansen som inte hade räknat med att åka flera timmar i Mexiko att hämta dem.

Han hade heller inte räknat med att hans eskort med en pratsam federal polis skulle bli attackerad av den mexikanska polisen som öppnar eld. När striden är över är det bara Johansen och en av de prostituerade kvinnorna (Christina Villa) som står på benen, detta efter att han knäppt alla skjutglada poliser. Men Johansen har blivit skadad på kuppen och det slutar med att han hamnar i den prostituerade kvinnans "våld" när hon tar med honom till någonstans där såren kan läka. I samband med detta får han veta att de som utförde rånet var amerikanska poliser och att han och kvinnan knappast är i säkerhet.

Det är ingen kalkonfilm men heller inte en jättebra film. Den är hyfsat enkel och väldigt lätt att genomskåda när det gäller filmens egentliga skurkar. En dussinfilm, absolut, men inte en usel sådan.

1. Dolph Lundgren har jobbat med filmen sen 2006.

2. Hans karaktär är förstås svenskättling, men det är lite svårt att förstå varför. Låt gå om det skulle vara för att förklara en eventuell brytning men Dolph har ju ingen direkt sådan.

3. Det tyngsta namnet i skådespelarlistan är Kelsey Grammer som är stabil och bra i sin roll som pensionerad kollega till Dolphs polis. Lite oväntat att Grammer är med, men det kan ha att göra med att han och Dolph spelat tillsammans i "The Expendables 3".

ANDERS JAKOBSON (2024-03-01)