Från animerad till live action

För några år sedan lade jag lite tid på den animerade serien "Star Wars Rebels". I alla fall så länge den gavs ut i boxform i Sverige, vilket bara var de två första säsongerna av totalt fyra. Serien var på sätt och vis en uppföljare till långköraren "Star Wars: The Clone Wars" som vi har spridda delar av recenserade i vårt arkiv. Anledningen till att jag nämner dem är att de nu får sin fortsättning i den senaste i raden av live action-serier i Star Wars "The Mandalorian"-universum.

Men innan vi går vidare vill jag först citera lite ur Liljas recension av "Star Wars: The Clone Wars - Säsong 1":

"När det sen gäller karaktärerna har man dessutom gjort samma misstag som i film ett (den nya ettan). Man introducerar en ny figur som mest ser ut som en gammal egyptier med turban och en massa hieroglyfer i ansiktet. Det är naturligtvis Ahsoka jag pratar om och direkt när jag ser henne känner jag bara att jag inte gillar henne. Hon är mer som ett husdjur än en jedilärling och det är omöjligt att inte jämföra henne med Jar Jar Binks, tyvärr."

Ouch! Nåja, det är mycket väl så att Ashoka Tano (nu gestaltad av Rosarie Dawson) var en störig figur i "The Clone Wars", men redan till "Star Wars Rebels" hade hon blivit en tyngre karaktär och de inhopp som Dawson gjort i rollen i "The Mandalorian - Säsong 2" och "The Book of Boba Fett - Säsong 1" har definitivt givit mersmak. En fullskalig live action-variant av karaktären har varit efterfrågad och känns befogad i en franchise som inte direkt kryllar av kvinnliga karaktärer.

Den enkla sammanfattningen av serien är att Ahsoka letar efter storamiral Thrawn som sedan många år är spårlöst försvunnen då både han och rebellen Ezra Bridger fördes bort av hyperrymdfarande stjärnvalar (!). Om Thrawn fortfarande lever är Ahsoka övertygad om att han gör vad han kan för att komma tillbaka och driva igenom sina ondskefulla planer. Ahsoka har tillfångatagit Morgan Elsbeth (Diana Lee Inosanto), en sorts häxa som tidigare varit allierad med Thrawn. Men Elsbeth fritas av den mörka Jedin Baylan Skoll (Ray Stevenson) och hans lärling Shin Hati (Ivanna Sakhno) och snart är de på gång med att göra det som krävs för att lokalisera Thrawn och hämta hem honom.

Ahsoka och hennes droid Huyang (röst av David Tennant) hittar en låst karta som leder till Thrawns position och av den före detta rebellen, nu generalen Hera Syndulla (Mary Elizabeth Winstead) uppmanas Ahsoka att kontakta sin gamla lärling och före detta rebellen Sabine Wren (Natasha Liu Bordizzo) som kan vara behjälplig med att låsa upp kartan. En motiverande faktor är att om Sabine hittar Thrawn hittar hon sannolikt även Ezra, vilket är något hon verkligen vill. Relationen mellan Ahsoka och Sabine är lite knagglig. Det finns en historia där som behöver lösas för att de ska kunna samarbeta fullt ut, något som ställer saker på sin spets.

En lustig detalj är att flera av de här karaktärerna som tidigare bara existerat i animerad form, nu spelas av de skådespelare som gav dem sina röster. Till exempel Mary Elizabeth Winstead som var Hera i "Star Wars Rebels" och det är väl ingen spoiler att den blåhyade Thrawn dyker upp så småningom och spelas precis som i animerad form av Lars Mikkelsen. Även David Tennant är också en av de som repriserar sina tidigare roller. Det är extra roligt på något vis.

Någon annan som också återvänder är Dave Filoni. Visserligen gör han rösten till droiden Chopper men har är också hjärnan bakom serien och dess föregångare. Han är skyldig till samtliga manus och har regisserat det första avsnittet och är en bra och kompetent förvaltare av de här karaktärerna. "Ahsoka" matchar kanske inte "The Mandalorian" i mitt tycke, men det är en fullt godkänd serie som kommer med en del delvis nytt i sammanhanget. Speciellt förtjust är jag i stjärnvalarna, Purrgil, som onekligen är spännande varelser.

Ahsoka själv är också spännande, i alla fall som dubbelt lasersvärdssvingande Jedi. Mellan fajterna är hon faktiskt lite störig och står småsur med armarna i kors.Det händer så ofta att det nästan blir parodiskt och jag utgår från att det är så hon skildrades som animerad. Jag hoppas Dawson kan mjuka upp karaktären lite om det blir en nästa gång.

1. "Ahsoka" är fortfarande listad som en miniserie, men borde få en fortsättning på något vis. Frågan är om det blir som en andra säsong eller om berättelser och karaktärer kommer att tas vidare i någon annan serie i "The Mandalorian"-universumet.

2. En karaktär som inte kommer att tas vidare är Baylan Skoll, i alla fall inte spelad av Ray Stevenson som tragiskt dog några dagar innan sin 59-årsdag i maj 2023. Första avsnittet är dedikerat honom.

3. En del Star Wars-karaktärer från förr är med i serien, som Anakin Skywalker (Hayden Christensen) och C-3PO (Anthony Daniels), om än i lite mindre roller.

ANDERS JAKOBSON (2023-10-06)