En trilogi går (tråkigt nog) i mål

Man kan lugnt säga att Marvels filmuniversum genomgår något slags generationsskifte. Eller kanske snarare The Avengers som grupp, för efter dubbelmackan när hela gänget ställdes mot Thanos har vissa hjältar hårt eller mjukt fasats ut, nya har tillkommit (men kanske inte riktigt satt sig än) och vissa tuffar på men kanske i ny form. I och med "Guardians of the Galaxy Vol. 3" slutförs trilogin (inklusive den bagatellartade julspecialen) och om hjältarna trots allt återkommer i framtiden blir det sannolikt i ett annat format. Kanske inte som huvudpersoner i egna filmer, kanske inte ens alla av dem.

Jag minns så väl när den första filmen utannonserades och jag fattade ingenting. Jag kände inte till karaktärerna från tidningarna och hade enormt svårt att acceptera att en av dem var ett träd och en annan en tvättbjörn. Men så kom filmen och charmade mig totalt och det där trädet blev en riktig fanfavorit i framför allt film 2 och tvättbjörnen var förstås en skön figur och faktiskt något av en huvudperson i denna film. Ja, det här lite av Rocket Raccoons (Sean Gunn/Bradley Cooper) film. Genom trilogin har vi förstått att Rocket har en hemsk bakgrundshistoria som han inte pratar om och nu får vi äntligen veta hans hemlighet, om hur han är ett bisarrt experiment av High Evolutionary (Chukwudi Iwuji), en utomjordisk genetiker som försöker förbättra "lägre" livsformer till perfekta arter. Rocket är ett undantag bland många ganska misslyckade experiment då hans hjärna har en oöverträffad intelligens som High Evolutionary bokstavligt talat vill rota i. På något sätt lyckades Rocket rymma och bli den han är i dag, men High Evolutionary vill än i dag få tag i honom.

Ett sådant försök sker genom Adam Warlock (Will Poulter), ett ursinnigt starkt exemplar av Sovereign, en annan av High Evolutionarys skapelser. Adam Warlock attackerar vårt gäng och skadar Rocket allvarligt men lyckas inte få med sig honom. Våra hjältar upptäcker att de metoder för att läka Rocket de har inte fungerar då det finns en inprogrammerad destruerande funktion i honom. Det gör att hela gänget - Peter "Star-Lord" Quill (Chris Pratt), Nebula (Karen Gillan), Drax (Dave Bautista), Mantis (Pom Klementieff) och Groot (Vin Diesel) - ger sig i väg för att hitta ett sätt att skriva över koden och rädda sin vän. Men tiden är knapp. På resans gång ska de återförenas med Gamora (Zoe Saldana ) som ju är från en annan tid och inte har en aning om det liv hon hade med Quill, vilket gör relationen minst sagt skör. Men det är deras minsta problem.

Filmen är lång, 2:30, men på något vis tycker jag inte att det känns i någon större utsträckning. Det är en del äventyr i äventyret som gör att vi flyttar runt bland en rad olika platser - från Guardians of the Galaxys huvudkvarter på Knowhere, till den organiska Orgosphere och till Counter-Earth - och det blir ett naturligt driv i berättelsen. Sen är det karaktärernas egna "resor" där alla mer eller mindre tvingas komma fram till vilka de egentligen är och vad de vill. Här tycker jag manusförfattande regissören James Gunn skickligt väver in ganska seriöst grundade dialoger samtidigt som karaktärerna gör något annat. Ett bra exempel på det är samtalet mellan Quill och Mantis samtidigt som de slår ut sköldarna kring Orgosphere. Dialogerna och kanske framför allt tjafsandet mellan karaktärerna är för övrigt en av de stora behållningarna med filmerna.

En annan är designen där Marvel gång på gång lyckas skapa miljöer och världar som inte ser ut som något annat. Den organiskt köttiga Orgosphere är ett tydligt exempel på det. Filmen är mycket snygg, inget snack om det.

Vissa av Marvel-filmerna har haft sina brister i skurkar som helt enkelt inte håller måttet hela vägen. I fallet High Evolutionary så är karaktären i sig narcissistisk och kall och en rakt igenom obehaglig figur, vilket gör att Chukwudi Iwujis överspel känns befogat. I andra fall kan överspel vara sådant som sänker karaktärerna, här hjälper det till att etablera den.

När jag såg filmen på bio tyckte jag att den var den bästa i trilogin. Hemma på blu-ray är jag inte lika säker på det, men jag tycker att "Guardians of the Galaxy"-sagan inom det större Marveluniversumet får ett fint avslut. Filmen innehåller både skratt och tårar och även om jag tycker att det är lite tråkigt att den här grupperingen verkar försvinna nu så tycker jag det ändå sker på ett snyggt sätt.

Litet men naggande gott, kan man beskriva extramaterialet. Två kortare featuretter ligger med, där den första tittar närmare på de tre "Guardians of the Galaxy"-filmerna och framför allt dess karaktärer och skådespelare. Här får man se en del bakomklipp från samtliga inspelningar, där man kan notera vissa förändringar i utseendet på de inblandade. Kanske framför allt James Gunn som verkligen ser annorlunda ut nu!

Den andra fokuserar på Rocket, både från filmens story men även hur karaktären skapats. Här är det positivt att både Sean Gunn och Bradley Cooper lyfts fram. Cooper gör ju Rockets röst men det är Gunn (givetvis bror till James och även den som spelar karaktären Kraglin) som kryper runt på knä och spelar Rocket under inspelningarna. Båda två bidrar i allra högsta grad till karaktärer - precis som animatörerna och givetvis James Gunn som skriver replikerna.

En samling med bloopers och bortklippta scener ligger också med samt ett kommentarspår med James Gunn.

1. Det är inte enbart det förmodade slutet för Guardians of the Galaxy, det är även James Gunns sista projekt för Marvel. Gunn fick för ett tag sedan uppdraget att styra DC:s filmuniversum framåt, i vilket han redan gjort i två "Guardians of the Galaxy"-liknande projekt - "The Suicide Squad" och "Peacemaker". Det ska bli intressant att se vad för sorts prägel han kan sätta på DC i ett större perspektiv.

2. Det var för övrigt lite på nåder som Gunn fick göra den sista filmen. Han fick sparken på grund av ett tio år gammalt uttalande ("totalt misslyckade och olyckliga försök att provocera", enligt hans försvarstal). Men han fick uppdraget på nytt och kunde göra filmen.

3. Musik har ju en stor betydelse i de här filmerna och i denna är all musik diegetisk, vilket betyder att karaktärerna hör musiken och är medveten om den och alltså inte något som bara betraktaren hör. Detta gäller givetvis bara låtarna och inte den traditionella filmmusiken.

ANDERS JAKOBSON (2023-08-18)