Nya inslag och kära återseenden

"Echo" är den första produktionen i Marvels filmuniversum som släpps under etiketten Marvel Spotlight som är tänkt att vara ett lite eget universum i det större som inte har någon större koppling till det stora. Dock så innehåller den karaktärer som vi sett i det större redan, men andemeningen är väl att inget som kommer fram i en Marvel Spotlight-titel kommer att påverka en kommande MCU-produktion i någon större utsträckning.

"Echo" är även den första produktionen i sitt sammanhang som släpps som "binge"-serie, det vill säga alla fem avsnitt på en gång. Detta gör att serien hakar i Marvels Netflix-serier (som rent teoretiskt borde vara Marvel Spotlight-titlar retroaktivt) vilket den redan gör eftersom serien karaktärsmässigt hänger ihop med Daredevil-världen. Karaktären Echo - som det i och för sig inte är någon som kallar henne - är Maya Lopez (Alaqua Cox) som vi först såg i "Hawkeye". Hon är döv sedan födseln och är den forna ledaren för det kriminella gänget Tracksuit Mafia som verkar under Wilson Fisk/Kingpin (Vincent D'Onofrio) som även är Mayas "farbror". I "Hawkeye" fick Maya reda på att Kingpin låg bakom mordet på Mayas pappa och det slutade med att hon sköt Kingpin i ögat.

Serien återger detta med delvis repriserade bilder, men gräver också djupare i Mayas ursprung. Hon tillhör ursprungsbefolkningen choctawerna och växte upp i Oklahoma. När hennes mamma dog i en bilolycka efter att någon saboterat bromsarna, vilket i sin tur sannolikt var riktat mot Mayas pappa, flyttar hon och pappan till New York och sen ser hon inte sin familj på 20 år. Hennes nya familj utgörs av Kingpin och det leverne han för med sig.

I seriens nutid har det gått nästan ett halvår sedan Maya sköt Kingpin och sedan dess har hon varit på flykt från hans gäng som vill hämnas. Skottskadad tar hon sig tillbaka till Oklahoma och försöker hålla sig under radarn, men lyckas bli upptäckt av olika släktingar som visserligen kan hjälpa henne på olika vis men det dröjer förstås inte länge innan fel människa känner igen henne och rapporterar detta till Kingpins folk. Det ska snart visa sig att Kingpin överlevde Mayas skott i ögat och han vill verkligen ha tag på henne, men inte för att hämnas utan för att göra henne till hans arvtagerska. Trots att hon verkligen inte vill det har Maya tagit våldet till sin hemstad och det folk som bor där och nu måste hon göra allt vad hon kan för att möta det.

Det ryktades på förhand att "Echo" skulle vara en lite råare serie i stil med Netflix-serierna och visst, våldet är hårdare och blodigare, men i det stora hela är serien inte fullt så mörk och brutal som exempelvis "Daredevil" och "Punisher" varit i sina värsta stunder. Apropå "Daredevil" så gästspelar Charlie Cox som Daredevil i det första avsnittet där Maya i en flashbacksekvens slåss mot den röda våghalsen. Det är en välkoreograferad actionsekvens som gör mig skapligt upphetsat. Daredevil är topp-3 bland mina favoritkaraktärer och jag tycker att Cox gjort honom så bra hittills så jag är glad för det lilla.

Med Daredevil följer givetvis Kingpin och precis som Cox är fantastisk är D'Onofrio den optimala skådespelaren för rollen. Jag är lika glad här att Marvel inte kände sig klara med dessa karaktärer när Netflixprojektet gick i mål. Det är mycket lovande för framtiden. Huruvida Echo, eller Maya, har en plats i framtiden får vi se. Jag har svårt att tro att vi sett det sista av henne. Det kanske inte blir en andra säsong men säkert gästspel inom kommande Marvel Spotlight-titlar.

Den här säsongen eller miniserien är fullt godkänd. Dess stora behållning är att den fört in helt nya inslag i det större Marvelsammanhanget. Det jag främst syftar på är choctawerna och den del av deras kultur och vardag som vi får ta del av här. Utan att egentligen veta någonting så känns det som det är gjort värdigt och ärligt. Ett annat nytt inslag är teckenspråk. Alaqua Cox är precis som sin karaktär döv (och har precis som den här versionen av Echo en benprotes, vilket den tecknade originalkaraktären inte har) och teckenspråk blir en naturlig del av berättandet, och faktiskt ett sätt för Maya och hennes vänner att kommunicera hemligt när de är i knipa.

Allt detta gör att det ändå känns som att vi får något nytt i "Echo" även om den övergripande berättelsen inte är helt perfekt. En del lite missnöjda tittare har uppmanat folk att bara se det första avsnittet och jag håller med om att det är det bästa och det med bäst actionscener, men jag tycker ändå att hela serien är helt okej.

1. Serien har en bonusscen i eftertexterna till det sista avsnittet och den sätter upp förutsättningarna för den kommande "Daredevil: Born Again" som jag är vansinnigt peppad på. Den tecknade omgången med samma namn är en av mina absoluta favoriter och om tv-serien efterapar den kan det bli otroligt bra.

2. Den tecknade förlagan av Echo har förmågan att härma eller kopiera sina motståndares egenskaper, exempelvis Bullseyes pricksäkerhet, vilket blir ett sorts eko antar jag. Så är det inte här utan Echo kan ta del av andra personers egenskaper på ett annat sätt, vilket blir ett annat sorts eko.

3. Bara några veckor innan "Echo" kom "What if...? - Säsong 2" i vilken en helt ny hjälte som var ursprungsamerikan introducerades, nämligen Mohawkkvinnan Kahhori som röstskådespelades av Devery Jacobs. Jacobs spelar här kusin till Maya.

ANDERS JAKOBSON (2024-01-12)